Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 08 sep 2022 10:17

Wie heeft er ervaringen met een airco in huis ?

Wij zitten er aan te denken om een airco unit te laten plaatsen, zeker gezien de heerlijke temperaturen de afgelopen zomer. Ook zou de airco kunnen dienen als warme lucht verwarming in de winter om de dure gasprijzen te compenseren. We hebben 15 zonnepanelen liggen op het dak dus compenseren van de elec. rekening doen we al volop.

Aangezien de binnenunit in de woonkamer zou komen te hangen moet deze een klein beetje in het interieur te passen zijn. LG heeft hier wel mooie units voor : Zwart , wat beter past bij ons aan de muur en zelfs een binnenunit in de vorm van een schilderij ( Art cool series ).

https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-a09ft#
https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-ac09bk

Voors en tegens van verwarmen in de winter ?
Geluid van de airco unit ? Wordt je er gek van ja/nee
Aanleggen van de unit ? Installateur ja/nee ?
Energieverbruik ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 sep 2022 10:26

Ik heb er zelf geen ervaring mee aangezien ik een full electric lucht/water warmtepomp heb maar een aantal buren van ons wel.

Het is de goedkoopste / makkelijkste manier om van het gas af te komen omdat er niets aangepast hoeft te worden in de huidige installatie. Je krijgt echter geen SDE subsidie.

Installateur (STEK) is sowieso deels verplicht voor het vullen. De rest zou je eventueel wel zelf mogen doen.

Een nadeel is dat een lucht-lucht warmtepomp (wat een airco is) soms niet genoeg kan bijverwarmen in de winter. Maar dat hangt natuurlijk sterk af van je huis. Hoe groot is het en hoe goed is het geïsoleerd?

Het geluid valt enorm mee, dat zou mij absoluut niet storen. In de tropen weet men niet beter ;)

Verder zou ik meteen een multi-split nemen, dan kun je er meerdere binnenunits aan hangen. Mijn buren hebben er drie aan hangen: 1 woonkamer, 1 keuken, 1 slaapkamer. Het zal deze winter moeten blijken of dit genoeg is, zo niet kun je altijd nog je CV aanzetten...

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 sep 2022 10:43

Rene, wij zijn in afwachting van onze airco, om dezelfde redenen als jij, aangeschaft.
Wij hebben vooral gekeken naar de garantie voorwaarden en verbruik en zijn uiteindelijk uitgekomen bij een Daikin (10 jaar garantie en het laagst verbruik).
Wij hebben een multisplit set besteld: één unit aan de buitenkant die twee units binnen bedient, een in de woonkamer en een in een van de slaapkamers.

Het mooie was dat wij 5 partijen hebben laten voorrijden, we hebben ook 5 verschillende adviezen gekregen over wat het meest handig was (multisplit ja of nee etcetc). Alleen de wattage die nodig is was bij alle partijen gelijk.

Geluid valt, met de moderne airco's, best mee, binnen. Afgelopen mei in twee verschillende huizen in Athene geslapen. Huis nr1 had een nieuwe installatie. Ik moest naar de lampjes kijken om te zien of dat ding aan stond. Huis nr2 schrok ik mij 's nachts de pleuris toen ie aanging, ik dacht dat een inbreker de luiken aanviel met een slijptol.

Aanleggen van de unit mag je niet zelf doen, in ieder geval niet het omgaan met de vloeistoffen. Er moet een gecertificeerde iemand langs komen. Ik weet niet of installatie bedrijven open staan voor constructies waarbij jij alles aanlegt en zij alleen het laatste stuk afhandelen. Tenzij je een bekende in die wereld hebt zitten die zijn papieren op zak heeft en je een handjeklap met hem regelt.

Zoals Havana ook zegt, helaas geen subsidie op een airco ondanks dat het een warmtepomp is in feite.

Als jij thuis vooral je woonkamer verwarmt en verder niet veel, is een airco wel interessant, zeker met zonnepanelen. CV ketel zal bij lage temperaturen alsnog aan gaan zij het minder lang en minder hard. Alles valt of staat van de isolatie en de ligging van het huis.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 sep 2022 10:45

Je kan je airco natuurlijk ook gewoon bekasten in MDF. Zo had ik het in mijn vorige woning in Vlaanderen. Geluid was niet al te storend, wij hadden een Daikin die overgedimensioneerd was, dus die moest nooit al te hard draaien.

In mijn nieuwe huis (binnenkort in gebruik) heb ik vloerkoeling, ben eens benieuwd hoe dat aanvoelt...
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 sep 2022 10:46

Hier vind je ook veel info, in de startpost.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2043376/0

Hier staat ook info in over gedeeltelijke zelfinstallatie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 sep 2022 10:54

raven14 schreef: 08 sep 2022 10:45
In mijn nieuwe huis (binnenkort in gebruik) heb ik vloerkoeling, ben eens benieuwd hoe dat aanvoelt...
Daar moet je mee om leren gaan omdat je, als je niet oppast, een natte vloer krijgt. Maar met een beetje aanpassen qua gebruik bevalt het ons prima

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 08 sep 2022 11:01

Wij hebben zelf een Daikin (model Stylish) multisplit. We gebruiken het om de slaapkamers te verkoelen in de zomer en te verwarmen in de winter. Voorlopig alleen maar voordelen: de units zijn zeer stil, de kamers koelen/verwarmen gaat heel snel, dus op het vlak van energieverbruik valt het ook heel goed mee. Het systeem is ook voldoende krachtig om de ruimtes in de winter te verwarmen (hangt natuurlijk ook af van de isolatie van je woning). Het is wel een grote investering (ik denk ongeveer 6000 euro), waarvoor je (althans in Vlaanderen) geen subsidie krijgt.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 08 sep 2022 11:15

@bartverme : Ons huis is voldoende geïsoleerd, momenteel hebben we een gasverbruik van ca 800-900M3 op jaarbasis. We hebben overal HR++ glas en een tussenwoning wat natuurlijk ook scheelt. Vloerverwarming hebben we niet, en gaan dat ook niet toepassen.

@havana : Lees wel eens dat bij oudere huizen ( ons huis is van 1965 ) dat een warmtepomp minder geschikt zou zijn bij oudere huizen. Ik weet niet of dit geheel terecht is. Voor wat betreft de keuze van meerdere airco units in huis is niet noodzakelijk. Onze bovenverdieping is voorzien van rolluiken en in de zomer zijn de slaapkamers niet echt warm te noemen. Alleen de zolder onder het schuine dak is warmer, maar daar hebben we een mobiele airco voor momenteel.

@Philippos : ben benieuwd naar de ervaringen die je straks hebt. Post je ze in dit topic, wellicht misschien ook interessant voor andere lezers.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 08 sep 2022 11:39

Wij hebben 2 jaar geleden op zolder (slaapkamer) een airco laten plaatsen, bewust een iets zwaardere dan noodzakelijk zodat deze ook de bovenverdieping kan koelen. Deze airco word in de in de winter gebruikt om te verwarmen.
Gekozen voor een Samsung omdat dat de meest stille was op dat moment... links en recht wat navraag gedaan en via contacten ook aan installateur enz. Voor 2500 euro klaar, probleemloos en tevreden.

Ook in bezit van cv, houtkachel en 2 portable elektrische design kachels dus vandaar niet gekozen voor een splitunit. Ik heb me laten vertellen dat een airco het goedkoopst is om een kleine ruimte te verwarmen.

Persoonlijk vind ik de warmte van een airco dan wel elektrische kachel het minst behaaglijk in vergelijk met een cv of een houtkachel. Het is is lastig om aan te geven wat het verschil is. De warmte van onze houtkachel voelt warmer aan dan die van de cv of elektrische kachel, ondanks dat het in alle gevallen 20-21 graden is. Het lijkt wel alsof de elektrische warmte wat vluchtiger is en minder diep doordringt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 sep 2022 11:50

15 zonnepanelen is niet veel voor elektrisch verwarmen en dan ook nog de koeling in de zomer.

Ook ontgaat mij het nut van airco in de woonkamer een beetje. Met warm weer leef ik vooral buiten. Op de slaapkamer kan ik begrijpen.

Ik zou toch even goed narekenen of zoiets de investering terug gaat verdienen of dat je het niet beter kunt investeren in een hybride warmtepomp of infraroodpanelen. Zeker als je geen extra zonnepanelen kwijt kunt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 08 sep 2022 13:18

Infraroodpanelen vind ik niet fijn. Andere warmte. En moet je altijd aan laten staan.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 sep 2022 13:41

Infra warmt niet de ruimte op, alleen als je in de direct straal zit voel je er iets van. Ze zijn alleen geschikt voor een werk-/lees-/zitplek (kan een losse kamertje zijn of een hoek in de woonkamer)

@Rene: mijn ervaringen tot nu toe waren in andere huizen. De ruimte warmt heel snel op, veel sneller dan met een convector. Lucht is wel wat droger. En je moet niet direct in de luchtstroom gaan zitten, dat is niet prettig, zowel met verwarmen als met koelen. Als je in de ochtend de boel opwarmt met de Airco hoeft de CV later alleen maar bij te springen indien nodig (als je de airco uitzet).

@Ernie: Bij ons ging het vooral om het verwarmen. Koelen in de zomer in de woonkamer is een bijvangst. Zeker onze woonkamer blijft lang koel omdat wij overal rondom markiezen hebben. Dit is ook direct de beste remedie om je huis koel te houden. Zorg er voor dat er geen zon binnen komt, en ook geen warme lucht overdag. Vwb mooi weer en buiten zitten. Mijn opvoeding is iets anders geweest dan de gemiddelde forum gebruiker. Mijn genen zijn voorgeprogrammeerd om overdag vooral binnen te blijven als het zo warm is als een aantal weken terug. Zon en warmte zoek je niet op. Dit zorgt thuis voor mooie discussies want ik eindig vaak alleen aan een apart tafeltje op een terras (zoek de schaduw, daar zit ik dan).
Onze slaapkamer wordt ontzettend warm en de keus is slapen met een airco of geen airco en niet slapen.

Plaats reactie