Pagina 1 van 1

Carbon wiel zware rijder

Geplaatst: 06 sep 2022 22:01
door microkid
Gisteren een nieuwe Canyon Endurace CF SL 8.0 Aero besteld, deze komt in november binnen.
De fiets komt standaard met DT Swiss ARC 1400 dicut wielen 35mm. Volgens de DT Swiss site gaan deze tot 120kg. Zelf weeg ik tussen de 105 een 110. De marge is dus wat krapjes. Om die reden fiets ik al 7 jaar met handgespaakte DT Swiss RR585 alu wielen (28/32 spaaks) die tot 130kg aan kunnen (nadat ik de fabriekswielen 3x kapot reed).

Zoals bekend willen de leveranciers nog wel eens wat overdrijven met maximum ondersteunde gewichten. Ik ga er dus van uit dat de opgegeven 120kg wat krap is, ook omdat ik zo'n 7500km per jaar fiets (zie ook de reacties van gebruiker Maatwielen op dit forum) Ik ben dus aan het kijken met welke wielen ik deze DT Swiss ARC 1400 kan vervangen. Na veel zoeken zou een combinatie van Duke Baccara SLS2 48 (28 gaats) met DT Swiss 240 naven een goede oplossing zijn. Handgespaakt en kan dat gewicht wel aan (125kg). De 56mm zou zelfs tot 135kg gaan, maar deze velg lijkt me iets te diep. Ik fiets voornamelijk vlak. Dan is +- 50mm een prima compromis tussen lagere velgen (35mm voor klimmen) of hogere velgen (>60mm voor time trials).

Alternatieven die afvallen:
- FFWD Ryot (slechts 24 spaaks)
- Zipp 404 Firecrest (slechts 24 spaaks, max 115kg)

Mijn eenvoudige vraag: zijn er nog meer alternatieven? Ik wil rond de 1500 euro blijven.

Re: Carbon wiel zware rijder

Geplaatst: 06 sep 2022 22:07
door Philippos
Ik denk dat je zelf correct tot de conclusie bent gekomen, ook door je eerdere ervaring van een handgespaakte set, dat deze richting voor jou de beste is.

Wat verwacht je qua alternatieven? Een fabrieks setje wat passend zou zijn voor jou of andere materialen voor een handgespaakte set?

Re: Carbon wiel zware rijder

Geplaatst: 06 sep 2022 22:10
door Lcsmet
Daar heb je degelijke handgespaakte wielen voor.
Op dit forum is zowel maatwielen als philippos actief.
Beide maken wielen volgens jouw wensen binnen jouw budget.
In België heb ik zelf goede ervaringen zowel met DForce uit Beerse en Fastride uit Belsele.

Re: Carbon wiel zware rijder

Geplaatst: 06 sep 2022 22:13
door microkid
Philippos schreef: 06 sep 2022 22:07 Wat verwacht je qua alternatieven? Een fabrieks setje wat passend zou zijn voor jou of andere materialen voor een handgespaakte set?
Inderdaad andere materialen/producten voor een handgespaakte set.

Re: Carbon wiel zware rijder

Geplaatst: 07 sep 2022 09:19
door barverme
De Omnia-wielen van Ere Research (45 mm velg) hebben een maximum gewicht van 140 kg.

Re: Carbon wiel zware rijder

Geplaatst: 07 sep 2022 09:32
door MonkeyRider
Ik heb Bontrager Aeolus pro 51. Geen gewichts limiet, DtSwiss interne naven, carbon-care programma en rond 1000€ te vinden.

Re: Carbon wiel zware rijder

Geplaatst: 07 sep 2022 09:44
door Philippos
Voor de mensen die naar gewichtslimieten van systeemwielen refereren. Dat zijn meestal wielen met 24 spaken. Dat is niet genoeg voor TS.
Gewichtslimieten slaan op de velgen zelf en met welke gewicht je nog veilig kunt fietsen. Dwz tot een max gewicht X zal de velg niet in elkaar klappen.
Zo'n limiet zegt niets over de levensduur van het wiel zelf als een geheel. Gewicht van de berijder speelt een rol, maar ook het aantal km's, mooi weer setje of niet etc etc.

@microkid: iedere wielbouwer heeft naast Duke ook eigen preferente merken uit Azië (of Europa als je budget toereikend is). Ik zou als ik jou was bij een aantal adressen waar je een (goed) gevoel bij hebt (of goede referenties over hebt gekregen) een advies/offerte aanvragen. Met jouw budget kom je een heel eind.

Re: Carbon wiel zware rijder

Geplaatst: 07 sep 2022 15:22
door wasbeer2006
@phillippos, hoeveel spaken zou jij in dit geval voor Carbon adviseren 28 of 32?
Beetje de MTB standaard pakken met 28?

@TS absoluut voor handgespaakt gaan. Ik ken de prijzen van Phillippos niet maar in de markt moet je tussen de 1000 en 1500 euro prima handgespaakte wielen hebben en die bandbreedte zit dan grotendeels in de naaf. In jouw geval zou ik ook een stevige nemen en geen ultra licht gewicht.

En bedenk je dat vooral de remkracht voor tegenwoordig de hoogste is op een wiel. Dus ik zou zeker voor net zoveel spaken doen al achter.