Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Opheldering in maat

Vogels60
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 sep 2022 12:42

Vogels60 06 sep 2022 13:03

Mijn vrouw en ik hebben vorig najaar een racefiets voor ons samen gekocht voor op de trainer.
We fietsen nu toch ook veel op de weg om en om of samen zij op de racefiets en ik op de mtb.

De fiets: Specialized Secteur Sport 2013 maat 54 (ter oriëntatie: wit met rode model, 3x9 Sora)
De persoon: 1.76m bb 84 cm

Mijn vriendin lijkt de fiets goed te passen (in het begin wat lang maar nu hoor ik haar niet meer er over) met haar 1.68 cm maar ik heb het idee wat kort te zitten, heel soms wordt ik wat verrast dat het stuur een zenuwachtige zwiep geeft. Mijn zadel staat dan weer niet super hoog.
Als ik een fiets voor mij er bij koop zou ik zou zeggen, dan heb ik een maat 56 nodig maar als ik zo rond lees zou dit te groot/lang worden.

Kan mijn gevoel kloppen dat ik niet goed op de fiets zit, kan mijn vrouw eigenlijk niet goed op de fiets zitten of past deze "endurance" geometrie niet bij mij?
Kan iemand mij hier iets nuttigs over zeggen?
Laatst gewijzigd door Vogels60 op 07 sep 2022 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 sep 2022 14:48

Lastig om hier een exakt advies over te geven, maar een ding moet duidelijk zijn. Maten, zoals de genoemde 54, zeggen eigenlijk niets. Iedere fabrikant hanteert zijn eigen maatsysteem

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 sep 2022 14:55

Ik denk eerder dat jouw vriendin een maatje kleiner moet hebben.

Voor jou dan misschien een wat langere stuurpen om de fiets wat minder zenuwachtig te laten sturen.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 sep 2022 15:11

https://www.specialized.com/us/en/secte ... 90515-4054

Ik gok dat het deze geometry is.
Intuïtief zou ik zeggen dat de vriendin zoals ernie stelt minstens een maat kleiner moet nemen. Niet omdat ze niet -meer- klaagt dat de fiets niet te lang is. Als je zadel niet te hoog staat kan je best met een iets langere fiets rijden.

Op het eerst zicht lijkt het me een comfort geometry, redelijk hoge stack, korte reach voor de maat.
Maar ook; 1m76, 84cm bbl: dat zijn relatief lange benen. Maar misschien ook relatief lange armen. Relatief denk ik dat zadel wel hoog staat voor jou.

Door de relatief korte reach van de 54 (kleinere maten zijn nauwelijks korter) kan ik me idd voorstellen dat de vriendin toch goed zit. Als je lange armen hebt je het als kort zitten ervaart. Maar dat kan ook zijn omdat die met een kortere stuurpen is uitgerust.

Een size guide van specialized:
https://www.specializedconceptstore.co. ... 014_UK.pdf

Gooi eens een foto op het foto van jezelf op de fiets. Dat verduidelijkt en op het zicht is het goed te beoordelen.

Vogels60
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 sep 2022 12:42

Vogels60 07 sep 2022 19:19

Bedankt diegene die al gereageerd hebben op mijn warrige verhaal.
Mijn fiets maten zeggen ook vaker wat lijkt die fiets toch klein maar het is toch echt een 54 denk ik dan.
Nu zal het er dus om hangen voor wie we een nieuwe fiets gaan zoeken, het mooiste zou zijn een tweedehands Secteur of Allez uit 2013-2017 te vinden voor een leuk bedrag
De stem is 100 of 110, ik kom er niet goed uit met meten het lijkt de originele. Ook is hij nu niet "slammed"

Ik hoor weer graag jullie gedachten, opmerkingen en waarmee rekening te houden.

Bij deze de foto van mij (even snel in gewone kleren)

Afbeelding

Dit is de fiets, bouwjaar 2013 modeljaar 2014 vermoed ik dan

https://www.specialized.com/gb/en/secte ... 90514-6354

Vogels60
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 sep 2022 12:42

Vogels60 09 sep 2022 18:49

Kan er iemand iets nuttigs zeggen over mijn zit(houding) i.c.m. deze fiets afhankelijk van de foto? Eventueel dingen die opvallen of er gek uit zien.
Alle input wordt gewaardeerd natuurlijk.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 sep 2022 19:37

Ben je echt maar 1m76 ;-).

Met de losse broek moeilijk te zien. Misschien je zadel iets hoger?

Voor mij kan het wel. Een langere stuurpen kan misschien wel.

In die positie lijkt het een redelijke comfort zit. Ondanks dat je zadel voor die fietsmaat relatief hoog staat, blijft je bovenlichaam redelijk recht door de lengte van je armen.

Je vriendin zal toch een maatje kleiner moeten nemen.

Plaats reactie