Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Online 'bikefit' calculator

Jeroen Boschma
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2015 08:12

Jeroen Boschma 06 sep 2022 10:01

Hoewel ik niet perfect op mijn huidige fiets zit, had ik toch de vraag: stel je hebt een optimale houding op je huidige fiets, hoe weet je dan hoe je diezelfde optimale houding ook op je nieuwe fiets voor elkaar krijgt? Ik dacht het volgende:
  1. Als je je huidige positie opmeet (zadelhoogte, afstand tot stuur, zadel/stuur drop)
  2. Als je je huidige zitbuis hoek weet
  3. Als je de geometrie van je nieuwe frame weet
Dan kan je uitrekenen op dat nieuwe frame:
  1. zadelhoogte (hangt af van zadelbuis hoek)
  2. horizontale verschuiving van je zadel (hangt af van zadelbuis hoek)
  3. lengte stuurpen (hangt af van frame-reach)
  4. hoogte stuurpen spacers
  5. etc
Dat zou je in een online calculator kunnen stoppen, met daaraan een grote database gekoppeld met daarin de belangrijkste geometrie beschrijving van frames (een paar honderd frames?), voor elk frame heb je maar een paar getallen nodig (zitbuis hoek, balhoofdbuis hoek, stack, reach). Je kan dan gewoon je huidige/nieuwe frame selecteren en daar mee rekenen.

Ik zag, met een voorbeeldberekening, verschillen die significant kunnen zijn:
  1. Bij een verschil in zitbuishoek van 1 graad verschuift je zadel al gauw 4 mm in hoogte en 14 mm horizontaal
  2. Frames kunnen zomaar 10 mm verschillen in reach, dat zou je met de lengte van je stuurpen moeten compenseren. Moet je wel weten voordat je je carbon stuur met geïntegreerde stuurpen bestelt.
Vraag: zouden de forumleden hier dat een zinvolle applicatie vinden? Of eigenlijk overbodig... Ik zie wel mogelijkheden om zoiets in elkaar te draaien.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 sep 2022 10:02


Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 06 sep 2022 10:04

Afbeelding

Jeroen Boschma
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2015 08:12

Jeroen Boschma 06 sep 2022 10:38

Ah! Bedankt voor de sites. De velogic site lijkt het meest op wat ik in gedachten had, want richt zich op de afstelling/opbouw van de fiets in plaats van alleen de framematen te vergelijken. Mogelijk kunnen ze ook nog de zadelpositie erbij geven als je van frame wisselt, is een simpel formuletje...

Plaats reactie