Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Meerdaagse cyclo's voor de racefiets

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 22 sep 2022 21:27

Het zal in 2023 waarschijnlijk de Haute Route Alps worden (val dus blijkbaar niet in de categorie zuinige NL'er, voor zover je een volledige bevolking van een land in een hokje kan stoppen). Maar ik blijf het een behoorlijke uitgave vinden. Maar dat vond ik in 2018 ook al bij mijn eerste deelname aan de TourTransalp.

Ik was vooral ook benieuwd naar ervaringen met minder bekende meerdaagse cyclo's zoals de door mij genoemde TRANSPYR Coast to Coast of de Paris-Nice cyclo. Maar blijkbaar zijn er geen ervaringsdeskundigen van die (of ander minder bekende meerdaagse cyclo's) hier op het forum.

Van de TourTransalp weet ik idd wat voor organisatie er achter zo'n meerdaagse zit en hoeveel mensen daarbij betrokken zijn. Indrukwekkend! Ik vermoed ook dat de kosten voor de Haute Route wat hoger liggen gezien de locaties die ze aandoen.

superfcb
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 okt 2021 18:56

superfcb 23 sep 2022 10:39

Engadin Radmarathon is een driedaagse met klimwerk.
Dag 1 een korte klimtijdrit en dan dag 2&3 nog een langere bergrit en een kortere bergrit

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 23 sep 2022 19:18

superfcb schreef: 23 sep 2022 10:39 Engadin Radmarathon is een driedaagse met klimwerk.
Dag 1 een korte klimtijdrit en dan dag 2&3 nog een langere bergrit en een kortere bergrit
In een prachtige streek bovendien.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1682
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 okt 2022 14:08

superfcb schreef: 23 sep 2022 10:39 Engadin Radmarathon is een driedaagse met klimwerk.
Dag 1 een korte klimtijdrit en dan dag 2&3 nog een langere bergrit en een kortere bergrit
Het was tot vorig jaar een eendaagse cyclo. In 2022 voor het eerst een driedaags event. Ik ben benieuwd of ze daarmee doorgaan in 2023. Op de site staat nog niks vermeld.

Zelf drie keer meegedaan aan Tour de Kärnten. Supergoed georganiseerd. Relaxt, maar toch strak. Geen autovrije wegen, maar wel alle kruisingen afgezet. Heb nog nooit hoeven stoppen of een gevaarlijke situatie meegemaakt. Hellingen zijn in dit gebied relatief kort, maar wel erg steil.

Haute Route Ventoux gereden met Havana in 2020. Super georganiseerd inderdaad. Wel duur.

Met afstand op nummer 1: de Riderman. Vier keer gestart hier. Driedaags racefeest op een compleet autovrij parcours. Extreem hoge kwaliteit en zeer betaalbaar. Geen hoge cols, maar een glooiend parcours in het Zwarte Woud. Meeste hellingen lopen goed, maar er zitten ook enkele kuitenbijters in.

Komend jaar staat de TOUR Transalp op het programma.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 12 jun 2023 14:38

Zoals jullie wellicht voorbij hebben zien komen, kan ik uiteindelijk niet deelnemen aan de Haute Route Alps. Maar mocht iemand dit topic ooit nog bekijken, wil ik toch graag mijn mening over dit evenement delen en dan vooral in vergelijking met een soortgelijk evenement, de Tour Transalp.

De Haute Route Alps, is zoals gezegd, enorm aan de prijs. En achteraf heb ik daar nog meer bedenkingen bij. De service is voor die kosten een stuk lager dan de Tour Transalp, die een stuk goedkoper is. Ik heb uiteraard geen ervaring met het evenement zelf, dus mogelijk is tijdens het evenement alles werkelijk perfect, al vond ik dat ook al bij de Tour Transalp.

Zo kent de Haute Route Alps geen service van bagage vervoer van hotel naar hotel als je het hotelarrangement niet hebt afgenomen. Je bagage moet je dan elke dag brengen en ophalen bij start/finish. Het hotelarrangement is belachelijk duur en om die reden wilde ik liever zelf mijn overnachtingen regelen (net als bij de Tour Transalp). Ook voor de dagtas moet je extra bijbetalen.

Er is niks georganiseerd om je van Nice weer terug te brengen naar Megeve. Volgens de organisatie nemen de meeste mensen het vliegtuig terug. Vreemd genoeg is er wel transport beschikbaar naar het volgende evenement, de Haute Route Dolomites. Ik denk dan ook dat de doelgroep vooral van buiten Europa komt.

Met de route van dit jaar was 3 keer gedurende 2 dagen de start/finish locatie hetzelfde. Dat is erg gunstig (en dus minder kosten) voor de organisatie, want daardoor hoeft er minder vaak een finsh/start locatie op- en afgebouwd te worden en is er minder bagagetransport.

In mijn geval was dit allemaal geen probleem, want mijn vriend zou meereizen. Toen ik mijn ticket wilde doorverkopen liep het uiteindelijk vast op deze punten. Want degene die interesse had moest alleen reizen en dan is het echt geen doen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 jun 2023 14:59

Goudhaantje schreef: 12 jun 2023 14:38 knip
Ik las op je Strava de reden dat je niet meer mag fietsen en wil je via deze weg veel sterkte wensen. Het lijkt mij enorm zwaar om niet meer te kunnen doen wat je het liefste doet. Ik wens je veel beterschap en sterkte!

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 12 jun 2023 15:37

NuitKor schreef: 12 jun 2023 14:59
Goudhaantje schreef: 12 jun 2023 14:38 knip
Ik las op je Strava de reden dat je niet meer mag fietsen en wil je via deze weg veel sterkte wensen. Het lijkt mij enorm zwaar om niet meer te kunnen doen wat je het liefste doet. Ik wens je veel beterschap en sterkte!
Ja, dank je wel. Ik heb het er heel erg moeilijk mee. Gelukkig mag ik - ondanks eerdere uitspraken - nog wel fietsen, maar niet meer intensief. En hopelijk mag ik dat voorlopig zo blijven doen. Maar ik mis het echte trainen en het cyclo rijden enorm.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 12 jun 2023 16:53

Bedankt voor alle tips! Wellicht dat ik volgend jaar me opgeef voor Riderman :like:

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1410
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 12 jun 2023 18:31

In de categorie ‘gek, gekker, gekste, aldergekste’ heb je dan nog ultra-events als Parijs-Brest-Parijs, Londen-Edinburgh vv. En daarboven nog de RAAM, TransContinental Race of Nordkapp4000. Die laatste start uiteraard in Turijn.
hun fietsen.

Plaats reactie