Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Canyon racefiets

JW123
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jul 2022 15:35

JW123 05 sep 2022 15:33

Beste forumleden,

Sinds enkele maanden ben ik mij aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe racefiets. Ik fiets al enkele jaren, maar sinds een jaar fanatieker. Dit jaar heb ik inmiddels bijna 5.000 km gefietst, en graag
wil ik een upgrade van mijn materiaal eerste kwartaal 2023. Op dit moment fiets ik op een Bulls harier 1 uit 2016.

Mijn oog is gevallen op Canyon, vanwege het mooie uiterlijk, maar ook vanwege de prijs/kwaliteit verhouding. Het budget wat ik wil besteden is ongeveer €3.000,- Omdat ik niet eerder online een racefiets heb gekocht ben ik benieuwd naar jullie ervaringen! Op dit moment twijfel ik tussen 2 a 3 fietsen:

Ultimate CF SL 8 Disc
2.899 €
Endurace CF SL 8
2.799 €

Qua geometrie vallen de verschillen mij mee, en verwacht ik met beide modellen uit de voeten te kunnen. Ik neig naar ultimate die qua geometrie het dichtst bij mijn huidige klassieke racefiets in de buurt komt. Ik fiets voornamelijk op vlakke wegen, maar fiets ook meerdere keren per jaar in Limburg. Mijn verwachting is dat ik de komende jaren het midden-gebergte, en eventueel ook het hooggebergte wil gaan trotseren.

De twijfel zit bij mij vooral qua comfort wat de racefiets te bieden heeft. In mijn omgeving fiets ik geregeld op klinkerwegen, en stuiter ik ontzettend. Ook merk ik in bochten dat ik voor mijn gevoel minder grip heb dan mijn collega-fietsers. Inmiddels gaat dit met wat zachtere banden beter, maar desondanks zoek ik daarin meer comfort. Bij de ultimate ga ik in ieder geval van 25 naar 28 mm banden, maar wellicht ben ik nog beter geholpen met bijvoorbeeld 30mm bandjes.

Tot slot heb ik ook nog een lichte twijfel naar het onderstaande model. Stel ik zou kiezen voor de Ultimate. Adviseren jullie dan het bovenstaande model met de ultegra groep, of voor 400€ meer elektrisch schakelen met Sram Rival AXS

(Ultimate CF SL 7 Disc eTap
3299 Sram rival AXS)

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 05 sep 2022 15:47

De nieuwe Ultimate wordt deze week aangekondigd, dus dan misschien een huidig model Ultimate in de outlet kopen (als die daar komen), of kijken of er iets bij de nieuwe modellen zit.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 sep 2022 19:01

Ik zou altijd voor elektronisch schakelen gaan.
Benieuwd of je volgend jaar nog een model 2022 Canyon nieuw zal kunnen kopen, in het Canyon topic was er sprake van een prijsverhoging voor de modellen 2023.
I know myself like no one else
Nothing to defend

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 05 sep 2022 19:59

bijna 3 jaar geleden zelfde dilemma, Ultimate of Endurace (CF SL). Ik stapte na een zeeeeer lange hiaat weer op de racefiets, inmiddels aan de verkeerde kant van de 55jr... Twijfelde tussen beide modellen en deze stijve hark besloot dan maar de Endurace te nemen wegens de ietsjes meer relaxte geometrie en die zadelpen die wat veert. Fast forward naar nu. Ik heb alle spacers (2,5cm) inmiddels al 1,5 jaar onder het stuur uit. Achteraf had de Ultimate met nog 'n spacer van 1cm ook prima geweest en misschien was ik dan nog wat dieper kunnen gaan zitten dan ik nu zit (alhoewel nu helemaal onderin de beugels ook weer niet iets is dat ik 100Km zou volhouden). Over de iets verende zadelpen: ik voel dat het ding wel eens wat trillingen dempen, ondervind er geen hinder van maar met trappen, een normale zadelpen had ook gekund. Had voor de aanschaf wel de moeite genomen om er een dagje Koblenz van te maken. Nu een black-on-black Endurace omdat het rode frame in het echt wel erg pijn aan de ogen deed. De Ultimate was toen ook te krijgen een zeer nette kleur blauw, dat had mijn voorkeur. Met de kennis van nu....had ik toen een Ultimate gekocht. Zoals je al opmerkt, de geo verschillen zijn klein. YMMV.

JW123
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jul 2022 15:35

JW123 05 sep 2022 21:18

k33z schreef: 05 sep 2022 15:47 De nieuwe Ultimate wordt deze week aangekondigd, dus dan misschien een huidig model Ultimate in de outlet kopen (als die daar komen), of kijken of er iets bij de nieuwe modellen zit.
Dank voor de tip.

JW123
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jul 2022 15:35

JW123 05 sep 2022 21:30

0475 schreef: 05 sep 2022 19:59 bijna 3 jaar geleden zelfde dilemma, Ultimate of Endurace (CF SL). Ik stapte na een zeeeeer lange hiaat weer op de racefiets, inmiddels aan de verkeerde kant van de 55jr... Twijfelde tussen beide modellen en deze stijve hark besloot dan maar de Endurace te nemen wegens de ietsjes meer relaxte geometrie en die zadelpen die wat veert. Fast forward naar nu. Ik heb alle spacers (2,5cm) inmiddels al 1,5 jaar onder het stuur uit. Achteraf had de Ultimate met nog 'n spacer van 1cm ook prima geweest en misschien was ik dan nog wat dieper kunnen gaan zitten dan ik nu zit (alhoewel nu helemaal onderin de beugels ook weer niet iets is dat ik 100Km zou volhouden). Over de iets verende zadelpen: ik voel dat het ding wel eens wat trillingen dempen, ondervind er geen hinder van maar met trappen, een normale zadelpen had ook gekund. Had voor de aanschaf wel de moeite genomen om er een dagje Koblenz van te maken. Nu een black-on-black Endurace omdat het rode frame in het echt wel erg pijn aan de ogen deed. De Ultimate was toen ook te krijgen een zeer nette kleur blauw, dat had mijn voorkeur. Met de kennis van nu....had ik toen een Ultimate gekocht. Zoals je al opmerkt, de geo verschillen zijn klein. YMMV.
Dank voor je uitgebreide ervaring! Zelf neig ik ook naar de Ultimate. Beide kleurstellingen vind ik er erg tof uit zien. Goed om te horen dat de verschillen dusdanig klein zijn, en een normale zadelpen dit in jouw beleving ook kan opvangen. Thanks!

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 05 sep 2022 21:33

Volgens mij word er deze week een ultimate gepresenteerd met volledig geïntegreerde cockpit. Ik wacht in spanning af of er een mooie kleur in ultegra di2 bij zit. Zo niet ga ik nogmaals informeren bij cube of ze ooit nog een kekke blauwe litening air gaan leveren.
Scott addict(rc) vind ik overigens ook mooie geo.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 05 sep 2022 22:24

Volledig geïntegreerd denkelijk alleen voor CFR en SLX variant.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 06 sep 2022 13:58

Maatje van me rijdt sinds kort op een Endurace. Daar kun je echt op racen hoor, ondanks de iets andere geo en dikkere banden.
Ik weet niet waar je woon, maar ik zag deze week een bericht over een nieuw testcentrum in Rotselaar, België, bij Leuven. Is misschien dichterbij.
Michiel

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 sep 2022 15:46

Maar ja, Endurace ook alleen in suffe kleuren en levering ergens dec-maart (als het klopt).
Kleuren blijft wat mij betreft echt de achilleshiel van Canyon.
Less is bore

JW123
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jul 2022 15:35

JW123 06 sep 2022 17:19

fietsvriend schreef: 06 sep 2022 13:58 Maatje van me rijdt sinds kort op een Endurace. Daar kun je echt op racen hoor, ondanks de iets andere geo en dikkere banden.
Ik weet niet waar je woon, maar ik zag deze week een bericht over een nieuw testcentrum in Rotselaar, België, bij Leuven. Is misschien dichterbij.
Dank voor je tip. Ik woon zelf in Groningen. Het scheelt iets maar blijft een grote afstand.
Zoals genoemd verwacht ik qua geometrie met beiden uit de voeten te kunnen, echter lijkt mij iets meer comfort op de klinkers en in bochten niet onprettig.

JW123
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jul 2022 15:35

JW123 06 sep 2022 17:21

daniel1975 schreef: 06 sep 2022 15:46 Maar ja, Endurace ook alleen in suffe kleuren en levering ergens dec-maart (als het klopt).
Kleuren blijft wat mij betreft echt de achilleshiel van Canyon.
Over smaak valt niet te twisten :) Levering heeft voor mij geen haast, (uiterlijk) volgend jaar maart is prima.

Plaats reactie