Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Van Mavic naar FFWD: spacer en naaf vraag

lancestrong
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:18

lancestrong 29 aug 2022 20:43

Hallo allen,

Ik heb via MP een setje FFWD F4R gekocht ter vervanging van Mavic Ksyrium wielen. Tijdens montage loop ik tegen de volgende zaken aan:

Spacers
Ik rijd een SRAM Force 10sp groep met op de Mavic wielen de Mavic spacer naast de bij de cassette geleverde spacers/tussen ringen. Op de FFWD zit een Shimano 11sp body, moet/kan ik hierbij de Mavic spacer gebruiken of heb ik een andere spacer nodig? Zonder spacer geeft speling, dat werkt niet.

DT swiss 350
Na eerste keer monteren en demonteren van de cassette (ivm de speling) trok ik bij verwijderen van de cassette de volledige body/HUB los van de naaf. Het is een DT swiss 350 naaf, ik lees en zie op internet dat deze eenvoudig weer vast te klikken is maar dat lijkt niet te lukken. Een klein beetje kracht (enkele vingers) is genoeg om hem weer los te trekken. Heeft dit wellicht met de spacers te maken, is er niet genoeg ruimte om goed vast te klikken?

Alvast dank voor jullie advies/hulp.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 aug 2022 21:22

Wbt vraag 1: ik geloof dat je een 1,8mm spacer nodig hebt.

Wbt vraag 2: youtube ff op dt 350 service, dan vind je filmpjes zat. De spacers op de cassettebody hebben er iig niks mee te maken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lancestrong
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:18

lancestrong 29 aug 2022 21:57

Thanks scepticus, maar dan bedoel je de 1.85mm spacer denk ik? Of is er ook nog 1.8mm, om het makkelijker te maken… inmiddels ook onderstaande gevonden op het forum, dat zou dus ook 1.85mm zijn vs de 1.75mm die ik er nu heb zitten van de Mavic set.

Afbeelding

Voor vraag 2: filmpjes heb ik uiteraard bekeken, maar de cassette blijft ontzettend makkelijk los komen. Makkelijker ook dan voordat ik de cassette erop had gezet. Misschien meer kracht gebruiken om vast te klikken? Ik ga overigens eerst de Mavic spacer nu vervangen door 1.85mm.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 aug 2022 22:25

Dat de body met cassette makkelijk er af komt is niet vreemd bij DT350. Als ie deze dicht maakt is het van belang dat er geen ruimte zit tussen de body en naaf. Het geheel blijft op zijn plek zitten op het moment dat je het wiel in je frame klemt.

lancestrong
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:18

lancestrong 06 sep 2022 18:50

Nog even een korte terugkoppeling op dit topic:

Cassette spacer
Uiteindelijk een Shimano spacer a 1,85mm besteld en gemonteerd. Om eerlijk te zijn merk ik geen verschil met de Mavic spacer, die 1,75mm zou moeten zijn. In beide gevallen gaat de sluitring/topcap goed dicht en schakelt alles soepel. Voor de gemoedsrust de Shimano spacer nu laten zitten.

Body DT Swiss 350
Opmerking van Philippos ter harte genomen (thanks!) en gemonteerd in de fiets zit er inderdaad geen beweging in. Uit de fiets is het oppassen want bij een klein tikje of contact onder ‘verkeerde’ hoek ligt de cassette snel los.

Plaats reactie