Hi,
Ik ben een beginnende sportieve fietsrijder en mij derhalve aan het oriënteren op een eerste mooie sportfiets die ik ook voor alledaagse (woon-werkverkeer, kleine boodschapjes etc) kan inzetten. Het gaat me niet om pure snelheid, maar wel om hoge hartslag en vooral het zo-vaak-mogelijk-pakken principe. Zodanig ben ik uitgekomen op een gravelbike. Maar ik ben een absolute leek en mij nu een beetje aan het verdiepen.
Het liefste had ik gekozen voor een Cube NuRoad Race FE maar gezien de slechte verkrijgbaarheid moet ik denk ik uitwijken naar iets anders en zélf bagagedragers, licht en spatborden monteren. Geen enkel probleem overigens.
Via een lokale fietswinkel hier in de buurt is mij een Cannondale Topstone 4 aanbevolen en ik heb daarop proefgereden. Die heeft geen hydraulische remmen en ook geen voorderailleur en ik vraag me toch af of ik dat zal missen met mijn gebruik. Voordeel is natuurlijk minder onderhoud?
Ik miste vooral een zwaarder verzet, maar daar kunnen ze iets op verzinnen door aan de voorkant een iets groter tandwiel te monteren. Ik meen dat dat 10% scheelt. Dat is misschien net genoeg, maar ik twijfel. Liever wel een goede investering in 1x.
Mijn vraag aan jullie is: zou dit een goede keus zijn, of moet ik toch dieper in de buidel tasten voor (bijv.) een Topstone 1 (https://www.12gobiking.nl/cannondale-topstone-1) of een Ridley Kanzo (https://www.12gobiking.nl/ridley-kanzo- ... td-grx-400)?
Topstone 4?
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 aug 2022 16:40
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15962
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik zou, als je het wil/kan betalen, voor de betere/completere fiets gaan.Basvdheijden schreef: ↑29 aug 2022 16:46 .........
Het liefste had ik gekozen voor een Cube NuRoad Race FE
.....een Cannondale Topstone 4 aanbevolen en ik heb daarop proefgereden. Die heeft geen hydraulische remmen en ook geen voorderailleur ..........
zou dit een goede keus zijn, of moet ik toch dieper in de buidel tasten voor (bijv.) een Topstone 1 (https://www.12gobiking.nl/cannondale-topstone-1) of een Ridley Kanzo (https://www.12gobiking.nl/ridley-kanzo- ... td-grx-400)?
Een paar honderd euro voor hydraulische schijfremmen, 2x11 speed.
Met de Topstone 4 zou het zo maar kunnen dat je na enkele ritten denkt van "had ik niet beter..."
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 aug 2022 16:40
Heeft 2x11 speed per definitie ook een groter verzet? Ik heb in de lage ranges echt heel weinig nodig, aangezien ik - denk ik - meer dan 90% op de weg zal rijden.
Vooral de wat zwaardere verzetten zijn dan handig, denk ik.
Reden voor gravelbike zit 'm bij mij dus niet zozeer in offroad maar meer in (wat ik ervan heb begrepen): 1. iets meer gericht op comfort en 2. mogelijkheid tot bagagedrager
Vooral de wat zwaardere verzetten zijn dan handig, denk ik.
Reden voor gravelbike zit 'm bij mij dus niet zozeer in offroad maar meer in (wat ik ervan heb begrepen): 1. iets meer gericht op comfort en 2. mogelijkheid tot bagagedrager
40x11 met 700c/37mm banden aan een cadans van 100rpm is 48 km/u. Als ze er een 42 op zetten, dan haal je zonder problemen 50 km/u. Dat is toch al mooi om een boodschap te doen?Basvdheijden schreef: ↑29 aug 2022 16:46 ... alledaagse (woon-werkverkeer, kleine boodschapjes etc) .... Het gaat me niet om pure snelheid .... Ik miste vooral een zwaarder verzet...
Mechanische schijfremmen zou voor mij eerder de dealbreaker zijn.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15962
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Comfort zit hem vooral in de banden, je hebt nog heel wat andere dan "gravel" fietsen waar je bredere banden op kan monteren.Basvdheijden schreef: ↑29 aug 2022 18:12 ....... 1. iets meer gericht op comfort en 2. mogelijkheid tot bagagedrager
Als het enkel een bagagedrager is dan kan je misschien onderstaande overwegen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 aug 2022 16:40
Zo'n aan de zadelpen bevestigde bagagedrager zou kunnen, maar ik redeneerde ook dat een gravelbike in z'n algemeenheid iets steviger is (meer geschikt voor beetje bagage). Maar ik realiseer me ook dat gravelbikes meestal geleverd worden met vrij grove banden, wat in mijn geval misschien niet zo nodig is.
Dank voor advies over 2x11 in ieder geval, dat ga ik zeker meenemen. En de hydraulische remmen.
Dank voor advies over 2x11 in ieder geval, dat ga ik zeker meenemen. En de hydraulische remmen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15962
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Op de website staat toch echt "Promax mechanical disc brakes".
En nu zie ik ook "Microshift advent X10 shifting". Of dat een meerwaarde is tov Shimano/Sram versnellingen weet ik ook niet.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 aug 2022 16:40
Volgens mij is het iets minder. Maar voornamelijk natuurlijk de 1x11 (wat het volgens mij is).
Check de Aluminium versie.TS linkte de Carbon versie bij 12go.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
https://www.mantel.com/cube-nuroad-race-fe November volgens Mantel website.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
IK zou persoonlijk altijd voor 2x11 gaan. Dan zijn de stappen tussen de versnellingen iets kleiner. Ik hou van soepel ronddraaien ipv stoempen.
En idd hydraulische remmen ipv mechanische. Altijd altijd.
En idd hydraulische remmen ipv mechanische. Altijd altijd.