Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Topstone 4?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 aug 2022 08:47

Voor wat het waard is over remmen:

Ik heb ooit drie verschillende remsets getest op drie verschillende fietsen:
- Campagnolo centaur velgremmen op een racefiets met 25 mm banden (ik meen Schwalbe durano)
- Mechanische schijfremmen (avid BB5, de Rollce Royce onder de mechanische schijfremmen) op een gravel bike met 40 mm banden.
- no name setje V-brakes op een fitness hybride met 32 mm banden (Schwalbe marathon)

De test was met een standaard snelheid op een droog wegdek een noodstop maken. Ik weet niet meer exact welke snelheid ik gekozen had. Mijn geheugen zegt iets over 28 of 30 kmh.

de gemiddelde stop afstanden (elke fiets drie rem tests):
12 meter voor de Campagnolo centaur velgremmen
11 meter voor de Avid BB5 mechanische schijfremmen
10 meter voor de no-name V-brakes!

Mijn conclusie was dat top mechanische remmen dus heel goed werken en ik was verbaasd over de super remkracht van een goedkoop setje V-brakes
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 aug 2022 12:56

Basvdheijden schreef: 29 aug 2022 16:46 ......

Het liefste had ik gekozen voor een Cube NuRoad Race FE maar gezien de slechte verkrijgbaarheid moet ik denk ik uitwijken naar iets anders ......
Een Cube Cross Race Pro
Alu kader en 2x11 Shimano 105 afmontage en hydraulische schijfremmen 1599 Euro
Afbeelding
Iets duurder, Cube Cross Race C:62 pro
Carbon kader en 2x11 Shimano Ultegra/105 afmontage en hydraulische schijfremmen 2150 Euro
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 31 aug 2022 16:26

Het is allemaal persoonlijk, zo heb ik ook voorkeuren. Heb de nodige woon-werk ritjes gereden met allerlei type fietsen en sleutel graag aan fietsen.

Wbt verzet: ritzelrechner.de
* Als ik jouw verhaal lees, dan zou ik iets kiezen als 42 voor en 11-32 of 11-36 achter. Veel klimwerk is zeldzaam in NL, dus af en toe harken zou bij mij dan de voorkeur hebben tov grotere stappen in je verzet rond de meestvoorkomende snelheid.

Voor woon-werk:
* Een lichte bagagedrager met snel afneembare tas, evt een schuifsysteem zoals Topeak, is heel erg prettig als je regematig iets meer mee wil nemen. Een rugzak kan natuurlijk ook. Maar eenmaal lekker zonder rugzak en je wil niet anders meer.
* Spatborden om viezigheid op je kleding te voorkomen. Vaste sparborden goed gemonteerd aan het frame welke het grootste deel van het wiel bedekken.
* Denk aan eventueel dynamoverlichting in de toekomst. Nooit meer nadenken over de accu van je koplamp en evt achterlicht. Heerlijk!

Nou neig ik met mijn keuzes allemaal een beetje naar een type fiets dat het sportieve wat naar achter schuift. Het gaat altijd om de Watts die je trapt, snelheid is uiteindelijk maar een resultaat. Maar als je in de toekomst met een groep en/of vrienden gaat rijden is het ook belangrijk dat je lekker mee kan zonder veel harder te moeten trappen dan de rest.
Dus denk ook na welke richting je op gaat met de keuze van je fiets. Nu veel meer naar een optimale fiets voor boodschappen en woon-werk, of een sportieve fiets. Je kan meer een richting op gaan en later een andere fiets kopen. Of een die alles kan en later wellicht niet meer past. Als je op budget en het als eerste fiets koopt is het makkelijker om iets meer woon-werk te kiezen en later meer uit te geven voor een bovengemiddelde sportfiets.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 31 aug 2022 16:36

Basvdheijden schreef: 29 aug 2022 16:46 CUT
Ik doe ook even een duit in het zakje.

Veel gravel en mtb's van Cannondale hebben een AI offset in de achterbrug. Dat betekent dat je niet zomaar een willekeurig achterwiel er in kunt steken.

Het is te verhelpen qua wiel maar dat kost altijd extra centen.

Plaats reactie