Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Zou je je fiets uitlenen?

Cyclerunner
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2022 14:03

Cyclerunner 29 aug 2022 13:42

Hoe staan jullie tegenover het uitlenen van je fiets? Een vriend van me doet binnenkort mee aan een triathlon en heeft geen racefiets, aangezien ik sinds dit jaar een racefiets heb wil hij deze graag lenen.
Het is mijn eerste fiets en ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.
Zelf heeft hij ook geen fiets schoenen en wil met zijn hardloopschoenen op de klik pedalen fietsen om tijd te besparen met wisselen.

Hebben jullie je fiets weleens voor zoiets uitgeleend of zou je dit zelf niet doen?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 29 aug 2022 13:47

Zou ik nooit doen, zeker niet voor een wedstrijd.
Met sportschoenen op klikpedalen 😲
Dat zal lekker trappen 😉

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 aug 2022 13:49

Het hangt af van wie het vraagt, wat zijn of haar fietservaring is en om welke fiets het gaat ;-)
In principe ben ik de moeilijkste niet, een fiets is een gebruiksvoorwerp. Maar, iemand die nooit op een racefiets zit, dan eventjes de racefiets uitlenen - om maar een wedstrijdje te doen? Nah, als het een goede, betrouwbare vriend is mag hij er eerst wel eens een rondje op dinsdagavond op toeren.
Maar hoe gaat hij om met die fiets? En op zijn triathlon wedstrijd?
Daar zal hij ook niet zoveel ervaring mee hebben dan zeker, dus hoe gaat dat in de transitie zone/stalling etc.

Ennn.., welke fiets is het - een splinternieuwe dure carbon racer met kwetsbare groepset etc. Zou ik ook niet zo snel uitlenen als de 10 jaar oude alu canyon met een degelijke 105 groepset erop.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 29 aug 2022 13:51

Als het niveau is: ik ben sneller als ik geen schoenen hoef te wisselen en ik fiets met mijn gewone schoenen op klikpedalen, zou ik heb mijn kroegfiets beschikbaar stellen. Die gaat zo snel dat ik het vaker niet kan bijhouden met kijken.
Eigen fiets uitlenen doe ik overigens soms wel eens. De pekel-fiets (giant defy met ultegra velg remmen). Die staat de rest vd tijd stof te halen op binnenzijde aangezien ik niet meer door pekel rij 🤪
Mijn “goede” race gravel of mtb zou ik niet uitlenen

Cyclerunner
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2022 14:03

Cyclerunner 29 aug 2022 13:57

@markveenstra
Dit is de derde keer dat hij een triathlon doet, eerste twee keer een 1/8e en nu een 1/4e. Die keren deed hij het op een fiets van een andere vriend, maar die heeft die fiets niet meer. Dat was toen ook beide keren met normale schoenen op klik pedalen. Zelf heeft hij een mountainbike waar hij 5-10 per jaar op rijd.
Het gaat om een cube attain race van dit jaar, niet de allerbeste fiets. Maar wel mijn eerste en ik probeer er zuinig mee om te gaan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 aug 2022 13:59

Stel je even de volgende vragen:
- Wat als hij met jouw een jaar oude fiets valt?
- Wat als hij er een "kras" opmaakt?
- Wat als je fiets tijdens de uitleenbeurt gestolen raakt?
- Wat als hij je fiets "total loss" rijdt?
- Wat als hij je wiel krom rijdt?
- Wat als......
Als jouw antwoord telkens "dat maakt mij niet zoveel uit" is, dan zou je het kunnen overwegen. :)
In alle andere gevallen, niet doen.
Als je dan toch je fiets uitleent onder het motto "goede afspraken maken goede vrienden" en je maakt dan van tevoren ook echt goede afspraken dan moet het ook kunnen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 aug 2022 14:07

Zet er dan altjeblieft wat vlakke pedalen op.
Bekenden, familie en vrieden mogen wel dingen lenen.

Maar er bestaan verhuurbedrijfjes in racefietsen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 aug 2022 14:27

Ik heb een fiets die ik aan een vage kennis zou uitlenen en fietsen die mijn vrouw nog niet eens mag verplaatsen of onderdoor mag vegen in de schuur.

Wat wij zeggen, maakt dus niet zoveel uit. Het is jouw fiets, jouw vriend en jouw gevoel.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 29 aug 2022 14:51

Het gegeven dat je hier een topic voor start, zegt eigenlijk al genoeg hoe je er zelf in staat. Zelf zou ik het ook niet zo snel doen, omdat ik de afstellingen helemaal naar wens heb. Laat hem maar een paar andere wielen in zijn MTB hangen. Blijkbaar neemt hij het fietsgedeelte niet zo serieus, dus dan hoef jij dat ook niet te doen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 29 aug 2022 15:20

Mijn winterfiets zou ik wel uitlenen aan kameraden. De andere fietsen niet. Moest ik maar 1 racefiets hebben, zou ik hem niet uitlenen.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 29 aug 2022 15:33

Nee!!

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4452
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 29 aug 2022 15:34

leen je ook je zwembroek aan hem uit?

Plaats reactie