Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravel bike - Canyon Grizl, Giant Revolt, of toch wat anders?

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 28 aug 2022 20:02

Hi allemaal, het gravelvirus heeft me te pakken: ik denk al zeker een half jaar na over een gravelbike kopen, en heb nu besloten dat het tijd is! Ik heb helaas weinig verstand van gravelfietsen, en hoor graag jullie input!

Deze fiets zal ik gebruiken naast mijn normale racefiets. Het hoeft dus geen fiets te worden die ook fantastisch snel is op asfalt.
Ik fiets ongeveer 8K-10K per jaar, en verwacht rond de 2-3x per maand op de gravelfiets te rijden.
Ik ben van plan aan wat gravel evenementen mee te doen, zoals gravel fest, en in de toekomst zou ik ook graag eens meedoen aan een gravelrace (zoals the rift op IJsland), maar wel op mijn eigen amateurtempo ;)
Ik vind het leuk als de fiets ook wat niet al te technische single tracks aankan.
Ik verwacht niet op de korte termijn te gaan bikepacken.

Verder heb ik geen voorkeur voor een bepaald merk, maar zal ik wel de fiets ook uitkiezen op uiterlijk. Het liefste dus geen egaal zwarte fiets.
Budget 2000-2500 euro
Carbon of geen carbon heb ik niet echt een uitgesproken mening over. Ik hoor hierin graag jullie advies.
Ik ben 174cm lang, en heb een racefiets maat 51.
Graag heb ik een fiets die binnen 2 maanden leverbaar is. Even wachten is geen probleem, maar liever niet te lang.
Verder vind ik het belangrijk dat ik redelijk makkelijk zelf basisonderhoud kan uitvoeren aan de fiets. Dus bijvoorbeeld dat ik lagers in de wielen van een beschermlaagje vet kan voorzien, of de balhoofdlagers kan vervangen wanneer dit nodig is. Op dit moment heb ik redelijk wat tools in huis voor Shimano. Ik weet niet of ik bijvoorbeeld nieuwe spullen nodig heb indien ik over ga op SRAM?



Fietsen waar ik nu aan zit te denken:
- Canyon Grizl CF SL 7 / 8
- Giant Revolt advanced 3 of 2 (al is 2 wel net wat duurder)
- BMC UnReStricted ONE V2 (wel eigenlijk boven budget, maar als dit echt beter is sta ik hier voor open)

Fietsen die ik ook eventueel overweeg, maar van aluminium ipv carbon:
- Cannondale topstone 1
- trek checkpoint ALR 5 2022
- Specialized Diverge Elite E5 (mijn vooroordeel is van specialized dat je erg veel betaalt voor het merk... en dat lijkt daarom voor mij een mindere keuze)

Wat denken jullie? Of weten jullie nog een andere fiets die wellicht veel beter bij mij past? :D

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 28 aug 2022 20:17

Al eens gekeken bij SUP?

X-Road Team Comp

Voorbeeldje zonder weinig effort te doen bij opzoeken beste prijs 'https://www.passion4sport.nl/a-56991780 ... escription'

Cube Nuroad C62

https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... arbonnred/

On-One heeft ook erg mooie en degelijke gravelbikes (ik dacht dat er enkele forumgangers met een On-One build rondreden).

Zelf zou ik wss. een mooie deal proberen scoren bij een toonzaalmodel van de Cérvelo Aspero bij mijn dealer of kijken naar de On-One optie.

Wel al goede dingen gelezen en gehoord van zowel de Canyon als de Giant uit je lijstje.
Laatst gewijzigd door SqueeZer op 28 aug 2022 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 aug 2022 20:20

Een Giant Revolt of Trek Checkpoint, maar dan wel de carbonversie, zou mijn voorkeur wegdragen.
Omdat mijn eigen fm die verkoopt aan een mooie prijs. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 28 aug 2022 20:53

Je kan ook kijken naar stalen gravel bikes. Zelf heb ik een WiND, mijn vrouw heeft een Niner. Staal is onverwoestbaar en geeft meer comfort. Niet onbelangrijk bij gravellen.
Een WiND frame is maatwerk. Kan je dus naar eigen inzicht laten bouwen (zowel technisch als qua uiterlijk)

Zowel WiND als Niner kan je naar eigen keuze opbouwen. Voor mij zijn betrouwbaarheid, standaard componenten en eenvoudige repareerbaarheid (ook onderweg) belangrijk. Ik wil geen (frame) merk specifieke onderdelen die later niet meer te krijgen zijn.


Afbeelding

https://www.ninerbikes.com/pages/gravel-bikes


Afbeelding

https://windcycleworks.nl/specialallroader

Succes met je keuze!

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 28 aug 2022 21:10

Bedankt allemaal 😁
Ik ga eens rustig naar de sites van niner en wind kijken stillekracht. Ziet er allebei mooi uit!

Squeezer en Lcsmet, jullie geven aan bij de FM een interessante prijs te kunnen krijgen. Zou het zin hebben voor mij om bijvoorbeeld naar een winkel te gaan waar ze cervelos tentoon hebben staan om te kijken of die te koop zijn voor een leuke prijs? Of werkt dit alleen als je de winkeleigenaren goed kent?
Mijn FM heeft bijvoorbeeld allemaal specialized fietsen staan van boven de 5K… dus ik zou dan naar een winkel gaan waar ze mij nog niet kennen.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 28 aug 2022 21:12

SqueeZer schreef: 28 aug 2022 20:17 Al eens gekeken bij SUP?

X-Road Team Comp

Voorbeeldje zonder weinig effort te doen bij opzoeken beste prijs 'https://www.passion4sport.nl/a-56991780 ... escription'

Cube Nuroad C62

https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... arbonnred/

On-One heeft ook erg mooie en degelijke gravelbikes (ik dacht dat er enkele forumgangers met een On-One build rondreden).

Zelf zou ik wss. een mooie deal proberen scoren bij een toonzaalmodel van de Cérvelo Aspero bij mijn dealer of kijken naar de On-One optie.

Wel al goede dingen gelezen en gehoord van zowel de Canyon als de Giant uit je lijstje.
Dank voor het doorsturen! De Sub en on-One ben ik nog niet eerder tegenkomen, nieuwe merken voor mij! en ik had enkel naar het €1500 broertje van de cube gekeken. Super al deze nieuwe inzichten 😁

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 aug 2022 22:40

Ik zou wel kijken naar de maximale bandbreedte achter.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 29 aug 2022 12:01

In je overwegingen ook meenemen of je het vervelend vindt als je een kraakje of rammeltje hoort. Naast comfortabel is staal ook erg stil. Ik heb niets tegen Alu of Carbon (ik heb ook een Alu en een Carbon racefiets), maar ik pak toch meestal een van mijn stalen fietsen.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 29 aug 2022 16:26

Lcsmet schreef: 28 aug 2022 20:20 Een Giant Revolt of Trek Checkpoint, maar dan wel de carbonversie, zou mijn voorkeur wegdragen.
Omdat mijn eigen fm die verkoopt aan een mooie prijs. :)
Welke FM is dit :)? Want ik ben op zoek naar een Trek Checkpoint SL5 of misschien SL6

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 aug 2022 17:09

Voor de beste prijs voor een Trek moet je bij Hopmans in Bergen-op-Zoom of fietsen Wim&Mark De Vos in Oosterhout zijn.
Voor de juiste prijs moet je naar beide een belletje doen want ze adverteren er niet mee.
De kortingen zijn niet meer wat ze geweest zijn maar toch nog steeds de moeite om de verplaatsing te maken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 29 aug 2022 17:54

De Giant Revolt GRX600 voor 1799 Euro, zo lees ik op de site van defietser.be (zaak in België met vrij veel stock)
Ook de Kanzo (Ridley) blijkt in voorraad.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1660
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 30 aug 2022 09:14

stillekracht schreef: 28 aug 2022 20:53 Je kan ook kijken naar stalen gravel bikes. Zelf heb ik een WiND,
Een WiND frame is maatwerk. Kan je dus naar eigen inzicht laten bouwen (zowel technisch als qua uiterlijk)
Voor het gestelde budget heb je bij Bart alleen een frame. :idea: Maar met een beetje sparen voor een volledige fiets is niets mis.


@TS: Voor 2x per maand een rit een nieuwe fiets kopen.... Wacht maar tot je een gravelbike hebt.
WiND 56 - 2020

Plaats reactie