Een stijf frame, hoge carbon velgen en een hard zadel.
Vroeger reed iedereen op smalle tubes die op lage velgen gekleefd waren en een Rolls of Turbo zadel.
Dat allemaal in een frame van stalen buizen.
Nu moeten er allerlei "oplossingen" gezocht worden voor een probleem dat er vroeger niet was.
Winst bij 'betere' wielen
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37681
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Is idd lastig, zit tussen de oren denk ik.
Ik ervaar ook makkelijker snelheid met de Bora’s ipv de Shamals, allebei topwielen.
Maar of het écht zo is….?
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ik sluit aan bij wat anderen (bijv. De Student) hier stellen. Hoge wielen doen wel iets voor de aerodynamica, maar minder dan andere upgrades en maatregelen.
Wel hebben hoge wielen een gunstig effect bij wind van opzij. De Duitsers noemen dat het Segeleffect. Zeileffect.
Verder vind ik dat "goede" wielen veel doen voor het rijgevoel. Lichte en stijve wielen zijn heel fijn bij het aanzetten. En wielen doen ook veel voor het stuurgedrag van je fiets. Ik rijd zelf het lekkerst op wielen van ongeveer 40 mm hoog. Met name in afdalingen vind ik die lekkerder sturen dan lage (voelt wat slap) en hoge (lastig insturen op hoge snelheid) velgen.
Wel hebben hoge wielen een gunstig effect bij wind van opzij. De Duitsers noemen dat het Segeleffect. Zeileffect.
Verder vind ik dat "goede" wielen veel doen voor het rijgevoel. Lichte en stijve wielen zijn heel fijn bij het aanzetten. En wielen doen ook veel voor het stuurgedrag van je fiets. Ik rijd zelf het lekkerst op wielen van ongeveer 40 mm hoog. Met name in afdalingen vind ik die lekkerder sturen dan lage (voelt wat slap) en hoge (lastig insturen op hoge snelheid) velgen.
Ik overweeg om naast mijn Zipp 303 firecrest wielen een set Zipp 404 firecrests aan te schaffen. En dan kunnen de Zipp 303's in de gravelfiets.
Heeft iemand er ervaring mee om van 40mm naar 58mm te gaan? Is dat echt geneuzel in de marge? De Zipp303's zijn lichter en iets breder 25mm intern, wat al erg goed rijd, voor mij als fietsliefhebber. Ik rijd gemiddeld 30 km/h dus niet echt een hardrijder
Dank voor jullie reacties.
Heeft iemand er ervaring mee om van 40mm naar 58mm te gaan? Is dat echt geneuzel in de marge? De Zipp303's zijn lichter en iets breder 25mm intern, wat al erg goed rijd, voor mij als fietsliefhebber. Ik rijd gemiddeld 30 km/h dus niet echt een hardrijder
Dank voor jullie reacties.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Doe wat je niet laten kan zal ik maar zeggen. In mijn ogen geneuzel in de marge.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Volgens mij zoek je gewoon een excuus om nieuwe wielen aan te schaffen, maar weet je antwoord zelf al?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Niet helemaal. Ik moet toch wielen hebben voor in mijn gravel fietscolnagofreak schreef: ↑20 jan 2023 16:50 Volgens mij zoek je gewoon een excuus om nieuwe wielen aan te schaffen, maar weet je antwoord zelf al?
Worden denk ik toch nog een set 303 FC's, bevallen heel goed.