Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Winst bij 'betere' wielen

Jeronimo73
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2018 14:05

Jeronimo73 29 aug 2022 21:02

Recent heb ik de standaard Fulcrum racing 4 wielen van mijn Bianchi Oltre XR3 disc vervangen door een set DT Swiss ERC 1400 spline. Wat mij betreft een uitstekende update. Toen ik de oude wielen er af haalde merkte ik dat de lagers niet meer helemaal fris waren, wat speling hadden en niet meer zo mooi liepen.

De nieuwe wielen hebben veel betere naven, zijn lichter en zijdelings veel stijver. Als ik even op de pedalen ga staan merk je dat meer energie wordt omgezet in snelheid dan bij de oude wielen. Maakt niet uit voor een rustig zondag ritje, maar wel als ik op de woensdag een snel rondje met de club mee wil rijden.

Met de tubeless setup op iets bredere velg kan ik nu rijden met lagere druk dus meer comfort. Dat is echt een goed merkbaar verschil, is minder vermoeiend dus kan nu makkelijk langer rijden. En de looks van de 45mm hoge velgen wordt ik gewoon blij van, de lagere versie was voor mij vast even goed of beter geweest maar ik wilde gewoon de hoge variant. Ik wordt er blij van als ik mijn fiets met nieuwe wielen zie😀

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 30 aug 2022 13:32

Tom-Z schreef: 29 aug 2022 09:31
rob74 schreef: 29 aug 2022 08:19 De snelheids winst bij 25 kmh is 0.29 kmh en bij 40 kmh 0,46. Ietsie meer, maar procentueel is het bij beide snelheden 1.6 %
Nee, want je hebt alleen naar luchtweerstand gekeken. Procentueel heb je bij lagere snelheden (iets) minder winst want dan is de rolweerstand een relatief groter deel van het totaal.
Ik dacht altijd dat hoge velgen pas vanaf een 40 km/uur winst opleveren tov lage velgen. Is dat broodje aap, of zo'n algemeen wielerpraatje?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 aug 2022 13:39

Broodje aap uiteraard.

Wel is het zo dat, omdat de luchtweerstand exponentieel toeneemt met de snelheid en de rolweerstand niet, bij hogere snelheden de luchtweerstand een grotere rol speelt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 aug 2022 14:26

...en dus merk je het verschil meer (als je 40 ipv 20 fietst moet je 8x zoveel vermogen leveren om luchtweerstand te overwinnen, terwijl je "slechts" 2x zoveel vermogen hoeft te leveren om rolweerstand te overwinnen. Aerodynamica speelt dus een grotere rol bij hoge snelheid.

Het verschil tussen een 36 spaaks voorwiel met een aero 20 spaaks (carbon) voorwiel vind ik zeer merkbaar. Het verschil tussen een 20 spaaks voorwiel met medium profile alu velg en hetzelfde carbon voorwiel is veel kleiner. Ik heb de 36 spaaks wielen verkocht...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Tom-Z
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 aug 2022 21:35

Tom-Z 30 aug 2022 15:12

scepticus schreef: 30 aug 2022 13:39 de luchtweerstand exponentieel toeneemt met de snelheid
De toename is snel, maar niet exponentieel. Exponentieel is een nog véél snellere toename.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 aug 2022 15:24

^Ben jij posts aan het scoren om iets te verkopen, of plaats je gewoon graag onnozele opmerkingen?
:roll:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 aug 2022 15:49

In dat geval,...... je moet ook nog drie maanden wachten voor je iets kan verkopen
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 01 sep 2022 10:17

Als er een spaak breekt aan de bodykant van zo'n Giant carbon achterwiel dan gebeurt er het volgende:

Je gaat met het wiel naar je fietsenmaker of een wielbouwer. Die ziet dat het een niet-standaard spaak is (de kop heeft een speciale vorm) en belt Giant om die spaak te bestellen. Giant verwijst hem door naar een Giant Store in de buurt. Na een stuk of vier van die Stores te hebben gebeld, lijkt hij bij de vijfde succes te hebben (de eerste vier Stores vroegen om meer info, zoals framenr. van de fiets (?) e.d.), maar hij moet over een week terugbellen want dan is 'Sander' er weer en die weet er meer van. Hij belt Sander een week later op, maar deze weet eigenlijk ook niet zeker welke spaak het moet zijn en zegt 'Je kunt het wiel het beste langsbrengen'.

Hoe lang je het wiel kwijt bent en wat het gaat kosten? Who knows.

Bij wielen van sommige andere merken kan het ook zo gaan. U bent dus gewaarschuwd.


Groet,

Hans


bartbrugge schreef: 25 aug 2022 20:16 Hoi iedereen,
ik rij met een alu fiets, 105, rijdt goed.
De wielen zijn van Mavic, met velgremmen. Blijkbaar redelijk goede 'trainingswielen' werd mij verteld.

Ik overweeg om een andere fiets te kopen. Mijn (nieuwe) fietsenmaker is verdeler van Giant.

Afgezien van het exacte model, ook mbt de afwerking heb ik mogelijkse opties (in casu wielen)
Of er zijn de relatief 'basis' wielen : Giant PR-2 Disc wheelset
Of er zijn 'duurdere' wieltjes, meer bepaald : Giant SLR-2 42 Carbon Disc WheelSystem

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 sep 2022 13:49

Helemaal eens, neem zoveel mogelijk standaard spul en neem een paar extra spaken bij je wielen, zeker op vakantie.
Ik heb het nog nooit nodig gehad maar een paar spaken zijn het geld en ruimte niet.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 02 sep 2022 11:57

Heb de afgelopen 15 jaar met allerllei verschillende wielen geen spaak meer gebroken. Ondanks rond de 90 kg. Voor mij is dat risico geen reden om geen systeemwielen te kopen. Wel handig om vooraf een paar spaken op voorraad te hebben als je de wielen koopt. Grappig is dat bij mijn twee setjes rechtstreeks uit China (baan en disc) ik er standaard een paar bij kreeg. Gelukkig nog niet nodig gehad, maar altijd handig. Als de nood echt aan de man is op vakantie of iets dergelijk is er wel ergens een setje reserve wielen te scoren bij een fietsmaatje of bij een decathlon ofzo.

Ik koop (half) hoge carbon wielen omdat ik ze mooi vind. Dat ze gewichtstechnisch (t.o.v standaard aluminium dan) en aerodynamisch wat extra voordeel opleveren is meegenomen. Tussen de oren voelt het goed het fiets gewoon lekker. Dat het op papier weinig uitmaakt ben ik wel van overtuigd.

ClassicBiker
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2022 11:29

ClassicBiker 03 okt 2022 18:47

Het gaat in deze discussie erg over wel of geen mogelijke tijdwinst, maar hoe zit het met comfort? Ik lees regelmatig in persberichten van fabrikanten dat ze hun wielen nog lichter en sterker hebben gemaakt en door een nieuwe techniek de spaakspanning hebben kunnen verhogen. Maar je moet wel (zwaardere) 28c banden gaan monteren om het stuiteren te beperken. Ook ik heb een mooi setje Campagnolo Shamal (aluminium) wielen en DT wielen met carbon velgen. Nu reed ik vandaag weer eens met mijn 12 jaar oude conventionele wielen; Dura Ace naven, vrij lage 32g Mavic OpenPro velgen en "gewone" Sapin spaken en "ouderwetse" 23c banden. Dit zette mij wel aan het denken, het comfort was vele malen beter, verbazingwekkend gewoon. Ik heb niets gemerkt van lagere snelheden, al heb ik dat niet gemeten voor zover dat überhaupt representatief te meten is in een training. Maar ik stapte wel veel frisser van de fiets, minder last van nek en schouders. En indirect betekent dit dat je het ook langer vol houdt. Dus zijn we er wel zo veel op vooruit gegaan met die extreem stijve wielen met hoge velgen?

hayes

hayes 03 okt 2022 19:32

Comfort? Tubeless. Dat maakt zo'n groot verschil. En ik heb intussen tubeless sinds maart 2021 niet meer lek gereden. (ca 12000km)
Over verschil in rolweerstand tss 23, 25 & 28mm is hier al héél veel geschreven.
Ik rij 28 en wil NOOIT meer terug persoonlijk.

Carbon wielen doe ik vooral voor de looks, dat geef ik toe. Over snelheidsverschil spreek ik me iet uit, maar ze voelen kwieker, zeker bij het aanzetten zijn stijvere wielen een plus.

Plaats reactie