Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ultegra heel duur geworden

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 aug 2022 16:46

Ik krijg ook 19 cent per km, maar dan wel over de kortste afstand (volgens mij staat er in mijn contract iets met volgens anwb planner), dus als ik beslis om via Maastricht naar huis te fietsen krijg ik niet extra betaald.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 aug 2022 17:33

robbebopper schreef: 31 aug 2022 14:16 Dat is inderdaad netjes. Ikzelf fiets iedere dag naar mijn werk, en kom daarmee aan ongeveer 800 woon-werkkilometers per maand. Daar krijg ik een reiskostenvergoeding van 76,60 euro voor. 9,5 cent per kilometer.
Voor een fietsplan kom ik niet in aanmerking. Daarvoor fiets ik iedere dag te ver :?
Geen cafetariaregeling?

PO toch? In de CAO vind ik alleen dit:
"7.5 Fiets-privéregeling
De werkgever stelt de werknemer in de gelegenheid deel te nemen aan een fiscale fiets-privé-
regeling."
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 31 aug 2022 17:47

Ik zat vorig jaar aan 3072 euro (32 km enkel x 0.24 euro / km) voornamelijk met de racefiets.

Vanaf september (na mijn vakantie) word de afstand 47 km omdat we naar een nieuw kantoorgebouw verhuizen, dit aan het nieuwe tarief van 0,25 euro / km word dat een goede 4700 euro op jaarbasis (belastingvrij), de nieuwe Pedelec hoort qua investering binnen een goed jaar terug verdient te zijn (47 km enkel werd toch iets te gortig om zonder ondersteuning af te leggen qua tijdsduur + uren kloppen op het werk).

Door het aantal kilometers ben je wel al een goede 1000 euro / jaar kwijt alleen al aan extra verzekering, onderhoud en degelijk materiaal (kledij slijtage etc.) maar de rest is mooi meegenomen om je hobby uit te oefenen.

Voor de roepers, ik ben 1 van de uitzonderingen die er ook in de winter door fietst en het was een bewuste keuze aangezien het alternatief (wagen of telewerk) een pak geld kost.

Kortste 'veilige' weg hanteert men bij onze firma en ik merkte wel vandaag dat men bij aanpassing km afstand een mailtje zou sturen naar mijn chef omdat de afstand afwijkt (maar vermoedelijk is dit omdat alles nog niet helemaal op orde zit administratief met de verhuis en het systeem mij automatisch nog op de oude locatie ziet staan).

Lang verhaal kort, het doet vaak pijn maar de extra verdienste + fris met het hoofd van en naar het werk rijden doet veel en het alternatief (wagen) is eigenlijk zo gek veel korter niet in tijd, maar kost me wel 300 a 400 euro / maand, mijn vrouw is toch altijd overtuigd zonder strubbelingen als ik weer eens iets nodig heb voor mijn fiets ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 aug 2022 18:17

Als het past en je vind het leuk, lekker doen!
Ik vind ook dat juist dit een meerwaarde is van een pedelec.

En afhankelijk van waar je woont kan het nog sneller zijn dan met auto of openbaar vervoer.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 31 aug 2022 19:25

Ik ben een drietal jaar elke dag met een speed pedelec naar mijn werk gereden, enkele reis was niet eens 20km.
Als zo'n pedelec je enige vervoersmogelijkheid is, is het toch echt niet te onderschatten.
Je moet dan wel niet hard trappen, het kan verdomd koud zijn op dat ding en niet enkel in de winter.
Om nog niet te spreken van natte wegen en/of regen.
Je kan je natuurlijk overal op kleden maar dat is 's morgens vroeg recht uit bed ook weer zo'n dingetje.
En 's avonds zit je dan weer met die kleren.
Het is allemaal niet onoverkomelijk maar ik merk bij mezelf dat nu ik terug een auto heb, ik daar toch sneller gebruik van maak als het wat minder weer is.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 31 aug 2022 19:51

Wat is het verschil daarin met een gewone fiets?
Ik zit nu ook in elk seizoen op de fiets naar mijn werk.
En op het weer/seizoen kleden hoort daar bij.

(Eigenlijk hoort dit in het woon/werk topic)

hayes

hayes 31 aug 2022 21:28

Het is een mindset.
Natuurlijk zucht ik ook als ik in december om 7u in de kou en donker moet vertrekken, maar na 5 minuten is dat voorbij.
Enkel bij stormweer en ijzel haak ik af. Ik fiets langs 80% niet ijsvrij gemaakte paden. In het donker is dat echt niet leuk fietsen. Ik zit dan altijd gespannen op de fiets. Maar eigenlijk zijn dat nog geen 10 werkdagen op het jaar.
Omdat we de tweede auto enkele jaren geleden verkocht hebben, moeten vrouwlief en ik op zo'n dagen samen naar het werk (met een flinke omweg dus).
Maar een dag fiets of een dag auto scheelt zo'n 15 euro.

Beetje off topic allemaal, maar die vergoeding helpt wel het fietsen financieel iets lichter verteerbaar te maken.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 13 sep 2022 15:07

Theo V schreef: 31 aug 2022 19:51 Wat is het verschil daarin met een gewone fiets?
Ik zit nu ook in elk seizoen op de fiets naar mijn werk.
Het verschil zit in dat je op de speedpedelec met relatief weinig moeite te doen aan 40km/u kruissnelheid kan rijden. Het is om 2 redenen kouder: 1. je snelheid ligt een pak hoger, 2. je levert minder inspanning, waardoor je lichaam minder warmte maakt.

On topic: ik was eerst volledig in de mindset om een ultegraDi2 of 105Di2 te kopen, maar hoe langer hoe meer vind ik het heel moeilijk om zulke bedragen te betalen voor een fiets die eigenlijk niet merkbaar sneller is dan een alu tiagra disc. Het bespaarde bedrag kan dan wel gebruikt worden voor bv. een airco unit, of als 10% van de volgende auto,... dingen waar ik op lange termijn toch meer comfort uit ga halen.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 13 sep 2022 15:27

bartdr schreef: 13 sep 2022 15:07
On topic: ik was eerst volledig in de mindset om een ultegraDi2 of 105Di2 te kopen, maar hoe langer hoe meer vind ik het heel moeilijk om zulke bedragen te betalen voor een fiets die eigenlijk niet merkbaar sneller is dan een alu tiagra disc. Het bespaarde bedrag kan dan wel gebruikt worden voor bv. een airco unit, of als 10% van de volgende auto,... dingen waar ik op lange termijn toch meer comfort uit ga halen.
Zo zouden er meer moeten denken.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 sep 2022 15:38

Wie wil airco?
Waarom geen genoegen nemen met een Dacia, of toch maar het openbaar vervoer nemen?
Wat is er mis met een Ikea bank?
Moet je een volledig ingerichte keuken hebben?
Moet je uit eten gaan?
Moet je af en toe een terrasje doen?
Waarom sparen?
Waarom full time werken?

Je kan een euro echt maar één keer uitgeven.

Iedereen doet met zijn geld wat hij/zij wil.
Als je voor een luxeproduct, wat een racefiets uiteindelijk is, je basisbehoeften moet in vraag stellen dan moet je echt geen dure fiets kopen.

Er zijn echter ook een pak mensen die wel graag iets kopen wat "te duur is voor wat het maar is" en ook daar is niets mis mee.

We doen, nu toch nog, met onze centen wat we zelf willen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 13 sep 2022 16:39

Daarom dat ik dus in 1e persoon enkelvoud sprak. Mijn realiteit is niet die van een bijna-elite, die dan misschien wel weer veel "winst" kan halen met een aankoop van een betere fiets in verhouding tot wat hij nog uit zijn lichaam kan halen. Mijn realiteit is ook niet die van iemand die even makkelijk 10.000euro vrijmaakt voor een gebruiksvoorwerp.

Zoals je zelf zegt: elke euro kan je maar 1 keer uitgeven en ieder is vrij om dat dan ook te doen.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 13 sep 2022 19:30

En dat iets, in dit geval " ultegra" heel duur is geworden, is toch ook van alle tijden.
Toen ik net 18 was, vond ik op mijn 19e benzine heel duur. Vond ik 2 GULDEN voor een biertje crimineel en had ik gelukkig nog geen interesse in racefietsen. :-)

Plaats reactie