Ultegra heel duur geworden
Geen cafetariaregeling?robbebopper schreef: ↑31 aug 2022 14:16 Dat is inderdaad netjes. Ikzelf fiets iedere dag naar mijn werk, en kom daarmee aan ongeveer 800 woon-werkkilometers per maand. Daar krijg ik een reiskostenvergoeding van 76,60 euro voor. 9,5 cent per kilometer.
Voor een fietsplan kom ik niet in aanmerking. Daarvoor fiets ik iedere dag te ver
PO toch? In de CAO vind ik alleen dit:
"7.5 Fiets-privéregeling
De werkgever stelt de werknemer in de gelegenheid deel te nemen aan een fiscale fiets-privé-
regeling."
Campagnolo Ultra Dork
Ik zat vorig jaar aan 3072 euro (32 km enkel x 0.24 euro / km) voornamelijk met de racefiets.
Vanaf september (na mijn vakantie) word de afstand 47 km omdat we naar een nieuw kantoorgebouw verhuizen, dit aan het nieuwe tarief van 0,25 euro / km word dat een goede 4700 euro op jaarbasis (belastingvrij), de nieuwe Pedelec hoort qua investering binnen een goed jaar terug verdient te zijn (47 km enkel werd toch iets te gortig om zonder ondersteuning af te leggen qua tijdsduur + uren kloppen op het werk).
Door het aantal kilometers ben je wel al een goede 1000 euro / jaar kwijt alleen al aan extra verzekering, onderhoud en degelijk materiaal (kledij slijtage etc.) maar de rest is mooi meegenomen om je hobby uit te oefenen.
Voor de roepers, ik ben 1 van de uitzonderingen die er ook in de winter door fietst en het was een bewuste keuze aangezien het alternatief (wagen of telewerk) een pak geld kost.
Kortste 'veilige' weg hanteert men bij onze firma en ik merkte wel vandaag dat men bij aanpassing km afstand een mailtje zou sturen naar mijn chef omdat de afstand afwijkt (maar vermoedelijk is dit omdat alles nog niet helemaal op orde zit administratief met de verhuis en het systeem mij automatisch nog op de oude locatie ziet staan).
Lang verhaal kort, het doet vaak pijn maar de extra verdienste + fris met het hoofd van en naar het werk rijden doet veel en het alternatief (wagen) is eigenlijk zo gek veel korter niet in tijd, maar kost me wel 300 a 400 euro / maand, mijn vrouw is toch altijd overtuigd zonder strubbelingen als ik weer eens iets nodig heb voor mijn fiets
Vanaf september (na mijn vakantie) word de afstand 47 km omdat we naar een nieuw kantoorgebouw verhuizen, dit aan het nieuwe tarief van 0,25 euro / km word dat een goede 4700 euro op jaarbasis (belastingvrij), de nieuwe Pedelec hoort qua investering binnen een goed jaar terug verdient te zijn (47 km enkel werd toch iets te gortig om zonder ondersteuning af te leggen qua tijdsduur + uren kloppen op het werk).
Door het aantal kilometers ben je wel al een goede 1000 euro / jaar kwijt alleen al aan extra verzekering, onderhoud en degelijk materiaal (kledij slijtage etc.) maar de rest is mooi meegenomen om je hobby uit te oefenen.
Voor de roepers, ik ben 1 van de uitzonderingen die er ook in de winter door fietst en het was een bewuste keuze aangezien het alternatief (wagen of telewerk) een pak geld kost.
Kortste 'veilige' weg hanteert men bij onze firma en ik merkte wel vandaag dat men bij aanpassing km afstand een mailtje zou sturen naar mijn chef omdat de afstand afwijkt (maar vermoedelijk is dit omdat alles nog niet helemaal op orde zit administratief met de verhuis en het systeem mij automatisch nog op de oude locatie ziet staan).
Lang verhaal kort, het doet vaak pijn maar de extra verdienste + fris met het hoofd van en naar het werk rijden doet veel en het alternatief (wagen) is eigenlijk zo gek veel korter niet in tijd, maar kost me wel 300 a 400 euro / maand, mijn vrouw is toch altijd overtuigd zonder strubbelingen als ik weer eens iets nodig heb voor mijn fiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als het past en je vind het leuk, lekker doen!
Ik vind ook dat juist dit een meerwaarde is van een pedelec.
En afhankelijk van waar je woont kan het nog sneller zijn dan met auto of openbaar vervoer.
Ik vind ook dat juist dit een meerwaarde is van een pedelec.
En afhankelijk van waar je woont kan het nog sneller zijn dan met auto of openbaar vervoer.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik ben een drietal jaar elke dag met een speed pedelec naar mijn werk gereden, enkele reis was niet eens 20km.
Als zo'n pedelec je enige vervoersmogelijkheid is, is het toch echt niet te onderschatten.
Je moet dan wel niet hard trappen, het kan verdomd koud zijn op dat ding en niet enkel in de winter.
Om nog niet te spreken van natte wegen en/of regen.
Je kan je natuurlijk overal op kleden maar dat is 's morgens vroeg recht uit bed ook weer zo'n dingetje.
En 's avonds zit je dan weer met die kleren.
Het is allemaal niet onoverkomelijk maar ik merk bij mezelf dat nu ik terug een auto heb, ik daar toch sneller gebruik van maak als het wat minder weer is.
Als zo'n pedelec je enige vervoersmogelijkheid is, is het toch echt niet te onderschatten.
Je moet dan wel niet hard trappen, het kan verdomd koud zijn op dat ding en niet enkel in de winter.
Om nog niet te spreken van natte wegen en/of regen.
Je kan je natuurlijk overal op kleden maar dat is 's morgens vroeg recht uit bed ook weer zo'n dingetje.
En 's avonds zit je dan weer met die kleren.
Het is allemaal niet onoverkomelijk maar ik merk bij mezelf dat nu ik terug een auto heb, ik daar toch sneller gebruik van maak als het wat minder weer is.
Het is een mindset.
Natuurlijk zucht ik ook als ik in december om 7u in de kou en donker moet vertrekken, maar na 5 minuten is dat voorbij.
Enkel bij stormweer en ijzel haak ik af. Ik fiets langs 80% niet ijsvrij gemaakte paden. In het donker is dat echt niet leuk fietsen. Ik zit dan altijd gespannen op de fiets. Maar eigenlijk zijn dat nog geen 10 werkdagen op het jaar.
Omdat we de tweede auto enkele jaren geleden verkocht hebben, moeten vrouwlief en ik op zo'n dagen samen naar het werk (met een flinke omweg dus).
Maar een dag fiets of een dag auto scheelt zo'n 15 euro.
Beetje off topic allemaal, maar die vergoeding helpt wel het fietsen financieel iets lichter verteerbaar te maken.
Natuurlijk zucht ik ook als ik in december om 7u in de kou en donker moet vertrekken, maar na 5 minuten is dat voorbij.
Enkel bij stormweer en ijzel haak ik af. Ik fiets langs 80% niet ijsvrij gemaakte paden. In het donker is dat echt niet leuk fietsen. Ik zit dan altijd gespannen op de fiets. Maar eigenlijk zijn dat nog geen 10 werkdagen op het jaar.
Omdat we de tweede auto enkele jaren geleden verkocht hebben, moeten vrouwlief en ik op zo'n dagen samen naar het werk (met een flinke omweg dus).
Maar een dag fiets of een dag auto scheelt zo'n 15 euro.
Beetje off topic allemaal, maar die vergoeding helpt wel het fietsen financieel iets lichter verteerbaar te maken.
Het verschil zit in dat je op de speedpedelec met relatief weinig moeite te doen aan 40km/u kruissnelheid kan rijden. Het is om 2 redenen kouder: 1. je snelheid ligt een pak hoger, 2. je levert minder inspanning, waardoor je lichaam minder warmte maakt.
On topic: ik was eerst volledig in de mindset om een ultegraDi2 of 105Di2 te kopen, maar hoe langer hoe meer vind ik het heel moeilijk om zulke bedragen te betalen voor een fiets die eigenlijk niet merkbaar sneller is dan een alu tiagra disc. Het bespaarde bedrag kan dan wel gebruikt worden voor bv. een airco unit, of als 10% van de volgende auto,... dingen waar ik op lange termijn toch meer comfort uit ga halen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Zo zouden er meer moeten denken.bartdr schreef: ↑13 sep 2022 15:07
On topic: ik was eerst volledig in de mindset om een ultegraDi2 of 105Di2 te kopen, maar hoe langer hoe meer vind ik het heel moeilijk om zulke bedragen te betalen voor een fiets die eigenlijk niet merkbaar sneller is dan een alu tiagra disc. Het bespaarde bedrag kan dan wel gebruikt worden voor bv. een airco unit, of als 10% van de volgende auto,... dingen waar ik op lange termijn toch meer comfort uit ga halen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15963
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Wie wil airco?
Waarom geen genoegen nemen met een Dacia, of toch maar het openbaar vervoer nemen?
Wat is er mis met een Ikea bank?
Moet je een volledig ingerichte keuken hebben?
Moet je uit eten gaan?
Moet je af en toe een terrasje doen?
Waarom sparen?
Waarom full time werken?
Je kan een euro echt maar één keer uitgeven.
Iedereen doet met zijn geld wat hij/zij wil.
Als je voor een luxeproduct, wat een racefiets uiteindelijk is, je basisbehoeften moet in vraag stellen dan moet je echt geen dure fiets kopen.
Er zijn echter ook een pak mensen die wel graag iets kopen wat "te duur is voor wat het maar is" en ook daar is niets mis mee.
We doen, nu toch nog, met onze centen wat we zelf willen.
Waarom geen genoegen nemen met een Dacia, of toch maar het openbaar vervoer nemen?
Wat is er mis met een Ikea bank?
Moet je een volledig ingerichte keuken hebben?
Moet je uit eten gaan?
Moet je af en toe een terrasje doen?
Waarom sparen?
Waarom full time werken?
Je kan een euro echt maar één keer uitgeven.
Iedereen doet met zijn geld wat hij/zij wil.
Als je voor een luxeproduct, wat een racefiets uiteindelijk is, je basisbehoeften moet in vraag stellen dan moet je echt geen dure fiets kopen.
Er zijn echter ook een pak mensen die wel graag iets kopen wat "te duur is voor wat het maar is" en ook daar is niets mis mee.
We doen, nu toch nog, met onze centen wat we zelf willen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Daarom dat ik dus in 1e persoon enkelvoud sprak. Mijn realiteit is niet die van een bijna-elite, die dan misschien wel weer veel "winst" kan halen met een aankoop van een betere fiets in verhouding tot wat hij nog uit zijn lichaam kan halen. Mijn realiteit is ook niet die van iemand die even makkelijk 10.000euro vrijmaakt voor een gebruiksvoorwerp.
Zoals je zelf zegt: elke euro kan je maar 1 keer uitgeven en ieder is vrij om dat dan ook te doen.
Zoals je zelf zegt: elke euro kan je maar 1 keer uitgeven en ieder is vrij om dat dan ook te doen.
En dat iets, in dit geval " ultegra" heel duur is geworden, is toch ook van alle tijden.
Toen ik net 18 was, vond ik op mijn 19e benzine heel duur. Vond ik 2 GULDEN voor een biertje crimineel en had ik gelukkig nog geen interesse in racefietsen.
Toen ik net 18 was, vond ik op mijn 19e benzine heel duur. Vond ik 2 GULDEN voor een biertje crimineel en had ik gelukkig nog geen interesse in racefietsen.