Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trainen voor lange(re) afstanden.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 26 aug 2022 17:50

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Wat gaat er mis? Ik kom op het eind gewoon simpelweg niet meer vooruit, en zak terug naar snelheden laag in de 20 km/u. Benen doen niet echt pijn, maar er zit geen kracht/fut meer in. En ik loop ook niet te hijgen of the puffen van vermoeidheid. Een werkbaar ritme vinden lukt niet meer (ongeacht hoe ver ik terugschakel). Wellicht is idd ook de focus/zin weg, maar dat is dan niet 100% bewust.

qua eten. Daar heb ik nooit echt een gestructureerd plan achter zitten. Maar ik had 1x banaan, stuk of 5 noten/protein bars, 2 (kleine)muesli bollen, en wat snoep (oa. rolletje dextro). En lunch bij de visboer (wellicht niet slimste keuze). Qua drank vooral water, al gaat er in 1 van de start bidons vaak een scheutje limonade siroop. Had niet echt het idee dat dit te weinig was, maar heb ook geen idee wat de voedingswaarde hiervan precies is.

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 26 aug 2022 18:23

Sulla schreef: 26 aug 2022 17:50 Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Wat gaat er mis? Ik kom op het eind gewoon simpelweg niet meer vooruit, en zak terug naar snelheden laag in de 20 km/u. Benen doen niet echt pijn, maar er zit geen kracht/fut meer in. En ik loop ook niet te hijgen of the puffen van vermoeidheid. Een werkbaar ritme vinden lukt niet meer (ongeacht hoe ver ik terugschakel). Wellicht is idd ook de focus/zin weg, maar dat is dan niet 100% bewust.

qua eten. Daar heb ik nooit echt een gestructureerd plan achter zitten. Maar ik had 1x banaan, stuk of 5 noten/protein bars, 2 (kleine)muesli bollen, en wat snoep (oa. rolletje dextro). En lunch bij de visboer (wellicht niet slimste keuze). Qua drank vooral water, al gaat er in 1 van de start bidons vaak een scheutje limonade siroop. Had niet echt het idee dat dit te weinig was, maar heb ook geen idee wat de voedingswaarde hiervan precies is.
leest als een echte hongerklop, maar als ik zie wat je eet.....
heb je echt een heel rolletje dextro opgegeten ? En hoeveel liter heb je gedronken ?

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 26 aug 2022 18:24

Dat klinkt als een lege benzinetank. M.a.w. de glycogeenvoorraad in je spieren is op.
Daar doe je tijdens de rit weinig aan. Het enige wat er dan op zit is pauzeren, rusten, herstellen en eten en drinken.

Het is een teken dat je nog onvoldoende getraind bent voor wat je wilt. Daar kun je gestructureerd aan gaan werken.
hun fietsen.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 26 aug 2022 22:12

proteine repen bevatten over het algemeen weinig energie (koolhydraten/suiker), daar had je al niet zoveel aan. De dextro bevat veel snelle suikers, mijn ervaring daarmee is dat het maar 10 min werkt.
en waarschijnlijk toch iets langzamer gaan fietsen. Het kan ook nog zijn dat de hitte parten heeft gespeeld, bij hoge temperaturen verbrand je gewoon iets meer koolhydraten om je lichaam te koelen door middel van zweten.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 27 aug 2022 09:33

"focus/zin" is in mijn ervaring zeker niet uit te vlakken: ik rijd ~ 24 km/u gemiddeld, maar als ik aan het einde van een rit een trein (die 1x per uur rijdt) wil halen dan blijkt 26 km/u (over 1 1/2 uur) toch ook te doen :o

Verder klinkt het mij (randonneur, maar geen professionele achtergrond qua fietstraining / dieet) inderdaad dat je snelheid / ambitie op dit moment te hoog (dat is, te veel koolhydraten i.p.v. vetten gebruikend als brandstof) is voor je basisconditie. Nog een beetje je snelheid naar beneden, nog een beetje meer eten onderweg . En wat experimenteren met wat je eet onderweg. Dat is m.i. een van de voordelen van vaker lang op pad; 60km (tot ~100km ?) rij je over het algemeen op de brandstof die je thuis al naar binnen hebt gewerkt.

Even voorbijgaand aan het erg warme weer van de afgelopen tijd, dat geeft weer een heel andere dimensie!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 27 aug 2022 10:14

Dit leest voor mij als een hongerklop. Ik ben geen expert maar wel ervaringsdeskundige en als ik zie wat je aanvult aan koolhydraten is dat niks, eigenlijk alleen de banaan en 2 mueslibollen, de rest gaat je onderweg niet langdurig helpen. Dus ben je gebonden aan wanneer je glycogeen uitgeput is en val je terug. Als ik zelf 150+ rijd, gaat er veel en veel meer in, je hoeft niet per se aan de slag met gelletjes oid, maar gewoon 4-6 boterhammen aangevuld met een stapel energierepen of desnoods snickers en natuurlijk ergens een koffiestop-met. Ik word helemaal flauw van alleen water in de bidon, dus maak ik een mix met siroop of aangelengde cola plus tegenwoordig een electrolyt pil. En dan gaan er zeker 4x 750ml bidons doorheen of meer als het warm is, dus je moet onderweg aanvullen. Met andere woorden, ga eens experimenteren met je energieaanvulling en vind uit wat werkt voor jou.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 aug 2022 10:33

Woefdram schreef: 27 aug 2022 10:14 Dit leest voor mij als een hongerklop. Ik ben geen expert maar wel ervaringsdeskundige en als ik zie wat je aanvult aan koolhydraten is dat niks, eigenlijk alleen de banaan en 2 mueslibollen, de rest gaat je onderweg niet langdurig helpen. Dus ben je gebonden aan wanneer je glycogeen uitgeput is en val je terug. Als ik zelf 150+ rijd, gaat er veel en veel meer in, je hoeft niet per se aan de slag met gelletjes oid, maar gewoon 4-6 boterhammen aangevuld met een stapel energierepen of desnoods snickers en natuurlijk ergens een koffiestop-met. Ik word helemaal flauw van alleen water in de bidon, dus maak ik een mix met siroop of aangelengde cola plus tegenwoordig een electrolyt pil. En dan gaan er zeker 4x 750ml bidons doorheen of meer als het warm is, dus je moet onderweg aanvullen. Met andere woorden, ga eens experimenteren met je energieaanvulling en vind uit wat werkt voor jou.
Hoe neem je dat allemaal mee?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 aug 2022 10:37

Sulla schreef: 25 aug 2022 12:02
.... Ondanks dat ik heel rustig was begonnen en (volgens mij) voldoende eten en drinken zakte ik de laatste 30 km flink door het ijs.

...
Rustig is altijd relatief. Een eerste stap is je lichaam beter leren kennen. Wat zijn je hartslagzones? In welke harslagzone start je, wilde je eindigen, wat wil je ondertussen kunnen?
een probleem bij een inspanning van 5+(?) uren is dat de gemiddelde fietser zijn lage inspanning te zwaar maakt.
Op je eentje 5uur fietsen is niet iets dat je doet aan wedstrijdinspanning maar zowat in je laagste zone. Maar net boven je vetdrempel. En voor velen is het een openbaring hoe laag aan inspanning dat maar is.
En aan die inspanning moet je als amateur geen gigantische hoeveelheden eten. Een derde van die 80-90 gram zal volstaan.
Die eerder genoemde hoeveelheden, dat is als je naar een wedstrijdniveau toe werkt. Al zou ik wel geen proteinereep eten; koolhydraten is het belangrijkste, eiwitten zijn voor na de inspanning. Maar eet vooral wat je graag eet.
Doe jezelf dus eens een inspanningstest cadeau.
En dan kan je beginnen puzzelen hoe je 5uur kan fietsen aan het tempo dat je nastreeft.
Of ook; je zegt niet hoe snel je rijdt; 5+uur 28-30km/u gemiddeld rijden op je eentje, daar moet je serieus voor getraind zijn.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 27 aug 2022 10:50

Jans schreef: 27 aug 2022 10:33Hoe neem je dat allemaal mee?
Valt wel mee, bammetjes en repen achterin de zakjes, de rest is ook aan te vullen onderweg, bananen en snickers kun je iigv nood overal kopen. Mbt bidons, ik kan er 2 kwijt aan de fiets, bij de koffiestop bestel ik een cola erbij en die kieper ik direct in een inmiddels lege bidon, aanvullen met kraanwater (ik vind 1:3 lekker, nou ja lekker, het werkt iigv voor mij). Bij ruimtegebrek of als je door de middle-of-nowhere trekt, kun je nog aan een tanktasje denken en/of een klein frametasje.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 aug 2022 13:00

Ik zit er niet om verlegen hoor, maar een frametasje. Op een kleine fiets is dat echt niets. Ben ik de enige die er met te benen tegen zou schuren?

pino
Forum-lid
Berichten: 3372
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 27 aug 2022 17:40

Jans schreef: 27 aug 2022 13:00 Ik zit er niet om verlegen hoor, maar een frametasje. Op een kleine fiets is dat echt niets. Ben ik de enige die er met te benen tegen zou schuren?
Stuurtasjes mogen weer :D
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 aug 2022 17:23

@sulla,

Ik zou eerst gestructureerd gaan eten.

Geen banaan, geen water en zeker geen vis oid.
Sluit even uit dat je fruit niet lekker verdraagt.
Daarnaast is een banaan zwaar, groot en warm niet te eten en daarnaast zit er gewoon niet veel suiker in, niet echt geschikt voor fietsen, leuk in de pauze van een volleybal wedstrijd.

Een bidon met 20 a 30 gram suiker is gewoon een van de beste dingen.
Dan krijg je ongemerkt al suiker binnen en het neemt veel beter op.
Daarnaast makkelijk verteerbare zaken. Repen, gels, snelle jelle etc. Zodat je op minimaal 60 a 70 gram per uur komt.
En meteen het eerste uur starten, na 20 minuten al iets nemen en die reep hoeft bv niet in een keer op maar in drieën of tweeën.
Misschien iets met cafeïne als je dat kan hebben.

En voor je rit niet teveel eten, de laatste maaltijd de dag ervoor is belangrijker.

Plaats reactie