Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets kopen of niet

Erikkyw
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2022 14:26

Erikkyw 23 aug 2022 14:52

Hallo allemaal!

Ik ben Erik en nu iets meer als een maand aan het fietsen!
Ik fiets op een Goossens fiets die ik 6 jaar geleden op marktplaats gekocht heb (zonder verstand van fietsen).
De fiets heeft voornamelijk stil gestaan met een paar sporadische ritjes tussendoor.
Nu wil ik dus serieuzer gaan fietsen dus leek het mij slim om eerst wat onderdelen te vervangen na zo lang stilstaan. Nu heb ik zelf de binnen/buiten band, remblokjes en stuurlint vervangen en de fiets daarna laten nakijken bij de FM.
De FM gaf aan dat de fiets wel redelijk klaar is.. Er moest een compleet nieuwe set op wat ongeveer €300 zou kosten (de fiets heeft 6 jaar geleden €250 gekost).

Dit is voor mij dus geen optie en ik merk eerlijk gezegd ook nog niet echt dat hij klaar is (ben ook een fietsleek) dus wil er eigenlijk nog even op blijven fietsen om te kijken of ik het leuk blijf vinden.
Ik heb bij de FM ook gelijk gevraagd om de fiets zo goed mogelijk op mij af te stellen, dit bleek alleen lastig omdat het een 60 frame is en ik 176 cm lang ben. De FM heeft zo goed mogelijk alles afgesteld op mijn lengte maar dit was niet ideaal..

Nu heb ik in iets meer als een maand ongeveer 300 KM gefietst en vind het echt heel leuk. De eerste paar ritjes alleen erg veel last van mijn zitvlak (ja heb wel een broekje met zeem) maar hier heb ik nu zo goed als geen last meer van bij een rit van 45KM.
Ik heb alleen de laatste paar ritten wel erg veel last van de aanhechting aan mijn bil van mijn rechte hamstring (na een km of 15 begint het te zeuren). Ik gok dat dit komt omdat mijn fietspositie niet ideaal is door het te grote frame.

Nu zit ik alleen in dubio of ik een nieuwe fiets (die de juiste maat is) moet gaan halen of nog wat langer moet door fietsen op deze fiets om te kijken of ik het leuk blijf vinden.. Ik heb op dit moment niet de financiële middelen om een nieuwe fiets te kopen maar ik kan via mijn werk voor €750 een fiets kopen (niet op MP). Ik heb al een beetje rond gelezen op dit forum en voor €750 is de keuze niet reuze.. nu gaat mijn werkgever het bedrag verhogen naar €1000 vanaf 1 januari. Ik zag dat rond deze bedragen een paar leuke beginners fietsen te vinden zijn.

Denken jullie dat ik gewoon moet blijven fietsen op mijn huidige fiets tot 1 januari ondanks mijn hamstring of toch maar een nieuwe fiets moet uitzoeken voor €750. Ik ben bang dat als mijn hamstring zo door gaat ik straks de lol verlies door de pijn aan mijn hamstring. Of heeft iemand nog tips om te kijken of ik de pijn van mijn hamstring kan verminderen/voorkomen? Heb het zadel al iets naar voren en omlaag gedaan maar dit heeft nog niet geholpen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 23 aug 2022 16:37

Een maat 60 frame bij 176cm is echt veeeeel te groot.. En als je pijntjes krijgt omdat je niet op de fiets past is de lol er snel af..

Ik zou dus altijd gaan voor een nieuwe fiets die wel passend is, ook omdat je het nu al leuk vindt.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 23 aug 2022 17:05

als de fiets niet past houd het eigenlijk meteen op en is iedere euro in die fiets een verloren euro.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 23 aug 2022 17:25

En elke rit niet nodig en veel ergernis plus nog eens kans op ergere klachten.
Gelijk via je werk die nieuwe regelen. Of als daar lang levertijd op zit toch een leuke tweedehands op marktplaats zoeken.
Hoe eerder je een passende fiets hebt, des te meer plezier.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 aug 2022 18:46

176 cm plus een 60 fiets, waar onderhoud aan nodig is,.....
Meteen verkopen, echt helemaal niks meer aan doen. Fiets is echt drie maten te groot. Pijnlijke beslissing wellicht, maar aan die fiets heb je echt totaal niks. Geef je gewoon je eigen fout toe en ga voor iets passend
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 23 aug 2022 19:15

Inderdaad gewoon een andere kopen.
Ik heb eens even gekeken op MP, ook in de prijsklasse voor jou en er is toch een hoop te koop.
Ik weet niet waar je woont maar ik zou het dan een beetje in je regio houden.
Mocht je iets zien kun je hier altijd advies vragen of het iets is.
Genoeg mensen met kennis op dit gebied hier op het forum.
Succes.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 aug 2022 20:26

Verkoop je huidige veel te grote fiets.
Koop je een passende fiets.

Veel betere raad ga je echt niet krijgen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 23 aug 2022 23:01

+1

Erikkyw
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2022 14:26

Erikkyw 24 aug 2022 07:55

Bedankt voor alle reacties!

Probleem is alleen dat ik op dit moment niet de financiële middelen heb om een nieuwe (2e hands) fiets te kopen.. Ik kan op dit moment voor €750 een fiets kopen bij een FM en vanaf 1 januari voor €1000. Ik zou dan een paar 100 bij kunnen leggen om tot €1200 en echt max €1300 uit te komen.

Het liefst wacht ik dus tot januari om een betere fiets te kunnen kopen ivm €250 meer budget.

Erikkyw
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2022 14:26

Erikkyw 24 aug 2022 07:57

Puffdaddy schreef: 23 aug 2022 19:15 Inderdaad gewoon een andere kopen.
Ik heb eens even gekeken op MP, ook in de prijsklasse voor jou en er is toch een hoop te koop.
Ik weet niet waar je woont maar ik zou het dan een beetje in je regio houden.
Mocht je iets zien kun je hier altijd advies vragen of het iets is.
Genoeg mensen met kennis op dit gebied hier op het forum.
Succes.
Ik woon in Twente. Wat miss wel een optie is is om mijn huidige fiets te verkopen en voor dat geld een fiets in mijn maat terug te kopen om de tijd tot 1 januari te overbruggen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 aug 2022 08:20

Huidige fiets inruilen of verkopen (met het eerlijke verhaal over de staat van de fiets!), dus liever inruilen indien mogelijk. Een paar honderd euro zoeken en z.s.m. een andere fiets kopen. Het is een investering in je gezondheid, zowel het fietsen als het hebben van een passende fiets. Op je huidige moet je geen meter meer fietsen vrees ik.

Is tweedehands bij de fietsenmaker geen optie?
Campagnolo Ultra Dork

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 24 aug 2022 08:29

Voor €200 een tweede hands fiets lijkt me erg lastig (gegeven dat je €200 voor je huidige fiets krijgt wanneer je deze verkoopt).
Kun je niet beter deze fiets verkopen, en dan tot die tijd van iemand een fiets lenen?
Je kent vast wel iemand die nog ergens een oude fiets heeft staan, of een winterfiets.
En als dat allemaal niet lukt zou ik persoonlijk lekker op de stadsfiets een rondje fietsen. Het blijft fietsen en lekker buiten in beweging zijn.
En ondertussen alvast bij een FM zorgen dat er op 1 januari een fiets voor jou beschikbaar is.
Succes!

Plaats reactie