50/34 of 52/36?
Dat was voor mij precies de overweging om met 14-28 te gaan rijden, 14/15/16/17/18/19/20/21/23/25/28 dus alle kranjes 14 tm 21 zitten erop. Ik weet het onconventioneel want geen 11/12/13 maar die gebruik ik toch aanzienlijk minder vaak dan die 16, 18 en 20 die ik er voor terug krijg. Dan schakel ik helemaal niet meer naar klein totdat het serieus bergop gaat. My 2 cts.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12473
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nouja zo gek vind ik het niet.
Al komt het hier aan de kust toch regelmatig voor dat ik de 13 gebruik. 12 zelden inderdaad.
Een mooie 12/28 12 speed zouden ze toch moeten kunnen maken, dan heb je jouw cassette zonder de 20
Daar zouden velen al heel blij mee zijn/
Al komt het hier aan de kust toch regelmatig voor dat ik de 13 gebruik. 12 zelden inderdaad.
Een mooie 12/28 12 speed zouden ze toch moeten kunnen maken, dan heb je jouw cassette zonder de 20
Daar zouden velen al heel blij mee zijn/
Een 12-speed als volgt: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25-28wasbeer2006 schreef: ↑24 aug 2022 21:01
Een mooie 12/28 12 speed zouden ze toch moeten kunnen maken, dan heb je jouw cassette zonder de 20
Daar zouden velen al heel blij mee zijn/
Gecombineerd met een 50/34 vooraan lijkt me dat voor vele niet-competitierijders een heel goede configuratie.
Daar zit wat in. Zoveel meningen, zoveel voors en tegens. Het is helaas niet zwart-wit (niet dat ik dat verwacht had). Maar ik krijg nu inderdaad het gevoel dat je bij een groter binnenblad alleen maar het moment uitstelt dat je naar het grote blad moet. En dat is volgens mij juist wat ik niet wil .jakkel schreef: ↑24 aug 2022 14:09Dat is heel mooi aan een forum, maar aan de snelheden die de TS rijdt in combinatie met z'n gemiddelde cadans heeft hij dat kleine blad helemaal niet nodig. Waarom dan oeverloos doordrammen over een 34, 36, 39, of ik weet nog niet wat voor een kleine blad. Dat hij het gewoon laat zoals het is. Die 50 is ideaal en die 34 kan hij gebruiken als het omhoog gaat.
Bovendien moet het toch ook een allround setup zijn, want zoals gezegd, de Limburgse heuvels staan ook regelmatig op het menu. Maar goed, dat laatste zou ook met een 36 makkelijk moeten kunnen natuurlijk.
Andere gerelateerde vraag: ik stap dus binnenkort bij mijn nieuwe fiets over op electronisch schakelen. Is die techniek niet al zover dat je een soort van suggestie krijgt wanneer je over moet schakelen van groot naar klein (en vice versa) als je ketting te schuin gaat lopen bijv.?
Ik denk dat ik de neiging heb om wat zwaarder te fietsen dan eigenlijk wenselijk is. Ik ben geen grote hardrijder, op vlakke ritten kom ik echt niet boven de 32 uit (gemiddeld dus aan het einde op de teller. Neemt niet weg dat we met ons clubje soms wel lekker doorknallen als het even kan op bepaalde stukken (ruim 40 of zo). Dan moet ik denk ik wel een 50 voor hebben (46 lijkt me wat mager ?). En een met de 50 voor die ik nu heb kom ik overal wel mee weg. Wat dat betreft heb ik geen 52 nodig. Maar dan hebben we het niet over het punt waarom ik dit topic startte (het 'twijfelgebied' waar je van klein naar groot moet en andersom).jakkel schreef: ↑24 aug 2022 14:30Ik heb vorige week ook nog een soloritje van 88 km tegen 35,6 gemiddeld gereden met een gemiddelde cadans van 88. Gaat perfect met een 50. Zondag tien dagen geleden nog een ritje in groep tegen 40,2 gemiddeld, met snelheden tot haast 60 km/h per uur. Ook geen probleem met een 50 blad.NuitKor schreef: ↑24 aug 2022 09:43
Maar als hij ook wel eens met een sneller groepje meegaat waarbij er harder wordt doorgereden op stukken waar het wat afloopt of voor de wind etc, dan kom je met 46 te kort. Mijn winterfiets heeft bijvoorbeeld 48/39 en dat werkt op het vlakke gewoon prima. Maar laatst deed ik een (solo) ritje met 36 gemiddeld en rij ik hele stukken tussen de 45 en 50kmh (voor de wind uiteraard), dan maak ik wel echt gebruik van mijn 52 voor.
Het hangt dus echt af wat voor fietser TS is.
In onderstaand beeldfragment (ik ben de gefilmde man met de gele sokjes) rijd ik vanaf 1:47 tot einde filmpje tot een top van 54,3 km/h (ps: snelheid onderaan in beeld klopt niet). Allemaal met dat 50 bladje. Veel wielertoeristen overschatten zich vaak hoor.
Nee hoor, het 46t-buitenblad is niet te mager. De zwaarste versnelling [46x11] van zo'n alternatieve set-up is zelfs een fractie zwaarder dan jouw huidige [50x12]. Met de aardige bijkomstigheid dat de lichtste versnelling [30x26] lichter is dan jouw [34x27].jackflash schreef: ↑24 aug 2022 21:46 Ik denk dat ik de neiging heb om wat zwaarder te fietsen dan eigenlijk wenselijk is. Ik ben geen grote hardrijder, op vlakke ritten kom ik echt niet boven de 32 uit (gemiddeld dus aan het einde op de teller). Neemt niet weg dat we met ons clubje soms wel lekker doorknallen als het even kan op bepaalde stukken (ruim 40 of zo). Dan moet ik denk ik wel een 50 voor hebben (46 lijkt me wat mager ?). En een met de 50 voor die ik nu heb kom ik overal wel mee weg. Wat dat betreft heb ik geen 52 nodig. Maar dan hebben we het niet over het punt waarom ik dit topic startte (het 'twijfelgebied' waar je van klein naar groot moet en andersom).
En om enig idee te geven... Met een cadans van 90rpm rijd je op het buitenblad met [46x19] t/m [46x11] tussen de 27 en 48 km/u. En dat dus op 9 aaneensluitende kransjes van 19t t/m 11t. Zie de Ritzelrechner-grafieken van betreffende alternatieve set-up.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Kijk maar eens naar de "nieuwe" setup van bladen bij Sram Force/Red: Keuze uit 48/35 of 46/33 icm met een 12sp groep, voor de hobbyist is dat ruim voldoende om met flinke snelheid rond te kunnen toeren!
Ik heb zelf een 1x12 Force AXS groep op de gravelracer met een 46 kettingblad en een 12/33 cassette.
Met het maandagavondgroepje soms op stukken richting de 45/47 km/u, geen enkel probleem met deze setup.
Ik heb zelf een 1x12 Force AXS groep op de gravelracer met een 46 kettingblad en een 12/33 cassette.
Met het maandagavondgroepje soms op stukken richting de 45/47 km/u, geen enkel probleem met deze setup.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12473
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik was/ben in de veronderstelling dat die helemaal niet in het assortiment zit van sram en shimano.jakkel schreef: ↑24 aug 2022 21:18Een 12-speed als volgt: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25-28wasbeer2006 schreef: ↑24 aug 2022 21:01
Een mooie 12/28 12 speed zouden ze toch moeten kunnen maken, dan heb je jouw cassette zonder de 20
Daar zouden velen al heel blij mee zijn/
Gecombineerd met een 50/34 vooraan lijkt me dat voor vele niet-competitierijders een heel goede configuratie.
maar alleen de 11/28 12 speed en dan geen 18 maar wel een 11.
Daar rijd ik nu ook 11 speed mee zei het dan de 12/25. Dat is de ideale cassette in de polder.
Ook die 11-28 12 speed is niet verkrijgbaar. Staat wel op de lijst van produkten, maar zoals gezegd, nergens te krijgen. Ook niet voor profploegen... Believe me, I tried.wasbeer2006 schreef: ↑25 aug 2022 08:22
Ik was/ben in de veronderstelling dat die helemaal niet in het assortiment zit van sram en shimano.
maar alleen de 11/28 12 speed en dan geen 18 maar wel een 11.