Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Hulp gevraagd/getuige aanval door automobilist

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 23 aug 2022 23:00

Mij valt de hoffelijkheid van de Vlamingen ook altijd op als ik als Brabander in Vlaanderen fiets.
Je krijgt voorrang waar je het niet hebt. Gebeurt in Nl ook maar in B nog iets meer is mijn ervaring.

Hopelijk vindt Marc L wat hij zoekt.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 aug 2022 08:28

Ook hier bijna alleen maar positieve ervaringen met belgische automobilisten, om een voorbeeld te geven: Vorige week zaterdag komen we bij een rotonde ten zuiden van Valkenswaard waar de automobilisten voorrang hebben.
Er komen van beide zijden 2 belgische automobilisten aan die beiden stoppen voor ons groepje, zo'n 12 man.
Achter die auto moet een Corsa met NL kenteken stoppen en die begint met toch te claxonneren vanwege het stoppen van die belg, draait z'n raam open en begint me toch een partij te schelden tegen ons, k#twielrenners ik rij je overhoop en nog een hoop viezigheid meer, dat de honden er geen brood van lusten.
Dat is schering en inslag bij ons, vooral bij rotondes. :(

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 aug 2022 09:19

Babaloose schreef: 23 aug 2022 18:47 Meet an asshole in the morning, you met an asshole, meet assholes all day, you're the asshole.
Kijk dat in nou nog eens een mooie poetische bijdrage. Ik onthoud 'm.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 aug 2022 09:38

Uit Justified.

Letterlijk geciteerd "If you run into an asshole in the morning you ran into an asshole. You run into assholes all day, you're the asshole."

Bijzonder vaak toepasbaar citaat.

Fantastische serie overigens.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 24 aug 2022 09:41

Marc L schreef: 23 aug 2022 18:16 Hoi,

Geen schade behalve de schrik. Wat ik hoop van een getuige is dat deze mijn verhaal kan bevestigen zodat het geen welles/nietes verhaal wordt. De video laat niet zien dat hij me slaat maar een tijd daarna toen hij uistapte toen hij zag dat ik foto's maakte van zijn auto. De reden om aangifte te doen is ook niet om iets te verhalen bij de persoon maar omdat ik dit soort gedrag ontoelaatbaar vind en ik hoop dat deze persoon erop aangesproken gaat worden. IJdele hoop wellicht maar beter dan niks doen.
'Schade' hoeft niet louter lichamelijk te zijn, er bestaat ook zoiets als psychische schade. Maar da's natuurlijk theorie, in de praktijk wordt zo'n zaak meestal geseponeerd. Toch is het altijd nuttig om getuigen te hebben van het voorval.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 aug 2022 11:05

scottpch schreef: 24 aug 2022 08:28
, vooral bij rotondes. :(
Offtopic, maar rotondes zijn sowiso ondingen, want de voorrangsregels zijn niet consistent binnen NL.
Altijd driedubbel kijken voordat je voorrang neemt.
Less is bore

E_E
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 apr 2021 22:03

E_E 24 aug 2022 12:16

Vervelend Marc, De weg is daar nota bene breed genoeg, auto's hoeven daar niet zo ver naar rechts te staan. De smalle weg is meer een probleem een brug verder bij Hillegom. Het is wel een vreemde verkeerssituatie aangezien rechtdoorgaande fietsers bij de Bennebroekerbrug geen voorrang hebben op het afslaande autoverkeer (alleen lijken weinig mensen dat te weten). Ik ga er dan ook geregeld links langs. Helaas, ik kom er vaak rond die tijd op zondag langs, maar afgelopen zondag niet gaan fietsen. Er rijden rare types rond in de regio. Recent ging hier een een automobilist een andere automobilist te lijf met een krik... Succes, ik hoop dat je snel weer met plezier kan fietsen.

Offtopic: In België lijken ze veel hoffelijker in het verkeer dan in Nederland. Afgelopen maand, fietsend vanaf Luxemburg kreeg ik op vrijwel alle rotondes en geregeld op kruisingen waar ik geen voorrang had, toch voorrang in België. In Nederland geheel niet, met uitzondering van 1 keer van een auto met Belgisch kenteken!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 aug 2022 12:26

daniel1975 schreef: 24 aug 2022 11:05
scottpch schreef: 24 aug 2022 08:28
, vooral bij rotondes. :(
Offtopic, maar rotondes zijn sowiso ondingen, want de voorrangsregels zijn niet consistent binnen NL.
Altijd driedubbel kijken voordat je voorrang neemt.
Klopt, volgens mij is de regel dat in de bebouwde kom je meestal voorrang hebt en er buiten niet. Meestal staan er haaientanden. Maar je moet opletten en nadenken. En je moet gaan denken (dus inconsistent/onlogisch), maken mensen fouten. Ik dus ook.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 aug 2022 14:32

Klopt, en dus kwamen we erg langzaam naar de rotonde toe, omdat de voertuigen voorrang hebben.
Deze ronde rijden we elke Zaterdag sinds mensenheugenis... dus we kennen de situatie! ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 aug 2022 15:35

E_E schreef: 24 aug 2022 12:16 ......... In België lijken ze veel hoffelijker in het verkeer dan in Nederland. ...........
Of het echt hoffelijkheid is weet ik niet zo.
In Nederland is de fietsinfrastructuur veruit superieur tegenover vele andere landen en al helemaal ten opzichte van Vlaanderen.
Nederlanders in een auto vinden, denk ik dan maar, dat een fietser op het fietspad hoort en hun zeker niet mag hinderen in hun blikken doos, want anders laat diezelfde automobilist zich heel snel van zijn minder aangename kant kennen.
Waar Vlaamse automobilisten zich meer kunnen/willen verplaatsen in de plaats van de fietser.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 25 aug 2022 12:10

@MarkL

Heb je je rit toevallig in Strava staan? En heb je daar de flyby's al bekeken?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 25 aug 2022 12:55

E_E schreef: 24 aug 2022 12:16 Vervelend Marc, De weg is daar nota bene breed genoeg, auto's hoeven daar niet zo ver naar rechts te staan. De smalle weg is meer een probleem een brug verder bij Hillegom. Het is wel een vreemde verkeerssituatie aangezien rechtdoorgaande fietsers bij de Bennebroekerbrug geen voorrang hebben op het afslaande autoverkeer (alleen lijken weinig mensen dat te weten). Ik ga er dan ook geregeld links langs. Helaas, ik kom er vaak rond die tijd op zondag langs, maar afgelopen zondag niet gaan fietsen. Er rijden rare types rond in de regio. Recent ging hier een een automobilist een andere automobilist te lijf met een krik... Succes, ik hoop dat je snel weer met plezier kan fietsen.

Offtopic: In België lijken ze veel hoffelijker in het verkeer dan in Nederland. Afgelopen maand, fietsend vanaf Luxemburg kreeg ik op vrijwel alle rotondes en geregeld op kruisingen waar ik geen voorrang had, toch voorrang in België. In Nederland geheel niet, met uitzondering van 1 keer van een auto met Belgisch kenteken!
Toch is mijn ervaring anders met automobilisten. Op rotondes en geregeld ook op andere oversteken krijg ik regelmatig voorrang, terwijl ik dat niet heb, dit ondanks dat ik duidelijk afrem om voorrang te verlenen.
Bovenstaande is volledig uitgezonderd van jonge pubers met petje in een VW Golf. (Of gelijkwaardig). Zij menen dat ze overal voorrang hebben en dwingen dit op elke mogelijke manier af. Zij zijn ook degene die via social media leren dat wielrenners de paria van de weg zijn en dat dat ten alle tijden kenbaar gemaakt dient te worden. Maar om die opmerkingen, strakke passages en geclaxoneer nu als bedreiging te zien, vind ik niet. Dit is het type veel geblaat weinig wol.

Uiteraard heb je ook de echte malloten met een auto zoals TS tegen is gekomen. Dan moet je dus maar hopen dat je die zonder kleerscheuren overleefd. Ik vind het een goede zaak dat daar actie tegen ondernomen wordt en hoop dan ook dat er getuigen zich melden.

Plaats reactie