Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Problemen met zadel: advies

St3fan
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2022 22:57

St3fan 21 aug 2022 22:58

Goedenavond. Ik ben sinds van de week in het bezit van een Sensa Modena 105. Deze krijgt standaard een San Marco Monza Full-Fit zadel mee , zo meldt de omschrijving. Ik heb vandaag mijn 30km lange tocht gemaakt en na een kilometer of 7 begon het zadel te vervelen. Het zat niet lekker, en merkte pijn aan de edele delen.
Qua afstelling is bij afleveren er naar gekeken (het is natuurlijk geen bike-fitting). Het andere zadel van mijn vorige fiets (die ik een maand had) zat wel wat beter, dat was een Supra Comp Line, maar de afstelling lijkt hetzelfde.

Ik hem hem nu ietsje lager gezet omdat ik al het idee had dat ie net wat te hoog stond. Nu wil ik het nog best een kans geven, maar ben de hoop al wel een beetje kwijt. Zoals het nu ging, ga ik hier geen lange tochten op maken.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit iets wat moet wennen, of is dit eigenlijk gelijk al not done? Zijn er tips die ik toe kan passen? Had op de website van Mantel al de keuzehulp gedaan, daar kwam onder andere het Bontrager Verse Elite Zadel uit. Zou dit een goede oplossing zijn, iemand ervaring mee? Of moet ik het eerst ergens anders in zoeken?

Hoor heel graag jullie tips!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 22 aug 2022 11:48

Trial and error. Een zadel is enorm persoonlijk. Het is iig belangrijk om te weten hoe breed het moet zijn. Dus meet je zitbotjes op. Bij Mantel en Futurumshop mag je de zadels twee weken testen, past het niet dan kunnen ze retour.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 aug 2022 13:15

JPAR schreef: 22 aug 2022 11:48 Trial and error. Een zadel is enorm persoonlijk. Het is iig belangrijk om te weten hoe breed het moet zijn. Dus meet je zitbotjes op. Bij Mantel en Futurumshop mag je de zadels twee weken testen, past het niet dan kunnen ze retour.
30 dagen zelfs. Voldoende om een goed oordeel te kunnen vellen.

St3fan
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2022 22:57

St3fan 22 aug 2022 13:21

Dat klopt inderdaad, zag ik, maar was benieuwd of ik eerst ergens anders nog aan kon sleutelen.

Ik ben vandaag eens aan de slag gegaan met wat zadeltips. Op basis van de 109%-methode en de selfback tips; heb ik het zadel naar beneden gezet en ook een stukje naar achteren.

Denk dat ik voor 65 procent de problemen heb opgelost door het zadel anders af te stellen. Even later kreeg ik toch weer pijn bij de gevoelige delen, toen m'n bibshort nog wat hoger aangetrokken, daarna was het een stuk minder.... Die andere 35 procent ligt denk misschien dan toch echt aan het zadel, maar misschien moet dat nog wennen...

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 22 aug 2022 16:35

NuitKor schreef: 22 aug 2022 13:15
JPAR schreef: 22 aug 2022 11:48 Trial and error. Een zadel is enorm persoonlijk. Het is iig belangrijk om te weten hoe breed het moet zijn. Dus meet je zitbotjes op. Bij Mantel en Futurumshop mag je de zadels twee weken testen, past het niet dan kunnen ze retour.
30 dagen zelfs. Voldoende om een goed oordeel te kunnen vellen.
Oh ja. Schoenen is 2 weken.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 22 aug 2022 16:36

St3fan schreef: 22 aug 2022 13:21 Dat klopt inderdaad, zag ik, maar was benieuwd of ik eerst ergens anders nog aan kon sleutelen.

Ik ben vandaag eens aan de slag gegaan met wat zadeltips. Op basis van de 109%-methode en de selfback tips; heb ik het zadel naar beneden gezet en ook een stukje naar achteren.

Denk dat ik voor 65 procent de problemen heb opgelost door het zadel anders af te stellen. Even later kreeg ik toch weer pijn bij de gevoelige delen, toen m'n bibshort nog wat hoger aangetrokken, daarna was het een stuk minder.... Die andere 35 procent ligt denk misschien dan toch echt aan het zadel, maar misschien moet dat nog wennen...
Heb je een meting gehad bij aankoop van de fiets?

Is het een open zadel?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

St3fan
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2022 22:57

St3fan 22 aug 2022 16:41

Nee, ik heb geen meting gehad. Heb wel zelf de meting nu uitgevoerd voor het hele stappenplan.
Daaruit blijkt dat ik een breder zadel nodig heb dan dat ik nu heb. Het zadel dat ik nu heb is slechts 140 millimeter, terwijl mijn zitbotjes 144,5 millimeter uit elkaar staan. Heb nu contact gehad met Mantel en hun keuzetool gebruikt en een Bontrager zadel besteld om het hiermee te proberen. Die heeft ook een opening.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 22 aug 2022 17:19

Ik heb zelf ook heel eventjes een San Marco Monza zadel gehad (zat op een nieuwe fiets). Echt een rotslecht zadel vond ik het, maar da's natuurlijk persoonlijk. Meteen op zoek gaan naar een ander zou ik zeggen.

nielsve
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 05 sep 2022 09:38

Ben ik correct dat enkel Mantel en Futurum het 30 dagen testen aanbieden? Of zie ik een website over het hoofd?
Ik zou ook een zadel willen uitproberen maar bij beide is deze uitverkocht..

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 05 sep 2022 10:55

Meestal zijn de problemen die jij beschrijft op te lossen door het de tijd te geven en er aan te wennen.
Goed afstellen heb je al gedaan. Da’s de andere helft van het werk.
Laat dat andere zadel nog maar even achterwege.
hun fietsen.

St3fan
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2022 22:57

St3fan 05 sep 2022 16:00

nielsve schreef: 05 sep 2022 09:38 Ben ik correct dat enkel Mantel en Futurum het 30 dagen testen aanbieden? Of zie ik een website over het hoofd?
Ik zou ook een zadel willen uitproberen maar bij beide is deze uitverkocht..
In ieder geval bij Mantel wel. Staat gewoon bij het zadel, of die wel of niet ervoor in aanmerking komt.

--

Heb sinds een week of twee het Bontrager Verse Comp zadel, en echt, wat een verademing. Zoveel beter!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 sep 2022 18:51

nielsve schreef: 05 sep 2022 09:38 Ben ik correct dat enkel Mantel en Futurum het 30 dagen testen aanbieden? Of zie ik een website over het hoofd?
Ik zou ook een zadel willen uitproberen maar bij beide is deze uitverkocht..
Dat kan ook bij de reguliere fietswinkel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie