Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Oude mtb aanpassen voor Kickr Core

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 18 aug 2022 21:02

Strikt genomen gaat mijn vraag alleen indirect over fietstrainers en meer over compatibiliteit van fietsonderdelen. Toch maar hier gepost:

Eerst de lange inleiding.. Ik heb een Kickr Core met 11 speed cassette in mijn pain cave op zolder. Vind het wel wat gedoe om steeds mijn racefiets 2 verdiepingen op en neer te sjouwen. Daarom wil ik misschien een oude werkloze mtb op de Kickr zetten. Daar zit nu 3x8 Alivio op. Als ik achterderailleur, rechter shifter en ketting vervang voor 11 speed versie, zou dat moeten passen. (Wil de Kickr ook geschikt houden voor de racefiets.) Maar waar ik over twijfel:

Kunnen de kettingbladen (van de 3x8 groep) overweg met een 11 speed ketting? Of moet het crankstel ook vervangen worden?

Tnx!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 aug 2022 00:45

dat is wat veel gevraagd.


wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 aug 2022 13:38

Goed het is de vraag niet, maar ik vraag me hier altijd toch af wat de reden is voor beter advies

Wissel je wekelijks je MTB en racer op de trainer?
Of is het meer een zomder en winter actie?
paar keer per jaar?

Dan kan je ook een 8 speed cassette kopen en die wisselen op de trainer.
Of ga alleen met de MTB op de trainer, je sloopt je nieuwe racer er toch mee.
kan je beter met een oude fiets doen.

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 19 aug 2022 14:34

@Havana: Tnx voor de links. Mijn samenvatting hieruit zou zijn: niet ideaal qua schakelen voor, omdat de externe breedte van de ketting verschilt, maar niet onmogelijk. Geen probleem voor het fietsen op 1 blad, omdat de kettingschakels intern hetzelfde zijn. Dat zou dan wel acceptabel zijn, want ik verwacht niet echt veel te schakelen tussen voorbladen.

@Wasbeer: Ik wil (vooral in de winter) een paar keer per week afwisselend buiten en binnen fietsen. Als ik mijn goede mtb (1x12) of racefiets (2x11) zou gebruiken op de trainer, dan zouden die er dus regelmatig op en af moeten. Ideaal zou natuurlijk een dedicated fiets op de trainer zijn. Ik bekijk nu mijn mogelijkheden met de oude mtb. De keuze is denk ik of ik de 8 speed cassette op de Kickr doe (en dan de cassette verwissel als ik mijn racer wil gebruiken), of de oude mtb (deels) aanpas naar 11 speed).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 aug 2022 13:31

Ja dat ken ik :-)

Racer en zomer MTBgaat er bij mij niet meer op, ik zweet zoveel, dan kan ik of na zwiften mijn fiets gaan afspuiten of na twee maanden nieuwe lagers en meer wat van alu is gaan vervangen.

Daarnaast durf ik echt niet te sprinten op een fiets met steekassen, ben zo bang dat ik hem er een keer uittrek.
Frame is natuurlijk op dat punt niet op de krachten van een trainer gemaakt die dan andersom zijn.
Misschien onterrecht hoor, maar ik zit gewoon niet lekker op mijn goede fietsen op de trainer.

Ik zet mijn oude Pekel MTB op de Taxc. Als ik dan bv in het weekend op die fiets de weg op ga haal ik hem ervanaf. Niet ideaal maar paar minuten werk. Voordeel is dat ie bij mij in de garage staat dus het is van de taxc en wiel erin en rijden maar.

Ik heb nog een oud 26" frame liggen wel een over gedacht hier een zwift fiets van te maken.........

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 21 aug 2022 15:35

wasbeer2006 schreef: 21 aug 2022 13:31 .

Daarnaast durf ik echt niet te sprinten op een fiets met steekassen, ben zo bang dat ik hem er een keer uittrek.
Frame is natuurlijk op dat punt niet op de krachten van een trainer gemaakt die dan andersom zijn.
Misschien onterrecht hoor, maar ik zit gewoon niet lekker op mijn goede fietsen op de trainer.
Dat snap ik niet goed. Er is toch geen verschil tussen steekassen of quick release op dat vlak?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 aug 2022 16:24

Opzich heb je daar gelijk in.
Maar met qr is mijn fiets al een paar keer ietje uit het pad gekomen en de qr is goed en kan bijna niet strakker.
Ik check hem elke rit.

Gebeurt dat met een steekas, die veel minder vast zit, kan het bij anders dan dat je frame een keer uitscheurt, dat is zo dun.
Misschien onterrecht, maar ik ga het niet doen :-)

Ik sprint ook niet meer heel hard op een trainer. Dat is niet echt lekker vind ik.
Hele andere controle dan op de weg sprinten.

Plaats reactie