Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Weer een beginner met vragen over een nieuwe aankoop

Stonewall1971
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2022 15:24

Stonewall1971 23 aug 2022 22:53

gene schreef: 23 aug 2022 21:34
Lcsmet schreef: 23 aug 2022 20:29
SqueeZer schreef: 23 aug 2022 18:30 Die Radon is nog knapper ;) nice one Ernie
In geen enkele maat in voorraad.
6 weken levertijd en dat is net de periode dat TS wil overgaan tot de aankoop.
Ik heb inderdaad nog even dus geen haast :D . Inderdaad mooie fietsen maar ik ben nog niet overtuigd van een gravelbike.
De genoemde voordelen zijn:
- Monteren van spatborden
- Mogelijkheid om off road te gaan
- Mogelijkheid om te gaan bikepacken
- Je kunt van een gravelbike een redelijke racer maken maar niet andersom

De nadelen volgens mij:
- Een gravelbike is zwaarder
- Een gravelbike is duurder ( de entry gravels beginnen rond de 1500 maar deze hebben de laagste versnellingsgroep. Voor dat geld heb je een racer die een mid sectie afmontering heeft)

Aangezien ik mezelf redelijk ken weet ik zeker dat ik niet ga bikepacken. Off road is ook niet waarschijnlijk. Ik heb het wel eens op een MTB geprobeerd maar vond het echt minder leuk dan op de weg fietsen. Ik wil de fiets gebruiken voor woon- werkverkeer dus spatborden hebben wel voordelen maar vind ik geen must.

Heb ik het goed samengevat? Met deze info raden jullie dan nog een gravelbike aan?

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 23 aug 2022 23:19

Moet je veel spullen meenemen naar je werk?

Stonewall1971
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2022 15:24

Stonewall1971 23 aug 2022 23:22

gene schreef: 23 aug 2022 23:19 Moet je veel spullen meenemen naar je werk?
Eigenlijk alleen een laptop in een rugzak. Ik wil (zeker in het begin als ik nog niet zo goed getraint ben) 2x per week fietsen. De maandag ga ik met de auto en kan ik alvast wat kleren mee nemen om mij daar om te kleden.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben heel blij met het advies maar ik probeer hem alleen in mijn situatie te plaatsen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 aug 2022 08:01

Een gravelbike is vooral zwaarder vanwege de brede banden. Met gelijke banden is het verschil maar heel klein.

Van de meeste gravelbikes kun je een prima racefiets maken, geen redelijke.

Als je begint met fietsen zijn er 4 opties:

-Uiteindelijk vind je het niks en de fiets beland in de schuur en daarna op Marktplaats. In de huidige markt levert de Gravelracer dan veel meer op.

-Je blijft je woon-werkverkeer doen. In dat geval wil je op termijn toch echt die goede spatborden en wellicht een bagagedrager.

-Je wordt een casual fietser. Dan is de kans vrij reëel dat je je fietshorizon toch een keer wil verbreden. Ook al denk je nu nog van niet. De kans is dan vrij groot dat je mensen leert kennen die ook fietsen. Als zij eens een wat anders gaan doen, is die verleiding vaak nog een stuk groter.

Je wordt een hardcore fietser. Alles moet lichter, sneller, meer aero. Dan is een instap racefiets uiteraard te min maar die instap gravelbike blijft in het begin nog als leuke N+1.

Ik loop lang genoeg rond in het wereldje om te weten dat je het moeilijk is om vantevoren te voorspellen in welke groep je terecht komt. Ik heb genoeg mensen gezien die van groep 1, 2 of 3 langzaam of vrij snel naar 4 zijn doorgegroeid. En andersom: mensen die in hun eerste jaar een kapitaal uitgaven aan profwaardig materiaal en binnen 2 jaar in groep 1 zaten. En alles daar tussenin.

De gravelbike is dan het meest flexibel + dat het in dit geval ook nog eens het beste aansluit bij het initiële doel van woon-werk.
Bedenk ook dat over een week of 6 de zomer is afgelopen. Als je geen fiets hebt waarmee je met vertrouwen (brede banden met wat profiel) en relatief comfort (spatborden), groep 1 altijd op de loer ligt.
Als beginner met een racefiets over natte, gladde wegen met bladeren e.d. is niet altijd makkelijk. En als je een paar weken de auto pakt, kan de motivatie voor de rest van de winterperiode als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Dit zijn mijn redenen on voor de gravelbike te kiezen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je met een racefiets een verkeerde keuze maakt maar bij mijn advies valt het dubbeltje de kant op van de gravelracer. Ik kwam dan op de Superior terecht omdat die nog het dichtst tegen een racefiets aanzit. Bovendien wordt hij standaard met racebanden geleverd, zodat je daar niet meteen een extra kostenpost hebt.
Campagnolo Ultra Dork

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 24 aug 2022 08:49

Ernie C. schreef: 24 aug 2022 08:01 Een gravelbike is vooral zwaarder vanwege de brede banden. Met gelijke banden is het verschil maar heel klein.

Van de meeste gravelbikes kun je een prima racefiets maken, geen redelijke.
...

De gravelbike is dan het meest flexibel + dat het in dit geval ook nog eens het beste aansluit bij het initiële doel van woon-werk.
Bedenk ook dat over een week of 6 de zomer is afgelopen. Als je geen fiets hebt waarmee je met vertrouwen (brede banden met wat profiel) en relatief comfort (spatborden), groep 1 altijd op de loer ligt.
Als beginner met een racefiets over natte, gladde wegen met bladeren e.d. is niet altijd makkelijk. En als je een paar weken de auto pakt, kan de motivatie voor de rest van de winterperiode als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Mooi toegelicht :like:

Decathlon heeft een gravelbike voor 750 euro, mocht je geen €1500 willen uitgeven voor je eerste fiets, wat ik helemaal begrijp.

Stonewall1971
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2022 15:24

Stonewall1971 24 aug 2022 09:05

Inderdaad mooi toegelicht. Ik zie dat de superior een 1x11 groep heeft. Is dat niet wat weinig?

Zijn er nog andere merken/modellen die je kunt aanraden?

Stonewall1971
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2022 15:24

Stonewall1971 24 aug 2022 09:06

esmeew schreef: 24 aug 2022 08:49
Ernie C. schreef: 24 aug 2022 08:01 Een gravelbike is vooral zwaarder vanwege de brede banden. Met gelijke banden is het verschil maar heel klein.

Van de meeste gravelbikes kun je een prima racefiets maken, geen redelijke.
...

De gravelbike is dan het meest flexibel + dat het in dit geval ook nog eens het beste aansluit bij het initiële doel van woon-werk.
Bedenk ook dat over een week of 6 de zomer is afgelopen. Als je geen fiets hebt waarmee je met vertrouwen (brede banden met wat profiel) en relatief comfort (spatborden), groep 1 altijd op de loer ligt.
Als beginner met een racefiets over natte, gladde wegen met bladeren e.d. is niet altijd makkelijk. En als je een paar weken de auto pakt, kan de motivatie voor de rest van de winterperiode als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Mooi toegelicht :like:

Decathlon heeft een gravelbike voor 750 euro, mocht je geen €1500 willen uitgeven voor je eerste fiets, wat ik helemaal begrijp.
Daar zal ik ook eens naar kijken. Ik wil best 1500 uitgeven maar wel graag met het idee dat ik er alles aan heb gedaan om de beste fiets voor mij uit te kiezen :D

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 aug 2022 09:19

Campagnolo Ultra Dork

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 24 aug 2022 09:23

Ernie C. schreef: 24 aug 2022 09:19 Ik had deze in mijn hoofd: https://mthbikes.nl/producten/x-road-te ... -bike-3-2/
Mooie fiets inderdaad!
Voor de topicstarter: ik heb ook een 2x10 tiagra groepset op een aluminium fiets, en heb daar mijn eerste jaar 5K, tweede jaar 7K en verwacht dit jaar rond de 10K kilometers mee te gaan fietsen. Dus zeker geen fiets die je na een paar maanden weer ontgroeit bent! Wat mij betreft een hele goede keuze :like:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 aug 2022 09:25

De fietsen van Decathlon zij prima mits voorzien van Sora groep of hoger.
Campagnolo Ultra Dork

Stonewall1971
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2022 15:24

Stonewall1971 24 aug 2022 11:36

Aaah ik had gehoopt de keuze te beperken door dit forum maar ik heb alleen maar meer keuzestress ;-)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 aug 2022 12:30

Goed verwoord Ernie! :like:

Plaats reactie