Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Levensduur wielerbroek?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5890
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 aug 2022 07:34

Ik heb een stuk op 6-8 wielrenbroeken in de kast liggen en ik vermoed dat ik er elk jaar wel 1-2 bij koop en de meest versleten versies gaan dan de kliko in. Zo'n anderhalve wieler broek per jaar dus met een kilometrage van een duizend of 12 gemiddeld. 8.000 km per broek. En een broek slijt op velerlei punten. De elastitiek rondom de benen neemt af, de stof aan de achterkant wordt dun, de zeem gaat minder prettig zitten.

Wassen: mijn wasmachine heeft een af ander kreukvrij programma, ik ben eigenlijk vergeten waarvoor Miele dit bedoeld heeft, maar daar gaat alle sport was, outdoor kleding en merino kleding in. 30 graden, geen wasverzachter en drogen op de lijn. En nog een tip voor de zunige Hollander onder ons: Gebruik azijn als wasverzachter voor de gewone was. Vier keer zo goedkoop en even efficient
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 22 aug 2022 08:47

Lcsmet schreef: 21 aug 2022 21:53
Flake schreef: 16 aug 2022 13:22 Het hangt ook af als je de kleding in de droogkast steekt of niet.
Mijn echtgenote steekt mijn wielerkleding nooit in de droogkast.
Voor het taaltopic, bedoel je een wasdroger?
Een droogkast is voor mij een kast waar je lucht doorblaast om de kleding te drogen, gebruiken ze geloof ik nog wel in Duitsland en is heel energiezuinig natuurlijk.

Ik heb fiets al jaren met Assos broeken.
Door dit topic eens goed gekeken naar de staat van de broeken en dan valt het mij op dat de zeem van de oudstee broek (S5) net zo aanvoelt als een nieuwe. Waar de boek vooral slijt is de kleur, die gaat van zwart naar iets van grijs/bruin.
Doudste broek gebruik ik voor de ritjes in de buurt, lange afstanden pak ik toch een nieuwere broek.

Ik was mijn fietskleding met een sportprogramma, snel en laag centrifugetoerental.
Kleding slijt ook en misschien wel vooral door trommelbeweging van de wasmachine.
Ik droog mijn kleding aan een hangertje.

hayes

hayes 22 aug 2022 08:57

Als je op gelijk welke elektro site 'droogkast' intikt krijg je een hele lijst toestellen.
Is ook gewoon algemeen Nederlands hoor.

Ik steek in de winter soms fietskleding erin. Onze DROOGKAST :mrgreen: heeft een programma voor sportkleding, maar indien mogelijk gewoon buiten.

Zelden is het zeem versleten voor de stof zelf iets te dun wordt...

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3521
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 22 aug 2022 09:28

Droogkast zal vast goed nederlands zijn, maar ik vermoed het woord meer in de zuidelijke regionen wordt gebezigd. Ik kende het woord wel, maar heb het hier wat meer noordelijk nooit horen gebruiken.

EDIT: Van Dale kent droogkast niet, lijkt echt iets vlaams te zijn: https://www.vlaamswoordenboek.be/defini ... schiedenis
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2364
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 aug 2022 09:31

Ik rij al vele jaren met Assos. De enige reden dat ik die vervang, is omdat de zwarte kleur vervaagt. Zeem slijt nauwelijks, na een paar jaar wat slijtage in de liesstrook, maar ik heb daar geen last van. Ook de stiksels en het elastiek / gripper voor je benen blijft echt heel lang goed.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

leon1
Forum-lid
Berichten: 2963
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 22 aug 2022 09:50

Hier ook Assos. Waarvan de oudste broek, het toen net nieuwe model 'MilleGT' nog steeds in gebruik is voor woon-werkverkeer. En dat betekent in de regel dat ie wel 3 keer in de week in de (korte opfris-)was van 30 minuten gaat. En deze broek voldoet altijd nog. Ik zie ook geen kleurverschil met nieuwere broeken. Dus die gaat nog wel een jaartje mee.
Ride bikes, not tanks!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 22 aug 2022 10:09

Is een Assos zeem nog steeds relatief gelijk van vorm als 20 jaar geleden? Ik heb toen een Assos broek gehad, waarvan het zitvlak echt top was, maar de vorm van de zijkant zeem zorgde altijd voor schuurplekken in mijn lies. Ik wil echter wel iets anders dan mijn Ale prr broek, die zeem is na 2 jaar echt zo plat als een dubbeltje. Nu dus aan het twijfelen tussen weer een Ale, maar dan een beter model, of een Assos, met de mogelijkheid dat deze niet lekker fietst.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 22 aug 2022 10:19

rikkert schreef: 22 aug 2022 09:28 Droogkast zal vast goed nederlands zijn, maar ik vermoed het woord meer in de zuidelijke regionen wordt gebezigd. Ik kende het woord wel, maar heb het hier wat meer noordelijk nooit horen gebruiken.

EDIT: Van Dale kent droogkast niet, lijkt echt iets vlaams te zijn: https://www.vlaamswoordenboek.be/defini ... schiedenis
Staat gewoon in de Dikke Van Dale hoor:

droog­kast
droog·kast
zelfstandig naamwoord • de ] • droog­kas­ten

1

kast waar­in iets ge­droogd wordt
2

BE was­dro­ger

leon1
Forum-lid
Berichten: 2963
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 22 aug 2022 10:20

Geen idee of de pasvorm is aangepast. Als je (uren) comfortabel wil zitten dan is de MilleGT serie in al zijn varianten wel aan te bevelen. Als ik in mijn RS9 bib zit wil ik ook wel eens iets voelen in mijn lies maar dat leidt bij mij niet tot schuurplekken gelukkig. Maar die RS9 moet soms even 'goed gaan zitten' zodra je daadwerkelijk op de fiets gaat zitten (bij mij dan). Als ie dan eenmaal goed zit, dan zit ie ook als gegoten.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 aug 2022 11:09

Net als de meeste hier heb ik ook een licht autistische neiging.

Ik rijd circa 8000km per jaar
Heb 6 zomersets en 3 winter/slecht weer/indoor sets.

Jaarlijks koop ik een nieuwe set en de oudste degradeert naar winterset, ik zet het jaartal met merkstift in de broek omdat ik wel wat dezelfde heb
Zo heb ik altijd goede sets.

In de kast gaat de laatste gedragen achteraan en zodoende roeleer ik lekker door.
Zomersets gaan niet in de droger, wintersets wel.

Is dit heel gek? :-)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5290
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 22 aug 2022 11:10

scottwilko schreef: 22 aug 2022 10:09 Is een Assos zeem nog steeds relatief gelijk van vorm als 20 jaar geleden? Ik heb toen een Assos broek gehad, waarvan het zitvlak echt top was, maar de vorm van de zijkant zeem zorgde altijd voor schuurplekken in mijn lies. Ik wil echter wel iets anders dan mijn Ale prr broek, die zeem is na 2 jaar echt zo plat als een dubbeltje. Nu dus aan het twijfelen tussen weer een Ale, maar dan een beter model, of een Assos, met de mogelijkheid dat deze niet lekker fietst.
Ik ben dit jaar overgestapt naar Gobik. En dat bevalt me uitstekend. Zijn hier op het forum meer met die ervaring. De zeem is van dezelfde fabrikant als die van Assos.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 aug 2022 14:33

NicoNB schreef: 22 aug 2022 08:47
Lcsmet schreef: 21 aug 2022 21:53
Flake schreef: 16 aug 2022 13:22 Het hangt ook af als je de kleding in de droogkast steekt of niet.
Mijn echtgenote steekt mijn wielerkleding nooit in de droogkast.
Voor het taaltopic, bedoel je een wasdroger?
.......
Zo komen Vlaanderen en Nederland weer een beetje dichterbij elkaar. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie