Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nekpijn

Dizer
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jun 2019 21:19

Dizer 15 aug 2022 18:27

Al jaren fiets ik met veel plezier waarbij ik na veel afstellen geen last van mijn knieën of rug heb, maar ik krijg mijn nekpijn maar niet opgelost.

Na een lange tijd fietsen krijg ik altijd last van mijn nek en dan vaak precies op de overgang van mijn nek naar mijn schouders en dan bij de wervel die het meeste uitsteekt, ik denk dat dit wervel C7 is. Bij MTB'en is dit zelfs ooit zo extreem dat ik soms even stop om de pijn te laten wegzakken. Op de weg duurt het langer voordat deze klachten opspelen.

Zijn er hier fietsers die deze klacht herkennen? Mijn nek wordt dus niet zozeer stijf maar wordt rondom wervel C7 pijnlijk en gevoelig.

Op mijn stadsfiets heb ik er eigenlijk nooit last van, daarom twijfel ik wel eens of ik met mijn lengte (1.86m) niet veel keuze meer heb dan om mijn stuur echt veel hoger te gaan plaatsen. Ik ben vaak wel redelijk jaloers op de kortere fietsers die vaak werken met een negatieve stem om zo toch wat dieper te kunnen zitten.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 15 aug 2022 18:43

Heb ik het eerste jaar ook wel last van gehad. Of het echt met elkaar te maken heeft durf ik niet te zeggen maar toen ik na een tijd wat dieper (qua stuur) kon gaan zitten verdwenen ook de klachten. Of dat aan het dieper zitten ligt of dat ik meer geoefend raakte weet ik niet.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 aug 2022 18:45

Fietsen met ontspannen schouders zal je van deze nekpijn kunnen verlossen. ;)

Een Mensendieck therapeut zal je daarbij met wat ontspanningsoefeningen kunnen helpen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 16 aug 2022 08:55

Mogelijk rijd je te gespannen en trek je onwetend en onwillend zelf spieren aan waarvan je niet wist dat je ze had.
In dat geval ontspannen rijden en loslaten (altijd makkelijker gezegd dan gedaan). En af en toe even met losse handen de nek en schouders los wapperen.
hun fietsen.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 16 aug 2022 22:27

meestal ligt de oplossing in het verhogen van het stuur. Bij mij was het kiezen, of dit of verplicht stoppen met fietsen (racefiets en mtb). Maar ja, ik ben dan ook 60+ .
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 17 aug 2022 08:20

Verhogen van het stuur zal het niet oplossen. Het is idd te gespannen op je fiets zitten. Ik heb het ook zowel bij mijn gravel als bij mijn racer.

Een slechte gewoonte waar ik op moet letten. De reden is dat je je schouders optrekt.

Ik merk dat ik dat het meest vanal doe als ik harde wind mee heb omdat ik dan niet ontspannen op mijn fiets zit door de snelheid die ik dan haal.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 17 aug 2022 08:47

Je klachten zijn zeer herkenbaar. Bij mij was de oplossing niet zozeer hoger gaan zitten, maar wel veel 'korter' (dus kortere stuurpen en zadel meer naar voren). Door de te lange reach zat ik veel te gestrekt op de fiets, wat de (ondraaglijke) nekpijn veroorzaakte. Een goede bikefit is misschien een oplossing ...

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 17 aug 2022 09:42

Ik herken het. Na een bikefit (ivm problemen achillespees) is bij mij de ellende begonnen. Veel aan de fiets gesleuteld (hoogte en stand stuur, stand remgrepen, lengte stuurpen) Ik kwam tot de conclusie dat dat de oplossing niet was.

Inmiddels ben ik twee weken met strechoefeningen begonnen van de Monnikskapsspier. Op ritjes van 1,5 uur heb ik inmiddels geen last meer. Later deze week ga ik testen op een duur van 4 uur.

Wat ik verder zo lees is het belangrijk om je armen ligt gebogen te houden om daarmee je schouders te ontlasten. Core oefeningen zijn ook aan te raden.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 17 aug 2022 11:43

stillekracht schreef: 17 aug 2022 09:42 Ik herken het. Na een bikefit (ivm problemen achillespees) is bij mij de ellende begonnen. Veel aan de fiets gesleuteld (hoogte en stand stuur, stand remgrepen, lengte stuurpen) Ik kwam tot de conclusie dat dat de oplossing niet was.

Inmiddels ben ik twee weken met strechoefeningen begonnen van de Monnikskapsspier. Op ritjes van 1,5 uur heb ik inmiddels geen last meer. Later deze week ga ik testen op een duur van 4 uur.

Wat ik verder zo lees is het belangrijk om je armen ligt gebogen te houden om daarmee je schouders te ontlasten. Core oefeningen zijn ook aan te raden.
Kun je mij die oefeningen eens sturen?

Mijn regenjasje heeft een goeie reminder als ik weer zo zit. Iedere keer als het begint te flapperen wil het zeggen dat ik mijn schouders aan het optrekken ben.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 aug 2022 16:28

Heb ik ook gehad, zelfs in die mate dat de chirurg sprak van opereren, 2 nekwervels fixeren.
Toen een 2e opinie gaan halen en die chirurg sprak van nekoefeningen doen.
Gelukkig had de 2e chirurg gelijk en we zijn inmiddels 7 jaar, bijna ononderbroken pijnvrij, verder.
Wel komt de pijn terug opzetten als ik enige tijd mijn nekoefeningen niet doe, als ik ze dan enkele dagen na elkaar iets intensiever uitvoer is de pijn terug weg.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie