Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Scott Foil RC 10 2023 vs. Merida Reacto 9000 ?

Jov444k
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2022 19:01

Jov444k 15 aug 2022 17:44

In de markt voor een nieuwe racefiets. Meteen toegeven: ook éérste racefiets. Lease via het werk, voor minstens 3 jaar, dus wil meteen een lange termijn investering maken i.p.v. (bvb. met eigen geld) een fiets van 1-3k te kopen.

Op zoek naar een Aero fiets, ter aanvulling van m'n MTB fietsen die ik nu reeds heb. Bedoeld om (langs jaagpaden etc.) lange(re) afstanden af te leggen.

Was lang aan het kijken naar de Canyon Aeroad, maar finaal beslist de gok niet te wagen omwille van alle seatpost issues. Twijfel nu tussen de nieuwe Scott Foil RC 10 2023 en de Merida Reacto 9000, en kan moeilijk inschatten welke de beste keuze zou zijn.

De nieuwe Scott heeft nogal een ander design vs. de vorige, en ze hebben ook geëxperimenteerd met de zadelpen. Bij Scott zeggen ze wel dat ze op de hoogte zijn van wat er met de Aeroad is gebeurd, en ze die fout niet hebben gemaakt; goed, bij Canyon zeggen ze dat waarschijnlijk ook.

De Merida is duurder, en mogelijks ook iets minder comfortabel of minder geschikt voor iemand die eigenlijk nieuw is wat racefietsen betreft? (kan ik moeilijk inschatten)

Wat is jullie mening a.u.b.? Alvast bedankt voor de input!

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 15 aug 2022 17:50

definieer eens "lange(re) afstanden". En je maakt je zorgen over comfort......waarom specifiek een 'aero' fiets (hoe ben je tot die wens gekomen)?

Jov444k
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2022 19:01

Jov444k 15 aug 2022 18:09

0475 schreef: 15 aug 2022 17:50 definieer eens "lange(re) afstanden". En je maakt je zorgen over comfort......waarom specifiek een 'aero' fiets (hoe ben je tot die wens gekomen)?
Ok, ik heb me misschien een beetje slecht uitgedrukt m.b.t. de comfortabel :-)

Lange(re) afstanden = ritjes van +100 km. Momenteel rijd ik met de MTB doorgaans ritten van 40-60-80 km.; en occassioneel eens de langere rit van +100 km. die dan enkel langs jaagpaden/verharde wegen gaat, met hier en daar een klein/kort klimmetje. Ik wil dan ook graag een racefiets voor die laatste ritten, om sneller/verder te kunnen gaan. Zoek geen klimfiets want alpencols gaan doen is niet de bedoeling; wel zo snel mogelijk rondsjezen in ons vlakke BeNe-land. Ook niet echt een endurance want ga ook niet bikepacken of dagen aan een stuk 8 uur op de fiets zitten. Is vooral bedoeld om na het werk / in de weekends eens lang, ver en snel te kunnen fietsen.

M.b.t. comfortabel: ik ben redelijk "flexibel" en lig tijdens die langere ritten op de MTB ook al zo "aero" mogelijk (i.e. zo plat als ik kan, met de handen bovenop het stuur). Echter, gezien geen ervaring met een racefiets ben ik wel iets of wat "op m'n hoede" en heb ook gelezen dat de ene "aero-fiets" al wat nerveuzer is dan de andere. Er staat bvb. een filmpje van Tom Boonen op Youtube, die de Merida 6000 test en vlakaf zegt dat mensen zonder ervaring op de racefiets deze niet moeten kopen :) en ik kan moeilijk inschatten in hoeverre dit "eigen" is aan de Reacto (bij Scott claimen ze dat de fiets "redelijk comfortabel" is voor een aerofiets), of in het algemeen voor racefietsen...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 aug 2022 23:04

Waarom juist deze 2 fietsen?
Wil je dichtbij een fiets kopen of wil je je verplaatsen?
Heb je al gekeken naar de nieuwe Giant Propel, de Trek Madone om er maar enkele te noemen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 aug 2022 07:00

Tegenwoordig halen ze comfort uit de 28mm banden die standaard gemonteerd worden.
Voor mij de keuze voor de Scott Foil, daar ik al een Foil heb van 2019...
Met de introductie van die Foil hebben ze 'm al wat comfortabeler gemaakt tov de Foil van 2011/2016 dmv iets hoger balhoofd,lagere seatstays en dus de 28mm banden.
Je moet wel van het nieuwe design houden, een beetje zoals de Cervelo S5, maar je gaat dan wel een fiets kopen die de concurrentie weer op achterstand zet! ;) :like:
Voor die nieuwe zadelpen zou ik niet zo bang zijn, je kan 'm ook uitwisselen tegen een pen zonder die uitsparing.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 aug 2022 07:18

Kijk eens goed naar de geo van de Merida. Op basis daarvan heb ik m doorgestreept recent.

Kan uit eigen ervaring vertellen dat met de zadelpen van de Scott niks mis is.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 aug 2022 08:56

Weet je al of deze fietsen passen bij je lichaamsmaten?
Meestal kijk je eerst welke fietsen passen bij jouw lichaam en ga je op basis daarvan selecteren.
Nu komt het op mij over alsof je twee mooie snelle fietsen hebt gevonden maar je eigenlijk nog niet weet of ze voor jou geschikt zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12467
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 aug 2022 09:03

havana schreef: 16 aug 2022 07:18 Kijk eens goed naar de geo van de Merida. Op basis daarvan heb ik m doorgestreept recent.

Kan uit eigen ervaring vertellen dat met de zadelpen van de Scott niks mis is.
2023 foil is wel een ander verhaal. Die bestaat ook uit twee stukken.
En info is er nog niet van. Ik kan me het gevoel wel voorstellen, dat je even wilt aankijken wat het doet.

Bij een eerste racefiets is het lastig. Dat heb ik jaren geleden gehad na 15 jaar op de MTB een eerste racefiets.
Toch wel even bezig geweest met de juiste houding en wat onderdelen vervangen, sturen, stuurpennen etc. En dat was toen een stuk goedkoper en makkelijker dan nu.

Jov444k
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2022 19:01

Jov444k 16 aug 2022 09:31

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal!


Lcsmet schreef: 15 aug 2022 23:04 Waarom juist deze 2 fietsen?
Wil je dichtbij een fiets kopen of wil je je verplaatsen?
Heb je al gekeken naar de nieuwe Giant Propel, de Trek Madone om er maar enkele te noemen.
Heb vooral proberen te zoeken naar "meest bang for the buck" + wil de fiets ook graag nog wel mooi vinden, al is dat op zich ondergeschikt. Aeroad was me aangeraden door collega, Scott ook, Merida heb ik vriend die tevreden is van het merk + heb zicht op een beschikbare Reacto.

De fietsenwinkel voor Merida ligt wel wat uit de baan voor mij, terwijl er een Scott-verdeler super dichtbij is (op fietsafstand zelfs, en met een mooie nieuwe winkel).

Trek Madone lijkt me moeilijk beschikbaar o.b.v. de voorraden? Zou pas terug voor 2024 zijn?


scottpch schreef: 16 aug 2022 07:00 Tegenwoordig halen ze comfort uit de 28mm banden die standaard gemonteerd worden.
Voor mij de keuze voor de Scott Foil, daar ik al een Foil heb van 2019...
Met de introductie van die Foil hebben ze 'm al wat comfortabeler gemaakt tov de Foil van 2011/2016 dmv iets hoger balhoofd,lagere seatstays en dus de 28mm banden.
Je moet wel van het nieuwe design houden, een beetje zoals de Cervelo S5, maar je gaat dan wel een fiets kopen die de concurrentie weer op achterstand zet! ;) :like:
Voor die nieuwe zadelpen zou ik niet zo bang zijn, je kan 'm ook uitwisselen tegen een pen zonder die uitsparing.
Ik hou er wel van idd, vind het cool dattie wat op de Cervelo S5 lijkt! :like: Heb inderdaad ook al meer negatiefs dan positiefs over nieuwe design gehoord, maar ik vind het wel mooi + is inderdaad "fijn" om een "nieuw model" te hebben.

Goed om te weten van die nieuwe zadelpen, heb het inmiddels inderdaad ook gezien in een filmpje met 2 van de Scott-designers (zou zelfs lichtere zadelpen zijn, gewoon iets minder comfort - maar geruststellend voor moesten er problemen opduiken (tenzij er dan met dié zadelpen óók gewoon problemen zouden zijn, maar goed, zo weet je het nooit natuurlijk :)))


havana schreef: 16 aug 2022 07:18 Kijk eens goed naar de geo van de Merida. Op basis daarvan heb ik m doorgestreept recent.

Kan uit eigen ervaring vertellen dat met de zadelpen van de Scott niks mis is.
Wat werkte er niet met de geo van Merida voor jou?

Welke Scott heb je, tevreden van? Zie wel hieronder idd, voor 2023 is het een nieuwe zadelpen, eveneens uit 2 stukken.


bakboord1 schreef: 16 aug 2022 08:56 Weet je al of deze fietsen passen bij je lichaamsmaten?
Meestal kijk je eerst welke fietsen passen bij jouw lichaam en ga je op basis daarvan selecteren.
Nu komt het op mij over alsof je twee mooie snelle fietsen hebt gevonden maar je eigenlijk nog niet weet of ze voor jou geschikt zijn.
Je hebt wel zo'n beetje gelijk :oops: Mijn plan was om de fiets te kiezen, en dan bij een erkende verdeler me te laten "opmeten" om zeker de juiste maat te hebben. Zo had ik het ook al gedaan voor de Aeroad (maar dan uiteindelijk dus niet gekocht).

Is het aan te raden om echt eerst een "bikefit" (i.e. zonder daadwerkelijke bike) te laten uitvoeren, en je dan volledig te laten leiden door dat resultaat om voor een bepaald model te gaan? Wat als die dan niet beschikbaar / te duur / niet mooi is? Ik snap dat het niet de bedoeling is dat je een fiets koopt die niet past, maar is de check "pas ik op deze welbepaalde fiets en zonee, kan hij redelijkerwijs aangepast worden tot ik er op pas of niet" niet makkelijker dan van een wit blad te vertrekken?

Ergens denk ik ook "ik ga niet racen, heb op zich een heel normaal formaat/postuur dus het zal allemaal wel meevallen", maar ik snap dat als je het écht grondig wil aanpakken het misschien niet te onderschatten is.

Kunnen jullie een plaats aanraden die zoiets doet, regio Oost-Vlaanderen (België)?


wasbeer2006 schreef: 16 aug 2022 09:03
havana schreef: 16 aug 2022 07:18 Kijk eens goed naar de geo van de Merida. Op basis daarvan heb ik m doorgestreept recent.

Kan uit eigen ervaring vertellen dat met de zadelpen van de Scott niks mis is.
2023 foil is wel een ander verhaal. Die bestaat ook uit twee stukken.
En info is er nog niet van. Ik kan me het gevoel wel voorstellen, dat je even wilt aankijken wat het doet.

Bij een eerste racefiets is het lastig. Dat heb ik jaren geleden gehad na 15 jaar op de MTB een eerste racefiets.
Toch wel even bezig geweest met de juiste houding en wat onderdelen vervangen, sturen, stuurpennen etc. En dat was toen een stuk goedkoper en makkelijker dan nu.
Ja inderdaad. Ik heb het gevoel dat de kopers bij de Aeroad een beetje guinea pigs waren wat de zadelpen / het stuur betreft, met alle gevolgen vandien, en dat is wat me bij die fiets weghoudt. Dan heb je natuurlijk geen zin om het met een andere fiets tóch voor te hebben :) maar goed, het feit dat de zadelpen kan vervangen worden (i.t.t. Aeroad) is natuurlijk wel een geruststelling.

Onderdelen vervangen wil ik ook vermijden, vandaar dat ik liever meteen wat meer uitgeef in de hoop meteen een goede setup te hebben, i.p.v. bvb. een goedkopere fiets te kopen en dan de groepset te gaan vervangen, wielen te gaan vervangen, etc.

Over de juiste houding: zie hierboven, al onderschat ik dit dus misschien...

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 16 aug 2022 09:45

De nieuwe Merida Reacto heeft echt een superracy geo. Heel diep en lang.

Of een fiets past is natuurlijk lastig om te weten bij een eerste fiets. Je hebt bikefits waar je op een verstelbare fiets wordt gezet, dan wordt gemeten en dan heb je in elk geval een idee van je maat.

Verder zou ik mij ook niet blind staren op “aero”, “endurace”, “klimfiets” etc. Allemaal mooie benamingen, maar uiteindelijk gaat het erom dat je goed op je fiets past, dan ga je het hardste.

Als voorbeeld, in mijn fietsgroepje gaan de 2 mannen op de endurance fietsen het hardst, tussen de 34-38 gemiddeld (solo).

krokie
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 16 aug 2022 13:10

Die 2 schelen niet veel qua geometrie volgens mij (tenminste als je naar een maatje L kijkt). De Reacto heeft dezelfde geo als de Scultura (die ik ook erg mooi vind). De Scultura Endurance geeft je wat meer stack. Heb zelf het vorige model reacto die toen nog in een gematigde geometrie te verkrijgen was. Die gebruik ik voor alles (van TT tot klimmen). Ik kan bevestigen dat ik hem vreselijk vind op klinkers, maar heb t idee dat ik dat van iedere andere racefiets ook ga vinden :-)
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Jov444k
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2022 19:01

Jov444k 16 aug 2022 16:21

chris80 schreef: 16 aug 2022 09:45 De nieuwe Merida Reacto heeft echt een superracy geo. Heel diep en lang.

Of een fiets past is natuurlijk lastig om te weten bij een eerste fiets. Je hebt bikefits waar je op een verstelbare fiets wordt gezet, dan wordt gemeten en dan heb je in elk geval een idee van je maat.

Verder zou ik mij ook niet blind staren op “aero”, “endurace”, “klimfiets” etc. Allemaal mooie benamingen, maar uiteindelijk gaat het erom dat je goed op je fiets past, dan ga je het hardste.

Als voorbeeld, in mijn fietsgroepje gaan de 2 mannen op de endurance fietsen het hardst, tussen de 34-38 gemiddeld (solo).
Ja, maar als je die 2 mannen op een "aero-fiets" zou zetten, zouden ze dan niet gewoon nóg sneller gaan?! :D

I.e., ik snap dat een aero-fiets niet gaat compenseren voor een slechte fietsconditie, en als je écht krom zit op een aero-fiets en je veel comfortabeler zit op een endurance fiets dan snap ik dat je op de laatste wsl sneller zal gaan; maar normaliter gaat het op de aero toch het hardst gaan?

Is inderdaad wel lastig bij een eerste fiets - ik kan niet vergelijken. Kan niet zeggen "ik zou toch liever wat meer zo of zo zitten in vergelijking met fiets X waar ik nu al jaren mee rij", en op basis daarvan beslissen. Ik kan enkel vergelijken met de MTB, en zit nog steeds met het idee "ik schik me wel naar de fiets". Da's natuurlijk een risico, dat weet ik, want als die "aero"-positie me niet bevalt (of ik krijg ergens klachten) dan zit ik daar wel met m'n dure fiets. Maar ook bij een bikefit gaan die "klachten" wellicht niet tijdens één zo'n sessie naar boven komen, en zal ik enkel gewoon heel erg zeker zijn van m'n "maat" wsl?

Tegelijkertijd speelt het feit dat ik een degelijke MTB heb ook wel mee in de overweging "als ik in een meer relaxte houding een aangenaam toertje wil rijden, met een gravelbaantje/singletrack/stukje offroad, dan gebruik ik de MTB - maar om te knallen op het jaagpad ga ik voor de andere kant van het spectrum (i.e. aero, en dus niet endurance)".


krokie schreef: 16 aug 2022 13:10 Die 2 schelen niet veel qua geometrie volgens mij (tenminste als je naar een maatje L kijkt). De Reacto heeft dezelfde geo als de Scultura (die ik ook erg mooi vind). De Scultura Endurance geeft je wat meer stack. Heb zelf het vorige model reacto die toen nog in een gematigde geometrie te verkrijgen was. Die gebruik ik voor alles (van TT tot klimmen). Ik kan bevestigen dat ik hem vreselijk vind op klinkers, maar heb t idee dat ik dat van iedere andere racefiets ook ga vinden :-)
Nee idd - ik heb de geometrie ook eens vergelijken inmiddels (voor zover ik dat wijselijk kan als leek). Hier en daar scheelt het wat millimeters, maar (uitzondering bevestigt de regel, I know) ik denk niet dat dat voor een eerste fiets dan zo'n verschil zal uitmaken / het makkelijk wordt om voor de ene of de andere te kiezen puur o.b.v. geometrie.

Dus o.b.v. "kwaliteit" van de frames, het merk in het algemeen, de onderdelen (bvb. de Syncros wielen vs. Reynolds wielen), etc., heb ik nog niet echt zicht op wat de "beste prijs/kwaliteit" verhouding zou zijn in deze :)

Plaats reactie