Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Scott Foil RC 10 2023 vs. Merida Reacto 9000 ?

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 16 aug 2022 16:47

Jov444k schreef: 16 aug 2022 16:21 Als voorbeeld, in mijn fietsgroepje gaan de 2 mannen op de endurance fietsen het hardst, tussen de 34-38 gemiddeld (solo).

Ja, maar als je die 2 mannen op een "aero-fiets" zou zetten, zouden ze dan niet gewoon nóg sneller gaan?! :D

I.e., ik snap dat een aero-fiets niet gaat compenseren voor een slechte fietsconditie, en als je écht krom zit op een aero-fiets en je veel comfortabeler zit op een endurance fiets dan snap ik dat je op de laatste wsl sneller zal gaan; maar normaliter gaat het op de aero toch het hardst gaan?
Je houding op de fiets is voor het grootste deel doorslaggevend. Wanneer je een aero fiets hebt en die zonder spacers rijdt zit je inderdaad dieper en langer dan een endurance fiets met als gevolg minder luchtweerstand. Maar dan moet je die houding wel aankunnen. Wat in praktijk vaak gebeurd is dat mensen de diepe zit niet aankunnen, er 3cm spacers onderzetten, evt een iets kortere stuurpen steken en zo ongeveer dezelfde houding hebben als een endurance fiets, met als gevolg dezelfde luchtweerstand (en dus snelheidsverlies)

Wat betreft de maat, zorg dat er wat spacers opzitten en neem een losse stuur en stuurpen, dan kun je achteraf nog het eea aanpassen door een bikefit.

En wat betreft de kwaliteit, in het middensegment worden geen slechte spullen gemaakt. Dus daarin zul je geen miskoop doen.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 16 aug 2022 17:39

Ik heb een tijdje een venge gebruikt, wachtende op mijn endurace.
Ik had behoorlijk wat spacers nodig en na een rit van 80+ liep ik alsof ik mijn contactlenzen kwijt was.
Op de dndurace reed ik ook trainingswedstrijden vd club, maar ook gerust pr, rvv etc (langste versie).

Mij lijkt het niet onverstandig om je toch op te meten… stel ik had 10+k op een venge kapot geslagen, had ik iemand op marktplaats in ieder geval heel blij gemaakt met een zgan exemplaar 😅

Jov444k
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2022 19:01

Jov444k 16 aug 2022 18:18

chris80 schreef: 16 aug 2022 16:47 Je houding op de fiets is voor het grootste deel doorslaggevend. Wanneer je een aero fiets hebt en die zonder spacers rijdt zit je inderdaad dieper en langer dan een endurance fiets met als gevolg minder luchtweerstand. Maar dan moet je die houding wel aankunnen. Wat in praktijk vaak gebeurd is dat mensen de diepe zit niet aankunnen, er 3cm spacers onderzetten, evt een iets kortere stuurpen steken en zo ongeveer dezelfde houding hebben als een endurance fiets, met als gevolg dezelfde luchtweerstand (en dus snelheidsverlies)

Wat betreft de maat, zorg dat er wat spacers opzitten en neem een losse stuur en stuurpen, dan kun je achteraf nog het eea aanpassen door een bikefit.
Dat is inderdaad waar ik me natuurlijk wel enigszins zorgen over maak, gezien geen ervaring met een racefiets - of ik die houding wel aankan. Gaan voor een aerofiets en die dan nadien zodanig moeten aanpassen dat je erop zit als op een endurance fiets, is natuurlijk ook niet de bedoeling. De vraag blijft in hoeverre een bikefit (en dus een momentopname) me uitsluitsel kan geven of ik die houding wel of niet "aankan"; er zal wel een verschil zitten tussen een halfuurtje op de verstelbare fiets uitproberen, en honderden/duizenden kilometers afleggen. Ook langs de andere kant gaat het op: misschien is het tijdens de bikefitting wel oncomfortabel gezien je je voor de eerste maal in zo'n houding plooit, maar is het een kwestie van wennen + de juiste core-oefeningen doen om te ondersteunen, en gaat het gaandeweg enkel beter? Ik blijf het moeilijk vinden. Ik heb me inmiddels al meerdere malen proberen in een houding te leggen, van op de bureaustoel over krukjes tot andere manieren, om te zien hoe het "voelt" :D maar echt wetenschappelijk is dat natuurlijk niet

M.b.t. losse stuur en stuurpen: net even gecheckt, en als ik het goed heb dan heb ik in die zin "geluk" dat bij de "goedkopere" versies van de nieuwe Foil (i.e. de 10) wordt gewerkt met een apart stuur en stuurpen, terwijl het bij de Ultimate & Pro een geïntegreerd systeem is? Soit, ook dat laatste kun je wellicht aanpassen maar in m'n hoofd is je comment samen met het tweedelig systeem dan toch een zoethoudertje voor het feit dat het er iets minder strak uitziet ;)


chris80 schreef: 16 aug 2022 16:47En wat betreft de kwaliteit, in het middensegment worden geen slechte spullen gemaakt. Dus daarin zul je geen miskoop doen.
Fingers crossed op dat vlak (cfr. de Aeroad seatpost); en het helpt me natuurlijk niet om te kiezen tussen beide :lol:


Bospaadje schreef: 16 aug 2022 17:39 Ik heb een tijdje een venge gebruikt, wachtende op mijn endurace.
Ik had behoorlijk wat spacers nodig en na een rit van 80+ liep ik alsof ik mijn contactlenzen kwijt was.
Op de dndurace reed ik ook trainingswedstrijden vd club, maar ook gerust pr, rvv etc (langste versie).

Mij lijkt het niet onverstandig om je toch op te meten… stel ik had 10+k op een venge kapot geslagen, had ik iemand op marktplaats in ieder geval heel blij gemaakt met een zgan exemplaar 😅
Mooie beeldspraak, die contactlenzen :lol:

Nja, misschien toch maar kijken voor die bikefit dan; better safe than sorry lijkt me?...

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 16 aug 2022 19:18

Wanneer je de goede framemaat hebt, een los stuur en stuurpen en wat spacers onder je stuur hoef je echt niet bang te zijn dat je je fiets niet passend kan maken. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je met een spacertoren moet rijden (visueel minder mooi, al rijden er hele volksstammen met veel spacers) of een andere maat stuurpen nodig hebt. En wanneer je zelf lenig bent en een goede core hebt maakt het alles nog wat makkelijker.
chris80 schreef:
En wat betreft de kwaliteit, in het middensegment worden geen slechte spullen gemaakt. Dus daarin zul je geen miskoop doen.
Fingers crossed op dat vlak (cfr. de Aeroad seatpost); en het helpt me natuurlijk niet om te kiezen tussen beide :lol:
Die piepende seatpost is natuurlijke rete irritant, maar maakt het kwalitatief natuurlijk geen slechte fiets. Het gaat niet kapot ofzo..

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 16 aug 2022 19:55

Lcsmet schreef: 15 aug 2022 23:04 Waarom juist deze 2 fietsen?
Wil je dichtbij een fiets kopen of wil je je verplaatsen?
Heb je al gekeken naar de nieuwe Giant Propel, de Trek Madone om er maar enkele te noemen.
Je meent t. Ik voel een 'Vosje' aankomen

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 aug 2022 23:59

Wat is je lengte en wat is je binnenbeen lengte?
Probeer goed te meten en dat betekent je zaakje omhoog duwen totdat het niet verder kan. Op de fiets zorgt je eigen gewicht namelijk ook dat je niet op je balzak rijdt.

Aan de hand van jouw specs kunnen mensen met min of meer gelijke verhoudingen al vrij snel inschatten welke richting je uitgaat.

Ik ben bijv lang met lange benen en armen. Ik moet dus richting een endurance geometrie en een race geo past mij niet.
Ik schrijf overigens bewust geo want verschillende merken hanteren verschillende eisen voor wanneer iets endurance is of niet. De termen kunnen hierdoor wel eens misleidend zijn.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 aug 2022 08:39

Ligt er uiteraard aan hoe flexibel je bent, maar er zijn hardcore aero racers op de markt en iets wat comfortabelere aero racers die dan een wat hoger balhoofd en een wat kortere bovenbuis hebben.
Wanneer ik de 2023 Foil vergelijk met mijn Foil (2019), dan is de nieuwe iets meer racy, langere bovenbuis, kortere balhoofdbuis.
Dus iets langere reach, stack is nagenoeg gelijk.

Jov444k
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2022 19:01

Jov444k 17 aug 2022 10:02

chris80 schreef: 16 aug 2022 19:18 Wanneer je de goede framemaat hebt, een los stuur en stuurpen en wat spacers onder je stuur hoef je echt niet bang te zijn dat je je fiets niet passend kan maken. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je met een spacertoren moet rijden (visueel minder mooi, al rijden er hele volksstammen met veel spacers) of een andere maat stuurpen nodig hebt. En wanneer je zelf lenig bent en een goede core hebt maakt het alles nog wat makkelijker.
:winkthumb: ok bedankt!


chris80 schreef: 16 aug 2022 19:18 Die piepende seatpost is natuurlijke rete irritant, maar maakt het kwalitatief natuurlijk geen slechte fiets. Het gaat niet kapot ofzo..
't Gohja, de "fix" die velen toepassen (met de carbonpasta) leidt hier en daar toch tot deterioratie van die zadelpen heb ik al gezien + het valt af te wachten wat de jaren zullen brengen denk ik - maar idd, de rest van de fiets is wellicht wel kwalitatief genoeg...plus, het is ook (hopelijk) een uitzondering qua voorbeeld.


intersantos schreef: 16 aug 2022 19:55
Lcsmet schreef: 15 aug 2022 23:04 Waarom juist deze 2 fietsen?
Wil je dichtbij een fiets kopen of wil je je verplaatsen?
Heb je al gekeken naar de nieuwe Giant Propel, de Trek Madone om er maar enkele te noemen.
Je meent t. Ik voel een 'Vosje' aankomen
:?: leg uit? :)


bakboord1 schreef: 16 aug 2022 23:59 Wat is je lengte en wat is je binnenbeen lengte?
Probeer goed te meten en dat betekent je zaakje omhoog duwen totdat het niet verder kan. Op de fiets zorgt je eigen gewicht namelijk ook dat je niet op je balzak rijdt.

Aan de hand van jouw specs kunnen mensen met min of meer gelijke verhoudingen al vrij snel inschatten welke richting je uitgaat.

Ik ben bijv lang met lange benen en armen. Ik moet dus richting een endurance geometrie en een race geo past mij niet.
Ik schrijf overigens bewust geo want verschillende merken hanteren verschillende eisen voor wanneer iets endurance is of niet. De termen kunnen hierdoor wel eens misleidend zijn.
Lengte 1m84, binnenbeenlengte 90,7 (blijkbaar lange benen voor m'n lengte). Ik had voordien m'n binnenbeenlengte zelf opgemeten thuis, en toen kwam ik 87 uit; ben tijdje geleden langsgeweest bij Campe om m'n maat te bepalen toen ik nog dacht een Aeroad te kopen, en toen kwamen ze daar 90,7 uit (dus bijna 4 cm verschil! :o ) Moest ik daar zelf meten door over zo'n fietspomp-achtig ding te gaan staan, en tussen m'n benen inderdaad zo hoog mogelijk op te trekken :) m'n vriendin zegt me soms dat ik "lange benen" heb, maar blijkbaar is het dus ook wel objectief zo denk ik (ook in die online maatbepalers van de verschillende merken blijkt dan vaak dat ik, voor m'n lengte, lange benen heb). Armen weet ik niet, maar die zijn redelijk in proportie denk ik.

Gezien je zelf ook lange benen hebt en je zegt dat daardoor een race geo niet past, is dat dus mogelijks voor mij ook het geval? Misschien moet ik toch maar voor de zekerheid eens een bike fit laten doen he, vooraleer de investering te doen...


scottpch schreef: 17 aug 2022 08:39 Ligt er uiteraard aan hoe flexibel je bent, maar er zijn hardcore aero racers op de markt en iets wat comfortabelere aero racers die dan een wat hoger balhoofd en een wat kortere bovenbuis hebben.
Ben gisteravond een ritje gaan maken met de MTB, waaronder stuk langs het jaagpad. Wat me opviel, is dat 100% van de racefietsen die ik passeerde (en dat waren er echt +50 denk ik) met de handen bovenop het stuur rijden, en dus quasi nooit in de beugel. Scheelt toch ook weer wat m.b.t. de houding op de fiets denk ik? Ik let er nu natuurlijk extra op, zowel op mezelf in de etalage, als op anderen, en ik probeer me ook eens zo plat mogelijk te leggen maar op de MTB is dat niet zo vanzelfsprekend :D

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 aug 2022 10:12

@Scottpch, We hebben het hier al eens over gehad. Maar het klopt deels wat je zegt, maar ik geloof niet dat iemand op deze aardbol dat merkt..
Er zit bv geen enkel verschil in de geo van de maten M tm XL. Van de Foil 1, 2 en de 3 en ook de huidige Addict RC is exact gelijk!
De XXS tm de S eigenlijk ook maar miniem.

Dat de headtube 5 tot 10mm korter is komt doordat het balhoofd anders is ontworpen. De stack blijft gewoon gelijk.
De reach is ook 100% gelijk en de Toptube ook.

Daarnaast een heel lang frame kan een probleem zijn. Echter hoor ik zelden mensen over de reach van hun stuur.
Ik heb er al een met 75mm, maar als je er een mat 80 of 90 hebt kan je daar makkelijk in terug. De nieuwe frames zijn ook ontworpen voor sturen met een korte reach. Daar kunnen in extreme gevallen 4 a 5cm inzitten, dat verschil red je niet eens met de reach verschil van een XXS tov een XXL.
(natuurlijk ga je bij een groter frame ne groter persoon hoger zitten waardoor de netto reach toeneemt, dat snap ik uiteraard.

Ps.
Ik zit ook nooit in de beugel, heel soms in een afdaling, maar tegenwoordig met schijfremmen ook zelden.
Als ik laag wil eerder op de grepen en gewoon omlaag.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 17 aug 2022 10:33

Jov444k schreef: 17 aug 2022 10:02
Lengte 1m84, binnenbeenlengte 90,7 (blijkbaar lange benen voor m'n lengte).
Dan heb je dezelfde binnenbeenlengte als ik heb, alleen ben ik 1.89meter 😀.

Relatief lange benen betekent idd dat een aero racer te lang kan zijn..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 aug 2022 11:09

Goh bekend :-)

185 en 91cm bbl.
Ik heb nu een L, maar twijfel om de volgende naar een XL te gaan.
Drop is bij mij 14cm met 2,5cm spacers. (Let wel met 165mm crank met 175 ga je 2cm naar beneden)
Echter voelt het bij 165mm en 14cm veel minder diep, logisch gezien je heuphoek dan veel groter blijft.

Waar ik naar kijk is dan een XL met 2cm spacers en stuur of nogsteeds 11cm of 12cm.
Overigens is na een half jaar wekelijk 3x 5 a 10 minuten yoga de drop eigenlijk geen probleem meer.

Heb nu ter test weer de 175mm teruggezet, maar hoe snel ik aan 165mm gewend was blijf ik die 175mm na twee ritjes nog voelen. Dat heeft niet zozeer met 175mm te maken maar met de heuphoek. Op de MTB heb ik ook 175mm, al kom ik er daar achter dat 170mm ideaal zou zijn.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 aug 2022 16:00

intersantos schreef: 16 aug 2022 19:55 Je meent t. Ik voel een 'Vosje' aankomen
Deze keer niet hoor.
Maar er zijn erg veel nieuwe forumleden die een topic aanmaken, hun vraag stellen en dan niets meer van zich laten horen.
Ik wil gewoon een beetje interactie uitlokken zodat newbies hun vraag iets meer onderbouwen en hun horizon mogelijk een beetje verbreden.
Om hen zo de meerwaarde van dit forum te laten aanvoelen.
Daar wint iedereen bij.

Langs de andere kant, de kracht van Canyon is de door hen geboden prijs/kwaliteitsverhouding er zijn echter fietswinkels waar je ook voor andere merken een betere prijs en dus een betere prijs/kwaliteitsverhouding kan krijgen.
Voor een Trek weet ik trouwens wel meerdere adressen waar je een serieuze korting kan krijgen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie