Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wat voor bel?

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5195
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 11 aug 2022 19:46

Puffdaddy schreef: 11 aug 2022 19:36 Ik heb sinds een paar jaar een elektrische fietsbel. Wordt altijd gehoord, ook door de oudere mensen. Je kunt ook nog verschillende tonen kiezen. Er zitten een paar irritante bij.
Ik heb de meest vriendelijke gekozen, is niet zo'n hoge toon.
Kost een tientje, batterij verwisselbaar.
Bel komt wel in het zicht. Ik had die van mij overigens gewoon in de fietsenwinkel gekocht.
Link: https://www.amazon.nl/Fietsclaxon-silic ... psc=1&th=1#

Afbeelding
120 db. Als ze dat niet horen :lol:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

rvb
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 apr 2011 16:36

rvb 11 aug 2022 20:10

ik heb naar een bel gekeken bij de bekende i-web zaken; daar ga ik de zwabberende bejaarden niet mee aan de kant krijgen. gaarne links naar topbellen.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 11 aug 2022 21:01

thestudent schreef: 11 aug 2022 19:43 Electrische ding is puur wettelijk vast niet legaal. En ik verwacht dat je er meer slechte wil mee kweekt. Al installeer ik ook graag een scheepshoorn.
Eigenlijk nog nooit negatieve reacties gehoord. Zelf een aantal leuke reacties. Als ik passeer zeg ik wel altijd vriendelijk bedankt.
Bikers are not alone

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4310
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 11 aug 2022 21:34

Stond er niet een test in het blad vorige maand? Daar kwam het erop neer dat de meeste bellen een dusdanig hoge toon produceren, die mensen op leeftijd niet meer kunnen horen.
Uiteraard kwam bij Fiets de Hide my Bell als beste uit de test, maar persoonlijk vind ik mijn standaard Knog Oi beter.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2081
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 11 aug 2022 21:41

Met mijn €4,95 belletje heb ik regelmatig dat (e-bikers, who else?) men mij laat hoort. Beetje vooruit kijken en anticiperen en net zo lang bellen tot er voldoende plek is.
Ik bedank wel altijd, met een duim omhoog of een groet.
Dogma F

i-mac

i-mac 12 aug 2022 07:24

We vinden dat iedereen een bel moet horen, maar ook andere fietsers hebben last van windgeruis, of zijn in gesprek, en noteren het amper of niet. Als ik met mijn stadsfiets op pad ga, hoor ik ook niet altijd een bel. Sinds kort gebruik ik mijn Garmin radar ook op de stadsfiets als ik met mijn vrouw een uitje maak. En dat werkt best goed. Dan zie ik sneller achteropkomend verkeer naderen.
Ik maak me ook niet meer druk als ze mijn bel niet horen. Het helpt toch niet. Wat wel zonde is, is dat mensen bij het horen de reflex hebben om achter zich te kijken, en hierdoor een zwieper maken. Mensen moeten leren om bij belgerinkel aan de kant te gaan.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5860
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 aug 2022 08:07

Ik heb 'pas op' geroepen,
Ik heb 'tring' geroepen,
Zowel vriendelijk en ook meer dwingend
En ik heb gebeld.

Mijn ervaring is, bellen werkt het beste. De meeste fietsers snapper direct wat ze moeten doen en het is het meest sociaal aanvaard. Dus,....mijn advies, koop een bel die je mooi vind en die een redelijk luide 'ping' geeft. Dat kan voor een paar euro bij de Decathlon of lokale FM. Je kant ook meer geld uitgeven voor een fancy bel. Functioneel maakt dat allemaal niks uit. Zolang de bel maar een mooi 'ping' laat horen.

En ja, er zullen altijd een paar bejaarden, e-bikers, scholieren, moeders met kind, asielzoekers, mamils, en weet ik wie meer overblijven waar tegen niks helpt. Geduld en eindeloos roepen/bellen is dan nog de enige optie
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5195
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 aug 2022 09:20

Ik redde me altijd prima met even roepen en groeten en bedanken. Maar het aantal exotische elektrische fietsen en bijbehorende bestuurders neemt steeds meer toe. Maar de beheersing van zo'n fiets met die snelheden niet. Een bel en roepen lijkt mij dan de beste optie om je hoorbaar te maken.

Over zichtbaar maken heb ik het dan nog niet, want veel mensen wilken niet eens verder kijken dan een meter voor zich ofzo. Gisteren fietste ik over een fietspad, komt een oudere meneer op een elektrische fiets me tegemoet, daarachter een moeder met twee kinderen (voor en achter een) die zo hard moet fietsen en besluit die meneer nog even in te halen, maar dat kon nooit. Dus als ik niet rem heb ik een frontale botsing met drie personen en ligt die meneer er waarschijnlijk ook bij. Maar de moeder fietst stug door. En zo zie ik heel vaak situaties.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5339
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 aug 2022 09:33

De electrische bakfietsmoeders rammen je zo van t fietspad. Zeilen ook regelmatig eens de bocht uit. Wees blij als je die niet te veel tegenkomt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5195
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 aug 2022 09:49

Precies. Die zie ik hier helaas heel veel. Zijn zich totaal niet bewust van hun omgeving en beheersen hun bakfiets ook niet.

Laatst wel wat grappigs mee meegemaakt. Ik was met mijn vrouw een blokje aan het wandelen en toen kwam er zo'n bakfiets voorbij. Even verderop stond die vrouw stil en met haar dochter moeilijk te doen met die fiets. Toen we dichterbij kwamen zagen we dat haar jurk helemaal vastgedraaid zat in het wiel en om de naaf en remschijven. Volledig kapot gescheurd. Uiteraard even geholpen. Maar ze moest nog verder, maar dat kon natuurlijk niet met die jurk. Dus uiteindelijk heb ik handmatig de jurk maar wat 'ingekort' en ging ze in haar onderbroek zichtbaar (aan de achterkant) verder. :mrgreen:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

pino
Forum-lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 aug 2022 14:52

Twee Knog’s gehad die beiden rammelden/belden op alles wat geen strak asfalt was.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5195
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 12 aug 2022 15:05

Ik heb net 2 Knogs besteld. Ook een voor mijn dochter. Let's try.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie