Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Asfaltbanden voor MTB 29"?

Jov444k
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2022 19:01

Jov444k 10 aug 2022 19:18

Hallo iedereen,

Eerder dit jaar eindelijk m'n nieuwe MTB in ontvangst mogen nemen:
https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/mount ... hgreynred/

Daarvoor reed ik nog rond op een 26" uit 2011. Na enkele maanden rondrijden betrap ik mezelf er nu op, dat ik ook wel graag langere ritten doe op een puur harde ondergrond (i.e. asfalt, straten, jaagpad, etc.). De noppen van de Racing Ray/Ralph heb ik dan niet nodig, dus ik zoek een vervangband die meer gericht is op asfalt. Op termijn ga ik kijken voor een racefiets en dan kunnen de oude banden er terug op, want dan gebruik ik de MTB enkel nog voor offroad/gravel.

Na de nodige research (ik was (ben) nogal een noob wat velgbreedte, bandbreedte, ETRTO, etc. betreft) tot de volgende conclusie gekomen:
  • pure "slicks" zonder enig profiel en met dezelfde breedte als m'n huidige banden (2.25 inch) vind ik nergens
  • ik dacht dus dat ik m'n band had gevonden (ook al zou het er misschien een beetje gek uit zien, maar dat is niet erg), en ook op Mantel waren er veel kopers die als review hebben achtergelaten dat ze de band nét voor dat doeleinde hebben gekocht (als band voor bvb. woon-werkverkeer met een 29er - zie https://www.mantel.com/be/reviews/schwa ... -draadband
Échter, volgens Newmen (fabrikant velg) mag er voor de combinatie 35mm band / 25mm velg maximum 3,5 bar op de band (https://www.newmen-components.de/cms_cl ... 588537d33b)

Volgens Schwalbe moet de Kojak 4.00 - 6.50 Bar hebben (https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/kojak)

Dus nu snap ik het helemaal niet meer...heb ik dan gewoon velgen op die MTB die zo'n band niet aankunnen, en hebben al die kopers van de Kojak andere velgen; of hebben zij zich die max. bar gewoon niet aangetrokken; of is mijn redenering gewoon compleet fout?...

Ik ben nu aan het kijken naar de Schwalbe Hurricane, omdat die gewoon wél in 57-622 (29 x 2.25) beschikbaar is, met een bandenspanning van 2.00 - 4.00 Bar wat dus overeenkomt met wat Newmen voorschrijft + wat de huidige Schwalbe banden die er reeds op liggen ook kunnen hebben. Is dit dan de betere way to go - gewoon bij dezelfde bandbreedte blijven en die "smallere" banden links laten liggen?

Zijn er nog andere suggesties? (ook qua type banden voor een harde ondergrond)

Alvast bedankt voor jullie input! :winkthumb:

hayes

hayes 10 aug 2022 20:10

Ik zie bij de Kojak 4 tot 6,5 bar dus het kan wel denk ik. Gewoon op 4 bar zetten. Je wiel kan dat wel aan.
57mm om op de weg te rijden kan wel, maar is overkill. Dat zijn dan ballonbanden bijna. Ik heb op m'n cruiser Schwalbe Fat Frank liggen en die zijn 60mm (maar bestaan ook in 50mm). Rijdt wel heerlijk comfortabel op een 3-4 bar. Maar die dient echt voor kortere ritjes. Zondag een goeie 40km op gereden en meer moet dat echt niet zijn. Maar dat ligt dan ook aan de fiets en het niet gebruiken van bib short.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 11 aug 2022 09:05

Denk eens aan strandbanden, zoals Schwalbe Super Moto.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 11 aug 2022 16:03

René Herse, antelope hill! Prachtige band, loopt echt goed! Ik rij ze op 1,8 op de weg en dat gaat als een trein.

Jov444k
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2022 19:01

Jov444k 11 aug 2022 18:24

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal!

Heb daarnet de Schwalbe G-One Speed Evolution besteld (50-622 / 28 x 2.00). Moet max 4 bar op, voor mijn gewicht is 3 bar wellicht voldoende, is niet zo breed als de huidige 57 mm en ook niet zo smal als de Kojak 35 mm die ik dus eerst op het oog had.

BertL schreef: 11 aug 2022 09:05 Denk eens aan strandbanden, zoals Schwalbe Super Moto.
Heb die ook gecheckt, maar die wegen 985 gram 't stuk terwijl de G-One slechts 555 gram weegt - die Super Motos lijken me nogal logge e-bike banden geworden te zijn? Ik heb elders een thread gevonden uit 2016, en toen weegden de Super Motos nog minder dan de Big Apples, maar ik denk dat dat inmiddels veranderd is?

JorgV schreef: 11 aug 2022 16:03 René Herse, antelope hill! Prachtige band, loopt echt goed! Ik rij ze op 1,8 op de weg en dat gaat als een trein.
Ziet er ook een fijne band uit, doch nogal duur + moeilijk verkrijgbaar lijkt het? Zal het in het achterhoofd houden voor als de G-Ones toch niet meevallen :-)

Plaats reactie