Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

bevestiging derailleur aan frame bij oude Batavus fiets

ZigZag
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2022 14:02

ZigZag 09 aug 2022 15:22

Ik ben mijn oude Batavus fiets aan het opknappen. Helaas ben ik vergeten hoe precies de derailleur aan het frame moet worden bevestigd. Er is geen los derailleurpad, maar is een onderdeel van de derailleur zelf. Ik neem aan dat de derailleur aan de trapas moet worden vastgemaakt. Wat ik niet begrijp is wat het moertje precies doet. Is het bedoeld als framespacer? Zelf zou ik denken dat je ervoor moet zorgen dat de derailleur goed vastzit aan het frame en dat je eventueel de hoek waarmee het derailleur aan het frame zit, kan bijstellen.
Als ik het zo op het frame zou vastzetten zou het frame toch beschadigd worden doordat de bout door het moertje uitsteekt en zo tegen het frame aankomt. Of moeten er nog ringentjes tussen? Of moet je zodanig het moertje draaien over de uitstulping van het derailleurpad zodat het vastzit op de juiste hoek?
derailleurpad (zit vast aan derailleur)
derailleurpad (zit vast aan derailleur)
derailleur
derailleur
moer (framespacer???)
moer (framespacer???)
Bijlagen
frame
frame

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 aug 2022 04:20

Een achterderailleur zit absoluut niet aan de trapas! En de derailleurpaT is onderdeel van het frame, of is een bijgeleverd hulpstuk van je derailleur, zoals afgebeeld.

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 13 aug 2022 07:52

Misschien helpt dit filmpje van een derailleur met eenzelfde soort bevestiging je wél verder....

https://youtu.be/OOvD6TUcBMc

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 aug 2022 12:57

klimmer schreef: 13 aug 2022 04:20 Een achterderailleur zit absoluut niet aan de trapas! En de derailleurpaT is onderdeel van het frame, of is een bijgeleverd hulpstuk van je derailleur, zoals afgebeeld.
Altijd grappig hoe je je best doet mensen niet te begrijpen....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 aug 2022 13:04

Zo een derailleur met een eigen vaste derailleurpad ; de pad zou gelijk moeten komen met de opening van de wiel dropout - iemand het Nederlandse woord voor dropouts;-) ?. Dat is goed getoond in het filmpje. Idd even puzzelen hoe je dit vast zet...

Je moet wel eens kijken na installatie hoe je het wiel mooi recht in het frame krijgt. Ik bedoel; als je het wiel zowel links als rechts helemaal naar achter duwt in de dropouts, zit het dan recht?
Bij mijn oude frame was dat niet omdat die padconstructie rechts, het wiel meer naar voor zette; eventueel vind je onderdelen om rechts het wiel ook iets naar voor te brengen zodat het wiel altijd mooi in het midden komt (en in mijn ervaring met een snelspanner ook beter op zijn plaats blijft).

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 aug 2022 15:38

Klopt ja. Zoals mijn wijze wielrennende opa altijd zei; duim links en rechts van de velg en vastzetten.
Je zit inderdaad met die “spacer” aan de rechterkant van het wiel iets verder naar voren. Dus diezelfde afstand moet je links ook zien te creëren.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 aug 2022 15:40

walter- schreef: 13 aug 2022 12:57
klimmer schreef: 13 aug 2022 04:20 Een achterderailleur zit absoluut niet aan de trapas! En de derailleurpaT is onderdeel van het frame, of is een bijgeleverd hulpstuk van je derailleur, zoals afgebeeld.
Altijd grappig hoe je je best doet mensen niet te begrijpen....
Grappig vind ik het allang niet meer. Als ik mod was zou ik deze mens al lang geleden een ban hebben gegeven. Het is echt gênant hoe hij op elk micro slakje een kilo zout weet te leggen!
Do or don’t, there is no try

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 13 aug 2022 16:17

walter- schreef: 13 aug 2022 13:04iemand het Nederlandse woord voor dropouts;-) ?
Uitvaleinden.
Vorsprung durch Pedantik

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 aug 2022 18:52

Uitvaleinden; ik probeer het te onthouden ;-).

ZigZag
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2022 14:02

ZigZag 16 aug 2022 13:26

Tussendoor schreef: 13 aug 2022 07:52 Misschien helpt dit filmpje van een derailleur met eenzelfde soort bevestiging je wél verder....

https://youtu.be/OOvD6TUcBMc
Hartelijk dank! Dit is precies wat ik nodig had:

https://youtu.be/OOvD6TUcBMc?t=366
zo moet het.jpg
Nu begrijp ik ook de vorm van het moertje.

Ik ben niet erg technisch. Ik verbaas me hoe het achterwiel goed vast blijft zitten. Bij mijn voorwiel zit een borgring.
borgring.jpg
Bij stadsfietsen heb je kettingspanners. Wordt hier het achterwiel alleen vastgezet door de mechanische druk die de asmoeren uitoefenen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 aug 2022 16:48

Het achterwiel wordt idd vastgehouden door de druk van de asmoer op het frame links en rechts. Als denk ik dat de gemiddelde asmoer, een breed uiteinde heeft om met extra opp op het frame te duwen.
Met de moeren kan je wel veel kracht zetten, een snelspanner geeft in mijn ervaring minder kracht.
Omdat de moet zoveel kracht geeft, moet het wiel ook niet helemaal in de uitvaleinden zitten die eventueel horizontaal zijn. Bij modernere frames, valt de wielas helemaal in de uitvaleinden en wordt hierdoor ook mee op zijn plaats gehouden (en daardoor heb je genoeg aan de snelspanner en zijn de moeren niet nodig).
De kettingspanners met een derailleur zijn niet nodig.

Plaats reactie