Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Woon-werk racefiets met grote fietstas voor lange man (1.98m)

HH1045
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2022 11:43

HH1045 12 aug 2022 19:54

Zou je bijvoorbeeld een carbon fiets kunnen kopen icm een thule of tailfin die je aan de zadelstang bevestigt en aan wielbouten?

Ik fiets inmiddels al bijna anderhalf jaar naar werk, dus dat is het probleem niet. Idee is om fiets ook voor fietstochten in weekend / mogelijk fietsvakantie in de toekomst te gebruiken.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 12 aug 2022 20:24

Je kan de bevestigingspunten zien op de foto van mijn fiets, waar ik die verbinding van de baggagedrager naar de bovenkant "seatstay" (dat zijn de schune buizen van bovenaan de zadelbuis tot de as van het wiel) heb, daar zie je bij sommige fietsen wel oogjes zitten en bij anderen niet (bij de foto van de huidige alu cube Nuroad die Hayes linkte overigens ook niet). Zoals walter- al zegt, dat je ze niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn want ze kunnen ook anders verborgen zitten of gewoon weg gefotoshopped, maar informeer er even aan.

Ook als deze nokjes er niet zijn is dat geen man overboord, er zijn verschillende oplossingen voor fietsen zonder nokjes, hierboven zie je ook al een paar voorbeelden, en je noemt er zelf ook al een aantal inderdaad, alleen je keuze wordt misschien iets beperkter.

hayes

hayes 12 aug 2022 20:52

Ik laat sowieso altijd één en ander op het werk.
Een paar schoenen.
Een paar 'sletsen' of sandalen.
enkele boxershorts.
T-shirt of twee.
Een broek.

Heel af en toe vergeet je iets en dan is het wel handig om ondergoed of een broek te hebben op het werk. :mrgreen:
Ik heb ooit één dag in fietsbroek aan m'n bureau gezeten. Uiteraard verscheen een stiekeme foto daarvan in het personeelsblad :D

Met twee fietstassen kan je al behoorlijk veel meenemen. Kijk wel goed of je laptop er in past. Bij mij is het nipt.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 15 aug 2022 11:18

Als je in weer en wind zou fietsen, raad ik een fiets aan met montagepunten voor spatborden. De spatborden die vast worden gemonteerd lopen vaak veel dieper door en houden zowel jezelf als je fiets veel properder. Ikzelf heb vaste spatborden op mijn woon- werkfiets en ben daar bijzonder tevreden over.
Zelf gebruik ik een stalen racefiets (Fairlight Strael) als commuter. Ik rijd in weer- en wind met de fiets naar het werk. Dat is zo'n 18km enkel. Ik gebruik hiervoor een goede fietsrugzak van Osprey.
Onlangs moest ik 9 maand verder van huis op opleiding en daarvoor had ik een Tubus bagagerek gemonteerd waar ik een Ortliebtas ophing.
Ik ben zelf 1.97m groot.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 16 aug 2022 08:50

Ik doe 10 km woon werk en 10 terug met een cube met alfine en recht stuur. Spatborden, naafdynamo, bagagedrager aan boord, met een MIK-tas. Laptop, kan erin, en als ik besluit terug een rondje extra te fietsen, ga ik in de ochtend in mijn gewone kloffie naar kantoor, met fietsoutfit in de tas en in fietsoutfit naar huis met gewone kloffie in de tas. Werkt prima. Fiets is een cube travel, soort van randonneur met versnellingsnaaf en recht stuur. Ik moet zeggen dat ik als ik nu zou moeten kiezen voor een racestuur zou gaan.

Overigens, die naafdynamo is wel geweldig, werkt altijd, geen geklooi met opladen of batterijen, werkt altijd, aangezien het na de zomer weer donker wordt, wel een om in je achterhoofd te houden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

franswah
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2016 10:16
Locatie: Lisse

franswah 16 aug 2022 11:32

Mijn woon-werk is 21km. Bij mooi weer altijd op de Giant Propel, maar als er regen dreigt pak ik de "slecht-weer fiets". Dat is een Cube Editor, met belt en Alfine 11 speed naaf, vaste spatborden en een bagagedrager. Nagenoeg onderhoudsvrij. Doordat je een stuk rechter opzit is hij iets langzamer, maar je kan er opvallend hard mee doortrappen.
Als ik hem alleen voor woon-werk zou gebruiken zou ik daar overigens ook een racestuur op zetten, maar in het weekend een stukje fietsen met het gezin vereist een iets comfortabelere zit..

Kleren gaan gewoon iedere dag mee in een deuter EXP-AIR rugzak. Past er precies in, inclusief een microvezel handdoekje van de decathlon.
Bij slecht weer een regenhoesje erover heen.
Scheelt wel dat er nooit een laptop mee hoeft, dat lijkt me minder comfortabel op je rug.
Giant Propel advanced 1 2016

Plaats reactie