Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Lakschade door frametassen

jvries
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2021 20:59

jvries 07 aug 2022 16:33

Hallo medefietsers,

Met de zoekfunctie kon ik wel een en ander vinden over het wegwerken van krasjes, maar over doffe schuurplekken trof ik niets aan. Helaas heeft mijn 1 jaar oude gravelfiets al wat (lichte) lakschade opgelopen door het gebruik van bikepackingtassen. De zachte binnenkant van de straps hebben me (ten onrechte) de indruk gegeven dat ze mijn frame/lak wel voldoende zouden beschermen.

Voordat ik weer met deze tassen ga fietsen zal ik in het vervolg eerst geschikte beschermingstape gebruiken. Echter hoop ik met niet al te veel poespas de thans aanwezige lakschade wat te beperken. Zelf zat ik te denken aan het gebruik van Commandant M5. Dit middel is van wat ik begrijp geschikt voor het wegwerken van krasjes. Mijn logica tot dusver is dat dit misschien ook wel werkt voor de doffe plekjes die op mijn fiets zijn ontstaan. Iemand een idee hoe of wat? Of misschien zelf ervaring hiermee?

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 07 aug 2022 18:48

Foto's van lakschade lijken mij handig om een idee te vormen van hoe ernstig de schade is, zo kan men inschatten of Commandant M5 of nog een stap verder polieren nog effect kunnen hebben of al eerder aan spot repair of een heuse repaint mag gedacht worden als je het echt weer ok wilt.

Langs de andere kant .. bij fietsen hoort slijtage en krasjes, de eerste doen wat pijn mentaal, maar je kan er jezelf soms beter bij neerleggen.

jvries
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2021 20:59

jvries 07 aug 2022 20:04

SqueeZer schreef: 07 aug 2022 18:48 Foto's van lakschade lijken mij handig om een idee te vormen van hoe ernstig de schade is, zo kan men inschatten of Commandant M5 of nog een stap verder polieren nog effect kunnen hebben of al eerder aan spot repair of een heuse repaint mag gedacht worden als je het echt weer ok wilt.

Langs de andere kant .. bij fietsen hoort slijtage en krasjes, de eerste doen wat pijn mentaal, maar je kan er jezelf soms beter bij neerleggen.
Bij deze een tweetal foto's. Zoals op de foto's te zien is de glans er deels af.

Afbeelding

Afbeelding

Je hebt gelijk wat betreft slijtage en krasjes... uiteindelijk is het ook niet geheel te voorkomen. In dit geval voelt het wat zuur, want de fiets is nog niet zo oud. En mocht het met een kleine ingreep te herstellen zijn zou ik daar erg blij mee zijn.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 07 aug 2022 20:11

Heli-tape erover en het glimt weer, 2 vliegen in 1 klap.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 aug 2022 20:18

Kun je gewoon gebruiken om je lak weer te laten glanzen.
Daarna doorzichtige beschermingstape gebruiken ter voorkoming.
Waarom met tassen fietsen überhaupt? Een pinpas neemt minder ruimte in beslag! ;)

jvries
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2021 20:59

jvries 07 aug 2022 21:03

scottpch schreef: 07 aug 2022 20:18 (...)
Waarom met tassen fietsen überhaupt? Een pinpas neemt minder ruimte in beslag! ;)
Bikepacking. Zeker wanneer ik meerdere dagen met de fiets de hort op ben.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 08 aug 2022 06:17

Zelf zou ik mijn Poliermachine nemen, als je die niet hebt kan Commandant ook al helpen en daarna doorzichtige framebeschermings tape plaatsen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 aug 2022 08:15

jvries schreef: 07 aug 2022 21:03
scottpch schreef: 07 aug 2022 20:18 (...)
Waarom met tassen fietsen überhaupt? Een pinpas neemt minder ruimte in beslag! ;)
Bikepacking. Zeker wanneer ik meerdere dagen met de fiets de hort op ben.
Snap ik, alleen zou ik dan een mooie randonneur daarvoor gebruiken, ipv een gravelracer zonder bagagerekjes/dragers....

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 08 aug 2022 16:12

scottpch schreef: 08 aug 2022 08:15 Snap ik, alleen zou ik dan een mooie randonneur daarvoor gebruiken, ipv een gravelracer zonder bagagerekjes/dragers....
Ik vind de huidige gravelfiets eigenlijk gewoon de moderne versie van de klassieke randonneur. Ik rij erop tijdens gravel/bos ritjes,
wegritten als het nat en vies is, bikepacking voor een weekendje weg, met bagagedrager erop en grote tassen voor de
langere vakanties. Ik zie niet zo goed waarom je daar een andere fiets voor zou aanschaffen, tenzij je een trektocht zou doen
over terrein waar je beter een MTB of ander zwaar geschut voor zou gebruiken.

Mijn gravelfiets heeft dan ook best wel veel krasjes van tassen e.d. en op sommige plaatsen wat frame-beschermingstape
om erger te voorkomen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 aug 2022 17:11

Is weer een andere benaming voor een hype, randonneur met een krom stuur en je hebt een gravelfiets... ;)
Jij hebt er dan nog een bagagedrager op, voorkomt al wat krasjes.
Wanneer je dus vatbaar voor die krasjes bent, zorg je dat er voldoende bagagedragers, voor en achter, op die fiets zitten.
Ik heb zelf een "gravelracer"/cyclocrosser en daar komt alleen een zadeltasje voor een binnenband op, gebruik 'm dan ook max 4 uur achter elkaar.
Zou ik "dagenlange ritten" maken met die fiets, dan zorg ik dat m'n bagage wel op een andere manier op de plaats van bestemming komt.
En dus geen beschadigingen van de evt. bepakking. :like:

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 09 aug 2022 13:08

scottpch schreef: 08 aug 2022 17:11 Is weer een andere benaming voor een hype, randonneur met een krom stuur en je hebt een gravelfiets... ;)
De klassieke randonneur heeft juist al een krom stuur. Tenminste, dat is wat ik altijd onder een randonneur heb verstaan, maar misschien is mijn kennis verouderd.
Jij hebt er dan nog een bagagedrager op, voorkomt al wat krasjes.
Wanneer je dus vatbaar voor die krasjes bent, zorg je dat er voldoende bagagedragers, voor en achter, op die fiets zitten.
Ik heb die bagagedrager (alleen achter, voor een stuurtas/rol en twee kleine kooitjes aan de voorvork) er alleen opzitten voor het grotere werk. Anders passen m'n grote tassen nergens op. Anders stop ik er gewoon een bikepacking tas op, zo'n zadeltas-XXXXL
Ik heb zelf een "gravelracer"/cyclocrosser en daar komt alleen een zadeltasje voor een binnenband op, gebruik 'm dan ook max 4 uur achter elkaar.
Zou ik "dagenlange ritten" maken met die fiets, dan zorg ik dat m'n bagage wel op een andere manier op de plaats van bestemming komt.
En dus geen beschadigingen van de evt. bepakking. :like:
Dat is een keuze. Ik geniet zelf enorm van het feit dat je alles wat je nodig hebt op de fiets kunt meenemen. Tentje, matje, slaapzak etc. Gelukkig is dat allemaal heel persoonlijk en mag iedereen zelf weten hoe en wat ie fietst.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 aug 2022 14:24

Precies dat! ;) :like:

Plaats reactie