Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Met welke momensleutel schoenplaatjes vastzetten?

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 05 aug 2022 19:51

Afgelopen maand voor de eerste keer schoenplaatjes onder een carbonzool gemonteerd. Na verschillende testritten eindelijk de juiste afstelling gevonden.

Nu heb ik voor speciaal montagevet gekocht om de boutjes mee in te smeren. Maar ik op een vreemde manier heb ik over het heeft gezien dat bij een carbonzool een momentsleutel voor de laatste slagen noodzakelijk is. En deze heb ik niet aangeschaft.

Heeft iemand een suggestie welke momentsleutel of welk gereedschap ik kan gebruiken voor die laatste slagen? Ik ga er niet vanuit dat ik de momentsleutel nog voor iets anders ga gebruiken.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 05 aug 2022 20:05

Serieus? Voor schoenplaatjes een momentsleutel gebruiken? Ik zet ze gewoon 'stevig' vast, ook in een carbon zool.

Wat is dan het moment waarmee je ze moet aandraaien? (want dat bepaalt de sleutel die je kan gebruiken)
Afbeelding

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 05 aug 2022 20:11

raven14 schreef: 05 aug 2022 20:05 Serieus? Voor schoenplaatjes een momentsleutel gebruiken? Ik zet ze gewoon 'stevig' vast, ook in een carbon zool.

Wat is dan het moment waarmee je ze moet aandraaien? (want dat bepaalt de sleutel die je kan gebruiken)
Dat was ook mijn eerste reactie. Serieus?

Hier wordt gesproken over max 5 nM viewtopic.php?t=72293
De handeling wordt hier genoemd bij stap 9 https://www.mantel.com/blog/be/schoenpl ... tsschoenen

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 05 aug 2022 20:25

Momentsleutel? Gewoon stevig vast draaien. Je wilt niet dat ze gaan schuiven tijdens het fietsen.
prj

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 05 aug 2022 20:28

Bespaar je de kosten van de aanschaf. Gewoon goed vastzetten zonder momentsleutel en af en toe eens checken of ze nog vast genoeg zitten. Ik doe dat al meer dan 15 jaar zo, ook met carbon zolen, en nog nooit problemen mee gehad. Zelfs dat montagevet gebruik ik niet en ook dat gaat goed.
Zowel dat vet als een moment sleutel wel in huis maar nooit op het idee gekomen dat te gebruiken voor schoenplaatjes.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 aug 2022 21:07

Schoenplaatjes zet je vast met een digitale momentsleutel.
Liefst met een dedicated bit.
En nu serieus, gewoon vastzetten.

Dat ik zelfs maar de tijd neem om te reageren. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
RonV66
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 aug 2018 21:01

Gebruikersavatar RonV66 05 aug 2022 21:11

Als je al een momentsleutel in huis heb, 4 à 5 nm. Dan zitten ze prima.
Ik zou er geen een voor speciaal aanschaffen.

guver
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 okt 2011 11:16

guver 08 aug 2022 18:36

Niet zo nonchalent met deze vraag omgaan:
1. Momentsleutel aanschaffen
2. Deze laten kalibreren bij een gecertificeerd bedrijf
3. Materiaalanalyse op de boutjes om na te gaan waar de Sigma 0,2% rekgrens licht
4. Op een Erichson tester bepalen hoeveel rek er op treedt bij een gesmeerde bout icm wrijvingscoëfficiënt op de draad
5. Vanuit deze gegevens het geschikte aanhaalmoment berekenen
5. Met dit moment de boutjes vastzetten. Wel in een geconditioneerde ruimte: 20 gr. C en 60% rh

Succes
(ps: ik zet ze met een beetje montagepasta gewoon stevig vast ;) )

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 aug 2022 18:42

Ik ben wel eens een boutje verloren van schoenplaatje. Echter gebruik ik ook geen momentsleutel en zet ze op gevoel vast. Wil je iets doen dan is 5-6 Nm wat gebruikelijk is voor dergelijke draaddiameters. Om lostrillen te voorkomen doe ik een drupje loctite 222 aan elk boutje. 222 is borgvloeistof met een laag losbreekmoment. Kan zonder probleem los gedraaid worden, voorkomt lostrillen zonder dat je overmatig veel kracht moet zetten met aandraaien.
Loctite beschermt ook tegen corrosie, dus het gaat ook weer los tzt.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 08 aug 2022 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 aug 2022 19:53

guver schreef: 08 aug 2022 18:36 Niet zo nonchalent met deze vraag omgaan:
1. Momentsleutel aanschaffen
2. Deze laten kalibreren bij een gecertificeerd bedrijf
3. Materiaalanalyse op de boutjes om na te gaan waar de Sigma 0,2% rekgrens licht
4. Op een Erichson tester bepalen hoeveel rek er op treedt bij een gesmeerde bout icm wrijvingscoëfficiënt op de draad
5. Vanuit deze gegevens het geschikte aanhaalmoment berekenen
5. Met dit moment de boutjes vastzetten. Wel in een geconditioneerde ruimte: 20 gr. C en 60% rh

Succes
(ps: ik zet ze met een beetje montagepasta gewoon stevig vast ;) )
:D :D

En inderdaad, gewoon vast is vast !!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 aug 2022 22:19

Beeeetje flauwe reacties hier. Ongeveer om de dag vraagt iemand op het forum welk verzet hij precies moet steken voor het nemen van de verkeersheuvel van lutjebroek, welk trainingschema daarbij past, en welke voeding hij (altijd een hij) daar het beste bij kan nemen. En daar komen dan standaard minstens tien serieuze reacties op...

On topic: hier kun je niet zoveel aan slopen, immers je klemt geen carbon delen. Gewoon stevig vast. Mocht je toch met een momentsleutel aan de slag gaan, de genoemde 5 Nm is prima.

(Zelf heb ik meedere fietsen opgebouwd met een simpel momentsleuteltje dat ik ooit gratis bij een canyon kreeg. Die zit er vast zomaar 15% naast, maar dat is ook geen ramp. Ding kan nooit duur zijn om te kopen. Mijn geijkte instelbare 2-20 Nm apparaat gebruik ik eigenlijk bijna nooit meer)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 aug 2022 01:19

Haha! Mooie reactie hoor. En heel scherp.
Buiten dat; ik bouw mijn fietskes ook graag zelf. Heb echt al het gereedschap wat je maar kunt bedenken daarvoor maar een momentsleutel voor fietsen? Nee echt niet.
(Voor de auto wel ja maar dat is een ander verhaal)
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie