Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke fietsbril

hayes

hayes 05 aug 2022 21:07

Ik hou van omrande brillen. En velen zijn ook niet geschikt voor mijn sterkte.
En inserts vermijd ik liever ook.

Ik bestelde m'n Tifosi bij RxSport UK, maar daar komt nu dus ook nog een taks bovenop.

Als ik die julbo check ik varifocaal met meekleurende glazen kom ik op 550 pond. Via mutualiteit en vriendenkring van m'n werk zou daar wel een goeie 100 euro afgaan. ik had al lang de Oakley Portal op het oog maar die lijkt uit het assortiment verdwenen na een jaar of twee. Enkel de Portal X is er nog, maar da's meer ene gewone zonnebril.

Of toch een gewoon exemplaar met daglenzen combineren. En voor de andere ritjes m'n Tifosi houden.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 05 aug 2022 21:09

@Hayes Julbo heeft best veel modellen en ook lens configuraties, deze paste mij het beste van een rits mogelijkheden en combo's die ik getest had en idd. hij is breder inzetbaar, ik gebruik hem vooral als bril voor in de wagen, vrije tijd en op de fiets, op het werk gebruik ik mijn beste bril (Zeiss glazen) alhoewel de Julbo niet veel moet onderdoen om op een scherm te staren.

Inzetstuk heb ik ook eens geprobeerd, maar die dampte in de nattere maanden altijd aan en zat ook irritant aan de wenkbrauwen.

0475
Forum-lid
Berichten: 789
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 05 aug 2022 21:25

Fiets nu 1,5 jaar rond met eentje van Evil-Eye (op sterkte) en tevreden hierover. Geen aantasting van montuur of lenzen door zweet e.d., scharnieren van de benen nog steeds stevig. Goed zicht, ook in de periferie ondanks mijn correctie en de sterke kromming van montuur/lenzen (montuur Zolid Pro). Slechts 1 nadeel: €€€

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 05 aug 2022 23:11

SqueeZer schreef: 05 aug 2022 19:40 @Jans ik was min de korting (5%) 650 euro kwijt voor een vrij zware versterking multifocaal en daar nog eens de 40 euro teruggave van ziekenfonds eraf -> 610 euro.

Naar Oogarts -> Opticien -> keuze gemaakt -> Julbo fabriek doorgestuurd en die slijpen het meteen in de fabriek, ik denk een drietal dagen later bericht bij opticien dat de bril klaar was voor gebruik, heb ook nog wat opties zoals kras protection etc. genomen dus ik vind het echt wel goed meevallen zelf.

De keuze qua montuur was wel beperkt omdat de sterkte van mijn glazen te hoog was in combinatie met te groot verschil tussen beide ogen (1 lui oog) voor de opties met een montuur en glas uit 1 stuk.

Ziet er ongeveer zo uit het model dat ik gekozen heb en nog geen moment spijt van, ik zie weer alles zoals het hoort en kan er ook gewoon in het donker mee fietsen want dan verduistert deze niet door de photocromatische technologie.

Afbeelding

Versterking is trouwens op ene oog nabij +5.75 en ver +4 / links oog valt beter mee Ver +1.75 en Nabij +3.5 (ik ben verziend).
Werken die fotochromatische lenzen werkelijk zo goed dat je bij fel zonlicht voldoende bescherming en in het donker voldoende zicht hebt? Als ze zo breed inzetbaar zijn is het i.d.d. de moeite om deze op sterkte te laten slijpen.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 06 aug 2022 08:51

@werkpaard

Is idd. erg breed inzetbaar, enkel voor putje zomer in hooggebergte of om recht in de opkomende zon in de zomermaanden te gaan staren zou hij nog een tikje donkerder mogen zijn maar aangezien ik zelden het hooggebergte (tot niet) inga en naar mijn gevoel nog voldoende zie bij die opkomende zon neem ik dat voor lief (is ook maar een paar weken per jaar op zich).

Overigens kan je onderaan deze pagina de verschillende lens configuraties zien:

https://www.julbo.com/en_us/reactiv-pho ... technology

Zie screenshot:

Afbeelding

Ik heb blijkbaar de High Contrast (had mij vergist in vorige post) deze heeft een visible light transmission van tussen de 72% en 13% VLT en in het donker zie ik er echt nog altijd perfect mee (ik gebruik hem zelfs bij het autorijden s'nachts en ook met de fiets naar het werk bij vroege shift (3 uur s'morgens op de fiets) en dan is het qua zichtbaarheid in mijn ervaring even helder als zonder bril (met dat verschil dat de versterkte glazen meer zicht geven om te zien).

Voor echt fel zonlicht in het gebergte zou ik de Performance of bovenste Polarized nodig hebben maar dee zijn bij donker weer of in het donker niet inzetbaar en echt puur voor de zomermaanden en aangezien een bril op sterkte al wat duurder is, heb ik voor de ideale allrounder optie gekozen, ik ondervind in elk geval geen hinder in de zomermaanden zoals onvoldoende verduistering.

hayes

hayes 06 aug 2022 09:33

De photochromatische glazen in mijn Tifosi doen hun werk perfect.
Ik doe er de donkere winterochtenden mee, maar evengoed in de felle zomerzon.

0475
Forum-lid
Berichten: 789
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 06 aug 2022 12:39

Qua zelf kleurende lenzen moet je even kijken of ze alleen op UV reageren of op alle licht. Voordeel van de UV gevoelige is dat ze in de winter op een heldere dag niet al donker kleuren, tenminste dat vind ik wel prettig.

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 06 aug 2022 12:51

Dank je @SqueeZer. Heb nu een Siroko (met voorzet bril) zou ook fotochromatisch moeten zijn. Zie echter weinig verandering bij licht of donker. Toch maar eens een Julbo dealer zoeken.

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 06 aug 2022 13:22

Ik heb 2 photochromic Oakleys, een radar ev en een flight jacket. Ik gebruik ze voor op de mtb of voor avondritten wanneer je pas binnen bent als het quasi donker is. Top lenzen, verkleuren supersnel.
Voor op de weg in volle zon vind ik ze wel niet donker genoeg, dan liever prizm road of prizm jade.

patrickdo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jul 2018 12:53

patrickdo 06 aug 2022 16:04

Dankjewel allemaal voor de reacties. Gelukkig heb ik geen bril op sterkte nodig. Ik denk dat ik even rond ga kijken naar een goede deal van de Oakley. Hier en daar nog even inlezen en dan komt het goed.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 08 aug 2022 09:12

Heb de afgelopen jaren met brilletjes van ome Ali en Decathlon gereden. Prima brilletjes voor de prijs, maar versleet er toch wel 1 per 1 of 2 jaar. Nu een dure Oakley en die voelt een stuk steviger (duurzaamheid kan ik nog niks over vertellen), toplens (Prizm Road), beslaat veel minder.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8274
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 aug 2022 09:53

Spykerracing90 schreef: 08 aug 2022 09:12 Heb de afgelopen jaren met brilletjes van ome Ali en Decathlon gereden. Prima brilletjes voor de prijs, maar versleet er toch wel 1 per 1 of 2 jaar. Nu een dure Oakley en die voelt een stuk steviger (duurzaamheid kan ik nog niks over vertellen), toplens (Prizm Road), beslaat veel minder.
Het wordt pas echt lastig als er glazen op sterkte nodig zijn.

Plaats reactie