Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke fietsbril

patrickdo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jul 2018 12:53

patrickdo 05 aug 2022 16:21

Misschien dat deze wel in het domme vragen topic hoort :D .
Ik fiets al jaren met een goedkoop decathlon brilletje van 15 euro. Nu is hij onderhand aan vervanging toe. Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van een bril van 100-200-300 euro ten opzichte van de decathlon?

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 05 aug 2022 16:27

10+ goedkope brillen versleten in de tijd dat ik met 1 Oakley rijd. Zegt dat genoeg?

Duurzaamheid, scherpte, vervorming, contrast, pasvorm: in alle opzichten beter. Is het die 10x meerpijs waard? Dat moet je zelf bepalen. Rationeel gezien een belachelijke meerpijs, maar toch heb ik het er voor over, mits je er een beetje zuinig op bent. En met een beetje zoeken kun je soms een aardige deal tegenkomen.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 05 aug 2022 16:44

Zelfde gehad.
Totdat ik een dure oakley kocht....
Je hebt geen last meer dan van glazen die aanslaan!!!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 aug 2022 16:50

Heel veel geld eraan uitgeven is een teken van toewijding aan de sport. Kopen die Oakley dus! 8-)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 05 aug 2022 17:58

Bij mij brak die Oakley binnen de twee jaar in twee, terwijl een goedkope AGU bril na twee jaar nog in orde was, dus duur is ook geen garantie op duurzaam, en glazen die aanslaan had ik toch ook bij de Oakley als het echt koud was en je even stil staat.

Ontopic, ik koop nog duurdere brillen nu .. maar dan wel als reden dat ik met multifocaal geslepen fietsbril rondrijd en daar kost een gewone bril ook al 600+

Julbo Renegade Reactiv Photocromic Polarized en dan multifocaal op sterkte, had ik geen versterkte glazen nodig gehad dan kocht ik blind terug een goedkopere BBB of AGU photocromic bril (deed het voor mij even goed als mijn Oakley Photocromic EV Zero.

Enige echte verschil in mijn ervaring tov. de AGU is dat het design wat hipper was terwijl die AGU maar een derde gekost heeft van die Oakley.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 05 aug 2022 19:08

Wil je met de mode mee gaan en elk jaar minimaal 1x een nieuwe bril kopen, dan gaat er niets boven goedkoop. Wil je zonder vervorming een goed passende bril, dan dien je hier meer geld voor te betalen. Wil je naast dit laatste ook nog de meest modieuze bril, dan kom je bij het duurste segment uit.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 aug 2022 19:29

@Sqeezer, je hebt de glazen van die Julbo laten slijpen neem ik aan? Wat kostte dat ongeveer? Ik heb pas ergens gevraagd en toen kreeg ik een antwoord met een nogal brede range: 600-900 euro

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 05 aug 2022 19:40

@Jans ik was min de korting (5%) 650 euro kwijt voor een vrij zware versterking multifocaal en daar nog eens de 40 euro teruggave van ziekenfonds eraf -> 610 euro.

Naar Oogarts -> Opticien -> keuze gemaakt -> Julbo fabriek doorgestuurd en die slijpen het meteen in de fabriek, ik denk een drietal dagen later bericht bij opticien dat de bril klaar was voor gebruik, heb ook nog wat opties zoals kras protection etc. genomen dus ik vind het echt wel goed meevallen zelf.

De keuze qua montuur was wel beperkt omdat de sterkte van mijn glazen te hoog was in combinatie met te groot verschil tussen beide ogen (1 lui oog) voor de opties met een montuur en glas uit 1 stuk.

Ziet er ongeveer zo uit het model dat ik gekozen heb en nog geen moment spijt van, ik zie weer alles zoals het hoort en kan er ook gewoon in het donker mee fietsen want dan verduistert deze niet door de photocromatische technologie.

Afbeelding

Versterking is trouwens op ene oog nabij +5.75 en ver +4 / links oog valt beter mee Ver +1.75 en Nabij +3.5 (ik ben verziend).

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 aug 2022 20:07

Bedankt, ik ga komende week naar opticien om te kijken of er daar een montuur te leveren is wat bij mijn hoofd past.

Thijs Delft
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2019 09:06

Thijs Delft 05 aug 2022 20:28

Ik heb zelf Siroko. Heel tevreden over.
Bril beslaat niet.

In het frame van de bril zit een mogelijkheid om een inzetstukje op sterkte te monteren. Dit inzetstukje (opticlip) 10€ is door Pearle op maat geslepen 20€.

Het slijpen is natuurlijk op eigen risico. Let ook op want je moet glaspakket "enkelvoudig basis" zonder extra opties hebben. Dit is niet het standaard glaspakket en kunnen ze ook niet zomaar vinden in hun systeem. :geek:

Je kunt zelf eenvoudig de pootjes voor je hoofd nog passend maken. Rubbertjes van pootjes af. Met de föhn de pootjes verwarmen, dan buigen even afkoelen en passen.

hayes

hayes 05 aug 2022 20:42

Die Julbo ga ik ook even checken.
Heb nu een Tifosi met photochromatic glazen op sterkte. Destijds slechts een 250 euro, wat ik echt een koopje vond.
Ik ga echter niet lang meer kunnen wachten om ook multifocaal te gaan, want dingen (af)lezen worden snel moeilijker en moeilijker.

Lijkt me ook een model die je naast de fiets kan dragen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 aug 2022 20:48

@Thijs bedankt. Ik heb Ekoi met inzetstuk. Als ik geen passende Julbo vind, houd ik het hier even bij. Bij andere merken heb ik vaak het probleem gehad dat het inzetstuk tegen mijn wimpers komt.
@Hayes, Julbo heeft verschillende modellen.

Plaats reactie