Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielrennen op gravel wielen?

Theduck
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2022 19:55

Theduck 04 aug 2022 20:00

Dag allemaal,

Vraagje,

Wegens omstandigheden hadden mijn oude wielen een slag in het achterwiel en moesten dus vervangen worden.
Mijn vader was zo goed hem naar de fietsenmaker te brengen terwijl ik aan het werk was en die hebben er nieuwe wielen onder gedaan.
Maar mijn probleem is nu dat de wielen die ze eronder hebben gezet volgens mij gravel wielen zijn namelijk de Mavic Allroad. tenminste dit lees ik online op verschillende websites. Ook is de bandenspanning aanzienlijk lager. ik ga van 8 bar naar 5 bar?
Alleen al het bar verschil had ik mijn twijfels. Ik heb er op gereden en dat was opzich wel prima.

Mijn vraag is nu wat raden jullie mij aan? Zijn dit gravel wielen? kan ik beter een mooi setje wielren wielen ergens scoren of kan ik zo prima vooruit?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en advies.

Theduck.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 aug 2022 01:18

Als de banden passen in je kader, je niet boven de max spanning gaat van wiel en band, alles goed rijdt is er geen probleem. In tegendeel. Een steviger wiel met minder kans op een nieuwe slag in je wiel ;-). En probeer toch nog eens dat vorige wiel te laten herstellen. Een slag kan best gerepareerd worden.
En idd: een bredere band op een lagere spanning zou je evenveel rijdplezier moeten geven.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 14 aug 2022 05:40

De naam gravel wielen is deels ook marketing. Betekent vaak dat de interne velgbreedte iets breder is dan standaard. Als ik de juiste heb gegoogled zijn die van jou 22mm intern en adviseren ze minimaal 28mm banden. Met 28 mm tubeless banden op 5bar is best hard. Is dus in die combi een prima wielset voor de racer.
o'7o

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 aug 2022 07:55

Gaat puur om bandenspanning en breedte.
Heeft niets met sterkte te maken bij race, gravel en MTB xc.

De max bandenspanning is afhankelijk van de breedte van de band.
Een velg heeft bv een maximum van 5 op 28mm dan mag er geen 5 bar in op 40mm banden, maar waarschijnlijk iets van 3bar.

Voorbeeld van Easton (Dit geld dus niet voor elke velg!!!)
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 4JWasRnaT5

Theduck
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2022 19:55

Theduck 14 aug 2022 23:29

Bedankt voor de reacties allen

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 15 aug 2022 13:00

8 bar is hopeloos ouderwets en ontzettend oncomfortabel. 23mm banden met binnenband, pomp ik tegenwoordig op tot 5 bar voor mijn vrouw. (62 kg)
Niets geks aan dus om tot 5 bar te gaan. Bij bredere banden en/of tubeless kan het zelfs makkelijk nog lager.

Plaats reactie