Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Achter derailler afstellen wilt maar niet lukken.

Grasmat
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2022 19:34

Grasmat 01 aug 2022 22:52

Jaja, ik ben nogsteeds bezig met mijn fiets upgrade. Ik heb mijn voorste kettingblad, ketting en casette vervangen.

Nu was ik bezig met het afstellen van mijn achterderailler, maar dat wilde maar niet goed gaan. Zojuist de versnellingskabel vervangen alleen dit mocht niet baten. Het lukt mij niet om het soepel te laten lopen. Op een of andere manier kan ik met mijn versnellingen nooit het hoogste achterste blad halen. Het lijkt wel of je een raket geleerde moet zijn om de versnelling goed af te stellen. Of het kan zijn dat het schakel kastje bij mijn stuur versleten is.

Ik heb een tig tal filmpjes gekeken, van L, H schroeven tot stelschroeven, ik kan het maar niet voor elkaar fietsen.
Wat mij is opgevallen:

- Het lijkt alsof de eerste 3 schakelingen niks doen, derailleur verplaatst niet/nauwelijks. (kabel spanning maximaal gemaakt en minimaal, via de stelschroeven, geen verschil gezien)
- Ik kan het grootste blad nooit halen, in de hoogste versnelling. (L schroefje maximaal in of uit, het maakt niet uit)
- Waar is het 3de schroefje voor? (zie bijlage) de andere twee schroefjes zijn de L en H. Is dit schroefje alleen om de verticale hoogte in te stellen?

https://tinypic.host/i/screenshot-2022- ... 5337.jmhwp

Als jullie kunnen helpen, heel graag.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 aug 2022 00:00

De L en H schroeven leggen alleen de uiterste positie vast, geen invloed op kabelspanning.
Een schroef voorkomt dat de ketting van het kleinste kettingwiel loopt. De andere schroef zorgt ervoor dat de ketting niet tussen de spaken slaat.
De schroeven hebben dus weinig met het schakelgedrag te maken, beperken alleen de uiterste standen. Zet die beide instellingen maar even ver genoeg uit zodat de uiterste kettingwielen gehaald worden, fijnafstelling later.
Dan de kabelstelschroef aan de derailleur (bij de derailleur kabel) bijna volledig in draaien. Ketting op kleinste kettingwiel. Binnenkabel losmaken op derailleur, goed op spanning trekken en vast zetten onder de kabelschroef van de derailleur.
Nu zou het al vrij redelijk moeten schakelen, indien nodig de kabelstelschroef een slag per keer uit draaien (CCW) totdat het goed schakelt.
Dan de uiterste standen correct instellen met de schroeven.

Kabelspanning is de sleutel, schroeven zijn tweede plan.

Anders ff naar de FM doet hij in 5 minuten....
Bent ook welkom in Maastricht, regelen we het samen. Leer je mss nog iets bij.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 02 aug 2022 06:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 02 aug 2022 00:38

Derailleur/ padje wel uitgelijnd?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 aug 2022 01:39

De extra schroef van de foto: die regelt afstand bovenste tandwiel cassette.

Je moet de filmpjes niet bekijken maar de handleiding lezen ;-).

Voor een goede start; haal terug de ketting eraf en maak de kabel los.

Staat dan de derailleur mooi recht en niet schuin (al heb je echt een beter en vooral zekerder resultaat met een derailleurpadrichter)?

Regel zonder kabel en ketting eerst de stelschroef af zodat derailleur mooi onder kleinste krans komt
Kan je dan nog met de hand de derailleur naar grootste krans duwen? En als je verder dan de grootste krans kan de stelschroef bijstellen...

En nu kan je ketting en kabel monteren....

De derailleur moet echt wel bewegen in de 3 laagste posities.... moeilijk zeggen waarom niet; veelal omdat er te weinig kabelspanning is.

Of ook; als je nu langs gaat bij iemand die er wat verstand van heeft wordt je direct veel slimmer.

Succes nog...

Walter

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 aug 2022 06:37

Klinkt als en pat dat krom is. Dan kun je stellen wat je wil.

P.s. het is wil, niet wilt. Het wil maar niet lukken. Het is echt een ziekte, dat hij/het wilt.

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 02 aug 2022 06:49

Grasmat schreef: 01 aug 2022 22:52 - Het lijkt alsof de eerste 3 schakelingen niks doen, derailleur verplaatst niet/nauwelijks. (kabel spanning maximaal gemaakt en minimaal, via de stelschroeven, geen verschil gezien)
In welke stand stond je shifter toen je de nieuwe kabel monteerde?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 aug 2022 19:53

Hé shit niet aan gedacht :roll: , de shifter moet natuurlijk wel eerst naar zijn uiterste stand worden geklikt voordat je een nieuwe binnenkabel gaat monteren.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Grasmat
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2022 19:34

Grasmat 02 aug 2022 19:58

@ramon97
Ik was graag ingegaan op je aanbod, alleen maastricht is helaas aan de andere kant van Nederland voor mij.

Maar na een nachtje rustig slapen en met jullie duidelijke instructies is het gelukt. Schroefjes uitgedraaid en eerst gericht op de kabelspanning. Hij schakelt nu netjes door alle versnellingen heen. Daarna met de stelschroefjes de uitersten ingesteld. Hij loopt nu soepel.

Iedereen, erg bedankt voor jullie tips en advies
Laatst gewijzigd door Grasmat op 02 aug 2022 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 aug 2022 20:05

Idd; de beste tip heb je zelf gevonden: er een nachtje over slapen ;-).

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 aug 2022 22:11

Mooi zo, fijn dat het nu goed schakelt.
Dogma F

Plaats reactie