Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets of bestaande upgraden?

lancestrong
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:18

lancestrong 01 aug 2022 15:57

Hi allemaal,

Ik heb sinds een klein half jaar het plezier in fietsen weer volledig terug gevonden na een break van bijna 5 jaar (verhuizing, werk, kinderen). In de tussentijd is het fietslandschap behoorlijk veranderd en dat heeft mij aan het denken gezet over mijn huidige fiets. De belangrijkste vraag die ik heb en waar ik graag jullie ideeën over hoor is:

Ga ik mijn huidige fiets upgraden of koop ik een nieuwe fiets?

Disclaimer: ik heb geprobeerd er een beknopt verhaal van te maken, maar het is toch best een lap geworden. Kudos voor degene die de moeite neemt het te lezen.

Allereerst over mijzelf:
  • Ik ben 34 jaar, 1.86 meter lang (90 cm bbl) en weeg rond 70 kg (5 kg afgevallen sinds ik weer ben gaan fietsen, verwacht nog 2-3 kg te verliezen in komende maanden).
  • Gemiddeld stap ik wekelijks 3 keer op de fiets voor tochtjes tussen de 50 en 100 km.
  • Ik fiets puur recreatief, maar vind het wel leuk om te blijven verbeteren. Beschik over een powermeter en train sinds kort met behulp van Join.
  • De fiets gaat mee op vakanties in Europa, heuvels en middengebergte. Ik zou volgend jaar graag ook eens richting hooggebergte trekken.
En over mijn huidige fiets:
  • Canyon Aeroad CF SL van 2013 (wit in maat L)
  • SRAM Force 10 sp met compact en 11-25 casette
  • Velgremmen
  • Mavic Ksyrium Elite wielen
  • Dit is nog de standaard setup, gezien ik destijds niet direct budget (over) had voor upgrades
Wat algemene punten van aandacht:
  • Ik zit niet meer hetzelfde op de fiets als 5 jaar geleden, vermoedelijk als gevolg van het minder fietsen en verminderde mobiliteit. Na wat gesleutel aan de positie is dit wel wat verbeterd, maar voor mijn type gebruik (en lenigheid) zou een aero geometrie nu niet meer mijn keuze zijn
  • Omdat kleding en schoeisel ook wat verouderd zijn heb ik binnenkort een shoe fitting gepland staan
  • Na de shoe fitting wil ik ook een bikefit doen: 1. Om te bekijken wat de opties zijn om beter op de Aeroad te zitten, 2. om te bekijken welke nieuwe fiets/geometrie bij mij past en 3. omdat het mij een interessante en leuke ervaring lijkt
  • Ik heb de Aeroad ooit voornamelijk vanwege de looks en value for money gekocht. Uitstraling en goed materiaal vind ik nog steeds belangrijk, echter is mijn smaak wel wat gewijzigd. Ik zou nu nooit meer een witte fiets kopen 😊
  • Naast looks en kwaliteit vind ik comfort nu ook een belangrijk criterium
Optie 1: Aeroad upgraden
  • Custom paint voor het frame, het wit is mij een doorn in het oog (1.000 euro)
  • Setje hoge wielen aanschaffen (800-1.000 euro)
  • Nieuw zadel i.v.m. kleur (100 euro)
  • Klein onderhoud (ketting al gedaan, wellicht kabels checken en op termijn cassette vervangen)
  • Mechanisch schakelen en velgremmen voor lief nemen (vooral velgremmen vind ik een nadeel i.c.m. aan te schaffen wielset, ik fiets ook in natte omstandigheden)
Optie 2: nieuwe fiets kopen
  • Kwalitatief minstens gelijkwaardig aan de Aeroad
  • Type frame dat aansluit bij huidige (en beter onderzochte) wensen
  • Voorkeur voor SRAM vanwege looks, overstap naar elektrisch schakelen
  • Voorkeur voor schijfremmen i.v.m. performance in natte omstandigheden
  • Hoge wielen bij aanschaf fiets ofwel direct separaat aanschaffen
  • In principe zou ik de Aeroad in dit scenario willen verkopen
Budget:
  • Max. 4K (excl. shoe en bikefit) en die wil ik niet uitgeven in scenario 1
Vragen:
1. Is de huidige beperkte beschikbaarheid van nieuwe fietsen een reden om voor optie 1 te kiezen?
2. Is de voorgestelde upgrade van een bijna 10 jaar oude fiets nog verstandig?
3. Wat zou de Aeroad nog grofweg kunnen opleveren bij keuze voor optie 2?
4. Ik wil in schakelperformance niet achteruit ten opzichte van de mechanische Force groep, kan ik SRAM Rival eTap overwegen voor optie 2?
5. Wat is jullie advies m.b.t. beide opties?

Alvast bedankt voor het lezen en voor eventuele tips en suggesties! Bij behoefte aan meer info hoor ik het ook graag.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 aug 2022 17:29

Als je nu nog goed zit op je fiets zou ik zeker voor upgraden gaan. Levert je een unieke fiets op waar je nog jaren mee vooruit kan.

Maarrrr. Velgremmen zijn een plus voor mij. Net als mechanisch schakelen. En bij jou zijn dit zo te lezen argumenten om voor iets nieuws te gaan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 aug 2022 17:40

Een klein beetje gelezen. Ik zou voor een nieuwe fiets gaan. Voornamelijk aangezien de geometrie schijnbaar niet meer passend is. Bij een nieuwe fiets zit bij de juiste aanbieder ook een goede bikefit, zodat je daar wel goed op zit. En je bent weer helemaal up to date met de nieuwe fiets. Wellicht zou je dan nog kunnen kijken wat voor fiets het meest passend is. Eventueel zelfs een gravelfiets.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 aug 2022 17:40

Als je iets nieuws wil zou ik voor nieuw gaan.
Voor 4 k en een beetje creativiteit kan je bijna al je wensen inwilligen.
Een fiets met carbon frame- Sram Force AXS/Ultegra Di2 - hoge carbon wielen.
Binnen je budget kan natuurlijk niet elk merk bij elke fm, maar met wat korting is veel mogelijk. :)
Sensa - Giant - .......
Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 aug 2022 18:08

4k en dan met carbon frame, hoge wielen, Ultegra én verkrijgbaar? Succes!
Ik zou rekenen met 5k.
Less is bore

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 01 aug 2022 18:12

Gezien bovenstaande zou ik voor nieuw gaan.
Je huidige fiets verkopen en focussen op een fiets die je beter past.

Ik hoor hierboven dat je in Oosterhout langs moet gaan bij wim de vos. 😉
Anders gaat het niet lukken denk ik voor 4.000 euro of zit de powermeter nu al in je pedalen?

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 01 aug 2022 19:48

Als je rekent dat je sowieso al 2000 euro wilt uitgeven voor een upgrade dan zou ik voor een nieuwe fiets gaan. Die oude kan je misschien voor 1000e nog wel slijten op mp. Dan is het verschil tussen upgrade en nieuwe fiets prijstechnisch niet zo groot en kan je een fiets kopen die voldoet aan je wensen

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 aug 2022 20:13

N+1!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 aug 2022 15:05

Behalve dat deze een beetje boven je budget zit heeft deze fiets alles wat op je lijstje staat, en zelfs Force ipv Rival.
Giant TCR Pro Wim De Vos.png
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 aug 2022 15:14

lancestrong schreef: 01 aug 2022 15:57..... (vooral velgremmen vind ik een nadeel i.c.m. aan te schaffen wielset, ik fiets ook in natte omstandigheden)....
Ik fiets al 20 jaar met velgremmen, maar bij elke plas water stap ik steevast af en ga verder te voet. Zo verschrikkelijk eng dat water :shock: :shock: :shock:

Als je verhaal lees, wil je gewoon een nieuw fiets. Los van het feit of je argumenten hout snijden of niet. Als de wil voor een nieuwe fiets er is, dan moet je niet naar een upgrade kijken. Je hebt zo te lezen veel fiets plezier terug gevonden dan zou ik ook gewoon een nieuw speeltje kopen. Tenminste als je portemonnee het kan verdragen
Live fast; die young. mijn blog

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 aug 2022 19:01

Je zit niet meer goed op je fiets én je hebt toch wel diverse wensen die alleen zinvol zijn op een nieuwe fiets. Hoge wielen voor velgremmen zou ik niet meer in investeren, geld haal je er nooit uit. Sowieso als ik zie wat je allemaal wil, dan vind je daar niks meer van terug bij een inruil over enkele jaren.
En met 4k budget, waar je de waarde van de huidige fiets bij kunt optellen, kom je een heel eind.
Gewoon een nieuwe, wel geduld tot 2024.
Dogma F

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 02 aug 2022 19:53

Ramon73 schreef: 02 aug 2022 19:01 Hoge wielen voor velgremmen zou ik niet meer in investeren, geld haal je er nooit uit.
Welke investeringen of uitgave aan/bij je fiets "haal je er wel uit"?
Fietsen is voor de meeste van ons een hobby, en dat kost geld. Gewoon kopen waar je het meest blij van wordt en het niet proberen goed te praten... en al zeker niet met vermeende restwaarde of "het er uit halen".
Althans... Dat is mijn mening.

Plaats reactie