Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Paintcrack of....

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 30 jul 2022 17:41

Vandaag heb ik mijn bolide gepoetst en mijn ook viel op de beschadiging die je op de foto kunt zien. Hij ziet bij de bevestiging van de remklauw achter. Met mijn FM ben ik al een tijd op zoek naar de oorzaak van een geluid wat je het beste als kraak/schurend kunt beschrijven. De scheur is vrij diep.

Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Ben benieuwd naar jullie mening.
P_20220730_171122.jpg
Bijlagen
P_20220730_171053.jpg

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 jul 2022 18:00

Het is met mijn kennis niet van een foto af te lezen. Ooit heeft een van mijn fietsen hetzelfde gehad, scheurtje zag er hetzelfde uit icm een kraakje dat niet op te lossen was. De paintcrack was een scheur. Bij mij in de staande framebuis en heb er driekwart jaar mee door gereden. De nieuwe eigenaar heeft de scheur blootgelegd en gelast, rijdt mss nog rond.
Als het mijn fiets was dan liet ik een röntgenfoto ervan maken. Unlimited colours kan dat bijvoorbeeld
Dogma F

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 jul 2022 18:55

Ik zou zeggen een paintcrack, zeker in de kleur wit.
Om die dekkend te krijgen wordt er meestal wat meer lak gebruikt.
Tik eens met een muntje op de verschillende plaatsen van je achtervork, hoor je een afwijkend geluid dan actie ondernemen.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 30 jul 2022 19:57

Net even getikt met een muntje maar hoor geen verschil. Het kan natuurlijk een crack zijn, maar dan zitten er wel een paar bij elkaar. Een er van is echt diep, en dat kan natuurlijk kloppen als de lak dik is.

Helaas ben ik ervaringsdeskundige op het vlak van scheurende frames en ik maak me toch wel wat zorgen. In geen enkele van de voorgaande gevallen dat mijn frame scheurde was de scheur zo diep.

Ik neem mijn de reservefiets mee op vakantie aanstaande maandag. Als ik terug ben laat ik de FM een oordeel vellen.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 30 jul 2022 20:32

Ik zie aan beide kanten van de bout toch iets wat op een scheurtje lijkt. De een dan wat erger dan de ander. Aangezien dit bij de bevestiging van de rem zit zou ik er toch zeker ongerust van worden. Garantie? Dan zou ik daar zeker een claim indienen. Geen garantie? Aangezien het de onderkant van het frame betreft zou ik persoonlijk voorzichtig de lak eraf proberen te halen om te kijken hoe diep het zit. Daarna met de lakstift bijwerken. Misschien niet het mooiste maar beter het zekere voor het onzekere nemen zou ik denken.
Ride bikes, not tanks!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 jul 2022 22:31

Carbon scheurt nooit in 1x door, of er moet wel sprake zijn van een harde impact zoals bij een aanrijding. Echt gevaarlijk is het dus niet.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 jul 2022 23:10

NuitKor schreef: 30 jul 2022 22:31 Carbon scheurt nooit in 1x door, of er moet wel sprake zijn van een harde impact zoals bij een aanrijding. Echt gevaarlijk is het dus niet.
Als het frame van TS carbon is, tenminste. Staat er niet bij in de op.
Dogma F

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 31 jul 2022 05:29

Het is een carbon frame, en ik ben niet in staat om te bepalen of het gevaarlijk is of niet. Ben ook niet van plan om op wat voor manier dan ook risico te lopen.

Er zit nog ruimschoots garantie op, en ik heb er alle vertrouwen in dat het goed wordt afgehandeld mocht het inderdaad gescheurd zijn. Omdat er meerdere scheuren, of paintcracks, bij elkaar zitten lijkt het mij dat daar iets heeft 'gewerkt'.

We gaan het na mijn vakantie zien.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 31 jul 2022 07:26

Wanneer je er niet zeker van bent of ie doorgescheurd is, dan terug vanwege garantie.
Carbon werkt altijd een beetje maar is erg sterk!
Ook al zou het frame daar ingescheurd zijn, dan nog "vangt" de rest van de achterbrug die krachten op, iets wat met staal of aluminium niet zal gebeuren.
Succes en hou ons op de hoogte!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 jul 2022 08:30

Maar als het verder scheurt op vakantie kan je ineens alsnog niet fietsen. Dus de reservefiets is een prima keus. Lekker zonder zorgen fietsen, dat is het belangrijkste op vakantie.

Daarna maar zien wat de garantieprocedure oplevert.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 31 jul 2022 20:56

Mijn witte carbon fiets zit ook vol met dit soort paintcracks. De volgende fiets wordt zeker niet meer wit...

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 31 jul 2022 22:02

Ik kan op de foto's niet beoordelen of het een scheur is of niet. Ik heb wel een keer haarscheurtje in een carbonnen crankstel gehad. Dit gaf ook een tikkend geluid, bij elke omwenteling. Het duurde weken voor ik de oorzaak vond, dus het heeft een hoop weerstaan. Uiteindelijk heb ik een gat geboord door de scheur heen, hier een staafje gehard staal in geduwd en vastgelijmd met de sterkste MMA lijm die ik vinden kon. Tot dusver is het blijven zitten.

Ik snap dat je zelf niet gaat lopen "klooien" met een frame. Een crankarm is toch net wat veiliger. Bovendien heb je garantie (en dat had ik niet). Het is meer om aan te geven dat e.e.a. nog gerepareerd kan worden, dus mogelijkerwijs (als het een scheur is) dat de leverancier dit zal doen.

Plaats reactie