Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Fietscomputers, zie door de bomen het bos niet meer.

Kick-Biker
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2022 11:14

Kick-Biker 30 jul 2022 11:43

Hallo,

Ik dacht ik ga het hier eens vragen, want ik kom er niet meer uit. Laat ik mij eerst uitleggen dat ik geen fietser ben, ik maak gebruik van een kickbike. Dat is een step op 26 inch wielen. Ik toer graag op deze step. Wanneer ik een vrije dag heb, dan ga ik soms toeren, ik ben dan een uur of 8 onderweg. Ik woon vlak bij de Belgische en ook de Duitse grens, dus heel vaak ga ik ook naar deze gebieden. Ook maak ik graag gebruik van het niet zo platte Zuid-Limburgse landschap, maar om eerlijk te zijn.... Hoogteverschil is moeilijk te doen op een step. Ook step ik vaker kortere ritjes, waarbij ik doe interval trainen of waarbij ik probeer sneller te gaan. Ik gebruik een Polar H10, voor mijn hartslag.

Omdat ik geen fiets gebruik, en dit ook niet wil, zijn er een hoop dingen die ik niet nodig heb. Cadans, power, Shimano Di2 integratie zijn voor mij totaal niet interessant en belangrijk. Het meten van de snelheid vind ik ook totaal niet belangrijk. Mijn step gaat immers niet zo snel, ik heb geen versnellingen ik moet op de grond trappen en dat zit hem meer in de techniek, en hoe hard/snel ik trap. Strave live segments zijn hierdoor ook totaal niet belangrijk.

Budget: het liefst 200 - 250 euro, maar 300 kan ook nog wel, maar liever niet.

Wat is wel belangrijk? Navigatie en re-routing. Wanneer ik ga toeren wil ik vooral de weg weten. Wanneer ik in België of Duitsland zit, dan ben ik daar vaak niet heel bekend. In eerste instantie had ik dan ook besloten voor de Bryton s500 te gaan, maar helaas heeft deze een actieve verbinding nodig met mijn telefoon, en mijn telefoon moet weer met het internet verbonden zijn voor re-routing. In Duitsland en België is de internetdekking vaak om van te huilen. Zeker in de plattelandsgebieden waar ik step. De Bryton navigaties vallen hierdoor al helemaal af.

Op zich leek de Mio cyclo connect/pal heel erg interessant voor mij. Een echte gps om mee te toeren, en ik vond hem perfect. Was het niet dat ik mijn Polar H10 er niet op kan aansluiten, en het feit dat ik hier in mijn eigen omgeving ook vaker trainingrondjes doe van een of 2 uur, waarin ik gewoon hard probeer te gaan. Ook ga ik soms naar een fiets parcours, waar ik probeer te trainen. Een navigatie waar ik mijn Polar H10 op kan aansluiten, en waar ik bv laps kan maken voor het fiets parcours zou fijn zijn. De Mio Cyclo series waar ik naar heb gekeken, hebben dit helaas niet. Dus deze vallen helaas af, want qua navigatie lijken ze mij perfect.

In mijn budget blijft dan niet zo heel veel over... De Wahoo Roam en Bolt V2 en ook de Edge 530 en als ik over mijn budget ga de 830.

De Wahoo Roam ziet er wel tof uit, met het grote scherm, maar de kleuren zijn beperkter dan de Bolt V2 met het kleinere scherm. De Bolt V2 heeft mappen die er veel beter en mooier uitzien. Ook kan deze een re-route maken, zonder dat ik een U-turn moet maken, waar de Edge 530 en 830 volgens mij veel last van hebben. Normaliter vind ik het niet erg een U-turn te maken, maar als een weg is afgezet, wil ik wel weer terug op mijn route komen, al is het via een omweg. De Bolt V2 lijkt makkelijk te bedienen samen met de telefoon app en de Bolt V2 kan ook rechtstreeks naar een adres navigeren wat ik ook fijn vindt.

De Garmin Edge 530 kan helaas niet naar een direct adres navigeren, of ja... Je moet dan via de knoppen een plek op de map selecteren en deze selecteren, dan kan hij wel ongeveer naar een aders, maar dat is natuurlijk omslachtig en niet fijn. Ook maakt de Garmin Edge 530 vaak een U-turn in re-routing, althans dat lees ik vaker, en is het model uitgekomen in 2019, wat toch al weer 3 jaar geleden is. Ook gebruikt deze micro usb terwijl de Bolt V2 usb-c heeft. Toch lijken mensen heel erg blij te zijn met hun Edge 530, en heeft de Edge 530 een betere kaartweergave dan de Bolt V2 en volgens mij ook meer opties om zelf kaarten in te laden. Terwijl je bij de Wahoo Bolt meer vast zit aan kaarten.

Dan is er nog de Edge 830, een 530 maar dan met touch screen en surprise me functie, en misschien nog wat andere extra's. Re-routing en de rest gaat hetzelfde als de 530.

Ik twijfel tussen de Bolt V2 die nieuwer is, usb c heeft en ook beter lijkt te re-routen, in plaats van u-turns. Maar de Garmin heeft mooiere en duidelijkere kaarten, heeft de optie om custom kaarten erin te laden. Volgens mij kun je zelfs de gedetailleerde topo kaarten op het apparaat laden? Ik heb een Garmin wandel-gps dus, ik heb ook de topo Beneluxe en Duitsland. Maar ik weet even niet zeker of het ging, ik dacht zoiets gelezen te hebben. Ik weet wel dat je via: https://garmin.bbbike.org/ wat mappen kan inladen.

Ik zit dus een beetje in de twijfel, en ik dacht jullie hebben allemaal wat ervaring met deze fietscomputers. Als jullie mijn verhaal zo horen, wat zouden jullie mij adviseren. Veel functies heb ik niet nodig. Ik heb ook niet veel datavelden nodig wanneer ik train. Zolang ik mijn hartslag zie, vind ik het eigenlijk al prima. Wanneer de computer mij kan helpen bij interval trainingen, door iets te weergeven op het scherm zal dat ook fijn zijn.

Maar het gaat me hoofdzakelijk om de navigatie-capaciteiten. Ik wil duidelijke kaarten en goede re-routing. Ik wil ook naar een direct adres kunnen gaan, de 530 kan dat niet. Maar ik vermoed dat je wel gewoon een onzin route kan creëren die kan inladen, en dat als je de onzin route laat starten op het adres waar jij naar toe wil, je dit een beetje hebt verholpen. De 830 lijkt ook wel interessant, maar is een beetje duur in verhouding tot de release datum ook. De Bolt V2 is nieuwer en heeft waarschijnlijk ook betere en snellere hardware. Ik zou graag willen weten of dit terug te zien is, in de navigatie-capaciteiten.

Kortom: Navigeren is belangrijker dan de trainingselementen. Hoewel als de computer mij kan helpen bij mijn trainingen is dat welkom. Ik gebruik nog geen app als Strava of dergelijke, dat wil ik in de toekomst nog eens doen, puur om mijn eigen data te bewaren. Maar als de fietscomputer met een site werkt, waar ik zelf informatie kan opslaan zoals routes en zo, dan vind ik dat ook helemaal prima. Mijn Polar H10 doet dat bijvoorbeeld in de eigen app bewaren.

Heel erg bedankt voor het lezen van dit bericht en jullie hulp!




1. snelheid (d.m.v. sensor of gps)
2. cadans
3. hartslag
4. power (indien powermeter aanwezig)
5. gps (registratie), om achteraf je gereden route (en snelheid + indien beschikbaar hartslag/cadans/power) te kunnen bekijken
6. navigeren d.m.v. gps (met of zonder kaarten)
7. temperatuur
8. hoogtemeter (d.m.v. barometer (beter) of GPS)
9. connectiviteit:
9.1 usb, bluetooth, wifi, infrarood of andere manier van synchroniseren van activiteiten (achteraf) met je pc of telefoon, om zodoende te kunnen uploaden naar bijvoorbeeld Strava of Garmin Connect
9.2 Ant+, bluetooth, Wearlink W.I.N.D.(Polar),om connectie te maken met snelheids/cadans/hartslag/powermeter
10. shimano Di2 integratie (logischerwijs alleen als je over Di2 beschikt)

Plaats reactie