Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hookless vs hooked

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 29 jul 2022 21:06

Hoi, ik ben van plan om eindelijk eens zelf een setje te gaan spaken voor mijn racer.

Het gaat om een carbon setje van 50mm hoog × 25/26 breed met een max bandbreedte van 29mm ongeveer voor velgremmen i.c.m tubeless.

Ik heb al een navenset, zit alleen nog te dubben hooked vs hookless.
Ben van plan rond de 5 bar te rijden ivm mijn gewicht van 84kg.

Wat zijn jullie ervaringen met hookless op 5 bar? Voor en nadelen?
Of advies om met gewone hooked velgen te gaan rijden?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jul 2022 21:10

Er is maar beperkt keuze in hookless compatibele banden
Gebruik de zoekfunctie even, je zal merken dat er je al voor geweest zijn met deze vraag.
Ik gebruik zelf tot volle tevredenheid al meer dan 30 jaar gewone velgen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 29 jul 2022 22:14

Ik rijd ook al 30 jaar op hooked velgen, maar soms komt er iets voorbij wat de aandacht trekt en dan vooral qua timing.

Ik heb al gezocht idd maar nog geen antwoord gevonden.

Bandenkeuze kan een dingetje worden, maar aangezien dit nog redelijk in de kinderschoenen staat komen er hopelijk andere fabrikanten die met geschikte banden komen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 jul 2022 22:24

Er komen steeds meer banden die geschikt zijn voor hookless. Dat zal het probleem niet zijn.

5 bar voor 84kg met 28mm banden is echt teveel als je tubeless rijdt. Wil je dat toch wel, houd er rekening mee dat hookless velgen doorgaans een max druk van 5 bar hebben. Met een biba onder de 5 bar kom je ook thuis bij pech.

Voordelen: lichter dan hooked. Ook zijn ze makkelijker te produceren. Met een beetje geluk zijn ze dan iets goedkoper in de aanschaf. Met hookless valt de band mooier op de velg wat een aero voordeel geeft (in theorie, wat je daar van in praktijk merkt is een aparte discussie).

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 30 jul 2022 10:30

Oke, bedankt voor je berichtje!

Zal 4.0 bar een betere richting zijn om te gaan proberen?

hayes

hayes 31 jul 2022 11:25

Ik rij ook met 5 bar tubeless, 28mm bandjes en 83 kg.
Ik vind dat persoonlijk het beste evenwicht tussen comfort en wegligging. Op 4 bar voel ik in snelle bochten dat de band begint bewegen en dat is nooit een fijn gevoel. Gewoon zelf zoeken wat je het best ligt.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 31 jul 2022 11:31

Hier 4,2/4,4 bar op 28mm. Bij 90kg. Het gaat echt om individuele voorkeur én de je rijstijl. Uitproberen dus…..

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 31 jul 2022 22:10

Hookless 28mm op 3 bar. Loopt als een trein, vooral op slecht wegdek. Bochten gaan ook prima, beetje flex in een wiel/band vind ik niet erg. Een over de voorkant stuiterende band (onderstuur) omdat er teveel druk en dus weinig demping in zit is ook niet fijn. 😉
Weinig keuze in banden maar er komen meer alternatieven, ik heb een setje irc formula. Liggen zeer mooi op de velg, perfecte overgang van band naar velg. Of je er harder door gaat? Maar ziet er wel strak uit.

Ohja gemiddeld 85kg

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 aug 2022 08:12

Maar tussen 3bar (erg laag) en een over de voorkant stuiterende band is een heel gebied met voor jou de ideale druk.
Flex in een een achterwiel vanwege lage druk is een absolute no go voor mij!
Ik zou er toch minstens een barretje meer druk dan die 3bar in de band zetten, ook om te voorkomen dat de slijtage vooral de wangen van de band aantasten.

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 01 aug 2022 13:59

scottpch schreef: 01 aug 2022 08:12 Maar tussen 3bar (erg laag) en een over de voorkant stuiterende band is een heel gebied met voor jou de ideale druk.
Flex in een een achterwiel vanwege lage druk is een absolute no go voor mij!
Ik zou er toch minstens een barretje meer druk dan die 3bar in de band zetten, ook om te voorkomen dat de slijtage vooral de wangen van de band aantasten.
Mee eens, 3 bar is ook weer een uiterste. Ligt ook aan de interne breedte van de velg in mijn geval 24mm waardoor je ook weer een tikkie lager kunt. Ik denk ook dat een bar of 4 een goed uitgangspunt is. Vooral als je van een bar of 8 afkomt, dat is een flink verschil.

Bij mijn fietsclub komt nu wel een cultuuromslag op gang, voornamelijk de mensen die een gravelbike ernaast hebben. Je ziet steeds meer mensen rijden op bredere (veelal 30mm) banden en met een lagere spanning. Dat had ik veel eerder moeten doen zeggen ze dan. 🤔
Ik altijd maar smoesjes maken als ik het niet kan bijhouden met mijn gravelbike op 40mm banden. Nu moet ik nieuwe smoesjes verzinnen. 🤣

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5813
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 aug 2022 15:39

4.0 bar voor en 4.2 bar achter met mijn 74 kg. Zipp 303S wielen - Veloflex Corsa TLR 28mm, en vandaag Alpe D’ Huez afgedaald. Genoeg comfort , en ik merk weinig/niks van de Vittoria Airliners …
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 01 aug 2022 17:57

Oke, bedankt voor de berichten.
Ik zal voor een setje hookless gaan.

Plaats reactie