Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zadelhoogte (trap-efficiëntie) Een interessant artikel!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 aug 2022 18:37

Wasbeer, jammer dat als je diverse bikefits doet, je bijna altijd verschillende uitkomsten krijgt. Jaren geleden getest door Fiets. Of zal het nu beter zijn?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 aug 2022 21:14

Ja die test heb ik ook gelezen toen, dat was bizar!
Zat volgens mij soms meer dan 2cm tussen de uiterste in zowel zadelhoogte, drop/stuurhoogte en reach.

Het blijft lastig. ik ging met een duidelijk klacht en deze bikefitter wist ook veel van het lichaam.
Ik vond deze bikefitter (Juriaan) echt top. Juist omdat ie naar mijn lichaam keek. Een ander kan het weer niets vinden want die wil de deur uit met een ander zadel, schoenen etc.

Het is vaak ook gewoon proberen. In een topic, ik meen vorig jaar schreef ook iemand na een bikefitting heb ik nog steeds last van mijn rug. Reageert er iemand, dan zou ik meteen terug gaan dan is het niet goed gedaan. Nouja dat eerste, teruggaan kan, maar dat het niet goed is gegaan is iets anders.

Ik had last van mijn rug en nadat hij wat testen had gedaan gaf hij aan, je gebruikt het bovenste deel van je quadri amper.
Toen gaf hij bv het advies je zou een voor jouw lengte echt korte crank kunnen proberen.
Dat heb ik toen gedaan in 1x van 175 maar 165.

Daarnaast hangt mijn voet aan de buitenkant naar beneden, bij schoenen is me een aantal keren aangereden dan zooltjes te nemen met extra steun aan de buitenkant. Deze bikefitter gaf toen aan, dat is nou net verkeerd op, je moet de natuurlijke posti aanhouden en dus ondersteunen aan de binnenkant, zodat je voet lekker in die houding kan blijven.

De twee aanpassingen hebben echt een wereld van verschil gemaakt en met name na twee uur.
Dat eerste uur maakt het allemaal niet veel uit, maar dan.

Ik denk dat veel te veel fietsers blijven hangen in een standaard. Ik kan geen diepe zit aan dus een comfort racer. Crank 1cm korter en het kan wel.
Wat is fijner/beter, ook weer voor een ieder verschillend uiteraard. Maar er wordt te weinig naar gekeken.

Vijf jaar geleden veel last van zadelpijn. Beetje vreemde keuze gemaakt door een Berk lupine carbon te kopen, vriend van mij had hem en was er helemaal gek van. Nou vraag het forum maar na, er rijden er nu heel veel op (niet perse door mij hoor)

Waar het mij om gaat is dat je vaak even heel anders moet denken en iets moet proberen. De wielsets van 1000 euro vliegen je om de oren, maar testen met een crank, zadel, bikefit etc vinden we (inclusief ikzelf) toch vaak zonde, en de grootse verbeteringen komen daar uit.

Plaats reactie