Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zadelhoogte (trap-efficiëntie) Een interessant artikel!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 29 jul 2022 08:06

Enzzo schreef: 28 jul 2022 21:10 Ik zweer nog steeds bij de methode: hak op het pedaal = net niet gestrekt been dus bal van de voet op het pedaal is de juiste hoek.

Ik heb wel ooit geprobeerd om een iets lagere positie in te stellen maar dat beviel niet echt.
+1, zo doe ik het ook altijd nog. Als ik lager ga zitten krijg ik last van mijn heupen. Dat merk ik altijd meteen als ik op een normale fiets zit met een te laag ingesteld zadel.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jul 2022 08:28

Dat bovenstaande brengt je meestal ook wel binnen +-1cm van waar je moet zijn volgens de bikefitters. Afgezien van de malloten die je veel hoger zetten. En het werkt altijd wel goed voor huurfietsen etc. Ik zit trouwens echt net iets hoger dan dat.

Verder is het niet gek dat je in een studie op lagere zadelhoogte betere prestaties qua wattage vind. Meestal worden er gemiddelde proefpersonen genomen, dus niet per se mensen die echt veel fietsen. Het enige criterium leek hier te zijn dat ze regelmatig fietsen op fietsen met klikpedalen. De coordinatie van spieren is makkelijker als die niet te veel gestrekt worden. En spiercoordinatie is een onderschat onderdeel van fietsen. Het is echt super belangrijk bij hogere wattages. Je zal ook meer kracht in je bovenlichaam nodig hebben bij hogere zadelhoogtes. Dat betekent echter niet lagere zadelhoogte ook per se efficienter is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 jul 2022 08:59

Toch meen ik bij profs wel vaak verschil te zien tussen renners. De ene zit kennelijk liever wat lager dan de ander. Zal uiteraard helemaal uitgemeten zijn naar het ideaal per renner.
Ik zit zelf graag hoog
Do or don’t, there is no try

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 29 jul 2022 13:58

Enzzo schreef: 29 jul 2022 08:59 Toch meen ik bij profs wel vaak verschil te zien tussen renners. De ene zit kennelijk liever wat lager dan de ander. Zal uiteraard helemaal uitgemeten zijn naar het ideaal per renner.
Ik zit zelf graag hoog
Ja inderdaad, er zit absoluut verschil in. Toch zie ik bij de profs dat de kniehoeken zeer groot zijn (vaak boven de 40 / 45 graden). Het lijkt alsof ze allemaal zeer lage zadels hebben. Dit is eenvoudig te meten door een printscreen te maken bij een zijaanzicht zodra ze de trapper helemaal naar beneden hebben en na te meten met een goniometer / geodriehoek...

Bij de methodes van jullie hierboven beschreven (EN in het artikel) zit je zonder extreem hellende voeten (dus niet de tenen erg ver naar beneden en de hak helemaal omhoog) op 25 - 35 graden. Dus jullie hebben alleen dezelfde hoek als veel profs zodra je je tenen extreem naar beneden gooit.

Waarom zitten de profs dan allemaal zo veel lager?? het is echt bizar als je erop let :| (EDIT thx to NuitKor)
Laatst gewijzigd door linkeballen op 29 jul 2022 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 jul 2022 15:14

linkeballen schreef: 29 jul 2022 13:58
Enzzo schreef: 29 jul 2022 08:59 Toch meen ik bij profs wel vaak verschil te zien tussen renners. De ene zit kennelijk liever wat lager dan de ander. Zal uiteraard helemaal uitgemeten zijn naar het ideaal per renner.
Ik zit zelf graag hoog
Ja inderdaad, er zit absoluut verschil in. Toch zie ik bij de profs dat de kniehoeken zeer groot zijn (vaak boven de 40 / 45 graden). Het lijkt alsof ze allemaal zeer lage zadels hebben. Dit is eenvoudig te meten door een printscreen te maken bij een zijaanzicht zodra ze de trapper helemaal naar beneden hebben en na te meten met een goniometer / geodriehoek...

Bij de methodes van jullie hierboven beschreven (EN in het artikel) zit je zonder extreem hellende voeten (dus niet de tenen erg ver naar beneden en de hak helemaal omhoog) op 25 - 35 graden. Dus jullie hebben alleen dezelfde hoek als veel profs zodra je je tenen extreem naar beneden gooit.

Waarom zitten de profs dan allemaal zo veel hoger?? het is echt bizar als je erop let :|
Bedoel je nou dat ze de zadels laag hebben staan of juist niet?

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 29 jul 2022 15:21

Yes, foutje! aangepast. Ze hebben een grote kniehoek en dus een laag zadel...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jul 2022 16:18

Nope ze hebben meestal zeer weinig setback. Dus de zadels staan wel hoog, maar verder naar voren dan bij veel amateurs.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 jul 2022 16:56

Ik zou dan in ieder geval wel eens een voorbeeld willen zien van een prof met laag zadel. Ik heb niet het idee dat ze erg laag zitten.
Overigens zijn er ook genoeg profs die juist met heel veel setback rijden.

Zadel is bij uitstek een instelling die heel persoonlijk is. Een bikefitter kan niet in je gewrichten kijken. Het moet op lange termijn goed voelen En is eigenlijk niet in één sessie goed te doen. Daar kun je beter zelf wat mee experimenteren.
Bovendien is het zadel geen losstaand iets. Bij een andere zadelstand, hoort vaak ook een andere afstelling van het stuur.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 jul 2022 17:05

zo zie ik het ook. ik sleutel altijd net zo lang tot ik de perfecte zit heb, geen zere handen krijg en geen pijntjes. Dat lukt me eigenlijk altijd op verschillende maten fietsen. Geen bikefit voor nodig, gewoon proefondervindelijk instellen.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 jul 2022 20:41

Ernie C. schreef: 29 jul 2022 08:02 81x0,87=70,47. Ik denk dat het toch 0,883 is.
Dat mag ook :lol:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 29 jul 2022 21:59

Ernie C. schreef: 29 jul 2022 16:56 Ik zou dan in ieder geval wel eens een voorbeeld willen zien van een prof met laag zadel. Ik heb niet het idee dat ze erg laag zitten.
Overigens zijn er ook genoeg profs die juist met heel veel setback rijden.

Zadel is bij uitstek een instelling die heel persoonlijk is. Een bikefitter kan niet in je gewrichten kijken. Het moet op lange termijn goed voelen En is eigenlijk niet in één sessie goed te doen. Daar kun je beter zelf wat mee experimenteren.
Bovendien is het zadel geen losstaand iets. Bij een andere zadelstand, hoort vaak ook een andere afstelling van het stuur.
Ja hier ben ik het helemaal mee eens! Het is super persoonlijk en je moet uiteraard blijven sleutelen tot je de instelling hebt gevonden die bij je past. Maar dit is niet helemaal mijn punt... ik zie gewoon dat de profs structureel lager zitten dan de 25 - 35. Ze zitten allemaal boven de 40 graden lijkt het. Terwijl dit bij dat artikel maar in enkele gevallen te zien was (zie de tabel in de eerste post).
Ik zit zelfs al op 40 graden:
Afbeelding
Dit is hoog volgens het artikel en de methodes die we hier beschrijven resulteren vaak in 25 - 35 graden hoeken.

Hieronder wat voorbeelden van profs die duidelijk lager zitten:
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag zag ik in de Tour voor vrouwen ook weer insane veel lage zadels.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 jul 2022 22:16

Carapaz oke maar dat is nog 30-40 graden met de hiel een stukje omhoog, de rest zit niet helemaal naar beneden met het pedaal en de foto is onder een hoek genomen. Die renner van Bora zit op de tt fiets en is aardig naar voren geschoven op het zadel. Dan kom je vanzelf ook dichter bij het bracket. Valverde lijkt ook op het puntje van zijn stoel te zitten.

Dan is de vraag natuurlijk of je meer vermogen levert omdat je dichter bij je bracket zit of is het schuiven een ongewenst neveneffect?
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 29 jul 2022 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie