Volgens mij zitten mn ouders ook op dat forum
Ik ga fietsen en ik neem mee ...
Ik vind dit een goed topic. Ik krijg er gewoon inspiratie van. Vandaag maar besloten om de boel de boel te laten en de rest van de dag vrij gepakt. Kampeer spullen op de fiets gebonden en gaan!
De flatlands 300 stond nog op mijn todo lijstje. Ik fiets hem in omgekeerde richting. In drie dagen en zondag met de trein terug. Even lekker een mini vakantie vieren in eigen land
De flatlands 300 stond nog op mijn todo lijstje. Ik fiets hem in omgekeerde richting. In drie dagen en zondag met de trein terug. Even lekker een mini vakantie vieren in eigen land
Live fast; die young. mijn blog
- trassi addict
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 apr 2022 10:00
@0475: ik heb geëxperimenteerd met een Garmin Explore Edge. Om de volgende redenen neem ik m niet mee:
- routes moet je van tevoren maken, liefst op laptop
- communicatie met MacBook is sub-optimaal
- batterij werkt korter dan prettig
- bij variaties in de voorgenomen route krijg je de hele tijd op je kop van het apparaat (draai om, ga terug, ga naar de route). Daar heb ik geen vakantie voor genomen! Mijn autistische brein maakt dan vóór Barendrecht al kortsluiting en hij (zij?) eindigt dan in een baan om de aarde.
Daarna de Komoot app geprobeerd op m'n telefoon. En dat is helemaal wat ik zoek. Wel nog een powerbank gekocht waar een speed pedelec het nog een paar uur op zou uithouden. Ik ben helemaal tevreden zo. Ik kan onderweg improviseren en aanpassen, en alles loopt gesmeerd.
Verder is de opmerking: "alles wat je thuis laat is mooi meegenomen" van NicoNB is er natuurlijk eentje voor op een tegeltje. (Maar dat tegeltje laat ik wel thuis). Ik ga vandaag nog wel op zoek naar wat ketting- en smeerolie.
En oei. Ik heb idd een Santos met 2 Ortlieb tassen. Daar moet ik nog even iets op verzinnen.
- routes moet je van tevoren maken, liefst op laptop
- communicatie met MacBook is sub-optimaal
- batterij werkt korter dan prettig
- bij variaties in de voorgenomen route krijg je de hele tijd op je kop van het apparaat (draai om, ga terug, ga naar de route). Daar heb ik geen vakantie voor genomen! Mijn autistische brein maakt dan vóór Barendrecht al kortsluiting en hij (zij?) eindigt dan in een baan om de aarde.
Daarna de Komoot app geprobeerd op m'n telefoon. En dat is helemaal wat ik zoek. Wel nog een powerbank gekocht waar een speed pedelec het nog een paar uur op zou uithouden. Ik ben helemaal tevreden zo. Ik kan onderweg improviseren en aanpassen, en alles loopt gesmeerd.
Verder is de opmerking: "alles wat je thuis laat is mooi meegenomen" van NicoNB is er natuurlijk eentje voor op een tegeltje. (Maar dat tegeltje laat ik wel thuis). Ik ga vandaag nog wel op zoek naar wat ketting- en smeerolie.
En oei. Ik heb idd een Santos met 2 Ortlieb tassen. Daar moet ik nog even iets op verzinnen.
@Trassi: "To each his own" natuurlijk.
Het is niet verplicht om een GPS te gebruiken het was meer doorgeven van wat een kennis daarmee doet. Die overigens geen Edge gebruikt maar van de GPSMap toestellen die met verwisselbare AA oplaadbare batterijen werken. Over wel of niet een buitenband meenemen, in jou geval denkelijk niet. Die kennis van mij zat ooit ergens in Scandinavië in een verlaten streek op uren lopen van de een dorp, laat staan een fietswinkel. Sindsdien heeft hij altijd een reserve buitenband mee.
Ach, Santos+Rohloff+Ortlieb, ik heb er ook een......ja, voor sommige ben je dan een parvenue maar gelukkig draag ik geen rode broeken, paarse polo's en heb ook geen sjaaltje om mijn nek geknoopt.
Ps.
Apple-Garmin communicatie: geen enkel probleem bij mij.
Het is niet verplicht om een GPS te gebruiken het was meer doorgeven van wat een kennis daarmee doet. Die overigens geen Edge gebruikt maar van de GPSMap toestellen die met verwisselbare AA oplaadbare batterijen werken. Over wel of niet een buitenband meenemen, in jou geval denkelijk niet. Die kennis van mij zat ooit ergens in Scandinavië in een verlaten streek op uren lopen van de een dorp, laat staan een fietswinkel. Sindsdien heeft hij altijd een reserve buitenband mee.
Ach, Santos+Rohloff+Ortlieb, ik heb er ook een......ja, voor sommige ben je dan een parvenue maar gelukkig draag ik geen rode broeken, paarse polo's en heb ook geen sjaaltje om mijn nek geknoopt.
Ps.
Apple-Garmin communicatie: geen enkel probleem bij mij.
Hoewel tijden veranderen rij ik graag met ouderwetse kaarten onder de snelspanner.
's Avonds je route verkennen op een (Michelin) kaart heeft gewoon iets en dat ervaar ik niet met een kaartje op een digitaal apparaat. Ook niks geen gedoe met apparaten die leeg zijn en ergens opgeladen moeten worden of weigeren hun werk te doen.
Multitools ben ik ook nooit weg van geweest, doen alles net niet en wegen naar verhouding best veel.
Verder waren de goede merken multitools stevig aan de prijs.
Tot midden jaren negentig werden er vaak onderdelen geadviseerd die hier al wat ouder waren. 6 fof 7 speed terwijl er al 8 en 9 speed was. Reden, in de meer achtergelegen gebieden kom je 6 of 7 speed wel vinden.
Ook werd er voor het zware werk getwijfeld aan de belastbaarheid van 8 en hoger speed kettingen.
Met de komst van steeds meer koeriersdiensten werd het onderdelenvraagstuk steeds minder een punt. Je kon vanaf midden jaren negentig binnen 24 tot 48 uur overal ter wereld onderdelen laten bezorgen. Zijn zelfs verzekeringen voor.
Off topic
Dit gaat een beetje een ambachtseconomie reactie worden.
Dat verhaal van Santos was inderdaad wel apart.
Het merk kwam uit het niets en had ineens een grotere stand op de fietsvakantiebeurs dan Vittorio en Snel samen.
Ze waren goed in storytelling en zie wat het hen gebracht heeft.
Het verschil met de andere merken toen was dat zij zagen dat andere merken de opkomst van de ATB negeerden en zij hier kansen zagen. Het verhaal was een beetje dat je met 26" door nog ruiger terrein kon en dat kreeg tractie.
Dat allemaal ondersteunt met mooie platen van Santos fietsen in ruig terrein.
De rest van de framebouwers hield stug vast aan 28" wielen en ook andere Nederlandse fietsmerken wilden een graantje meepikken. Er kwam zelfs een Frank van Rijn Gazelle special edition.
Met Santos kwam er ook een nieuw soort wereldfietser. Mensen die voor een paar weken naar Azie gingen, en ja, alles moest mee en kosten noch moeite werden gespaard.
Er ontstond een soort sfeer van waar je allemaal geweest moest zijn om mee te tellen. Het leek wel een 'sport' voor de welgestelde Hollandse yup.
De opkomst van de atb ging helemaal voorbij aan kleinere leveranciers zoals Snel en Vittorio.
Voor mij toch geen 26" met tassen want ik had al vastgesteld dat kleinere wielen voor geen meter bollen.
Toen ik mijn 2e Vittorio randonneur ging bestellen, omdat voorgaande fietsen mij te slap aanvoelden, wilde ik graag een 28" fiets met atb oversized buizen en ruimte voor extra brede banden.
Dat was bij Vittorio allemaal te lastig, uiteindelijk werd het een kruisframe en buizen van Columbus. Dat was overigens een jaar of 8 a 10 voor Santos en heeft in ieder geval bij Vittorio geen lampje doen gaan branden.
De achtertassen waren leuk voor een beetje fietsen op goede Nederlandse fietspaden maar op slechter wegdek begonnen bij mij de haken te verbuigen en bij een flinke hobbel schoot je tas van de drager. Ik heb vervolgens Karrimor's gekocht.
Met een potje Seamseal maakte ik de Karrimor's waterdicht en dat scheelde de helft met een Ortlieb tas.
Alleen de Agu (zwaar verkleurde) stuurtas hield ik aan. Met de clickfix was die stuurtas erg handig.
Dus ja, schuldig, de Karrimor's met een verkleurde Agu stuurtas met quickfix, clickfix what ever liggen hier te wachten tot ze weer mee mogen.
's Avonds je route verkennen op een (Michelin) kaart heeft gewoon iets en dat ervaar ik niet met een kaartje op een digitaal apparaat. Ook niks geen gedoe met apparaten die leeg zijn en ergens opgeladen moeten worden of weigeren hun werk te doen.
Multitools ben ik ook nooit weg van geweest, doen alles net niet en wegen naar verhouding best veel.
Verder waren de goede merken multitools stevig aan de prijs.
Tot midden jaren negentig werden er vaak onderdelen geadviseerd die hier al wat ouder waren. 6 fof 7 speed terwijl er al 8 en 9 speed was. Reden, in de meer achtergelegen gebieden kom je 6 of 7 speed wel vinden.
Ook werd er voor het zware werk getwijfeld aan de belastbaarheid van 8 en hoger speed kettingen.
Met de komst van steeds meer koeriersdiensten werd het onderdelenvraagstuk steeds minder een punt. Je kon vanaf midden jaren negentig binnen 24 tot 48 uur overal ter wereld onderdelen laten bezorgen. Zijn zelfs verzekeringen voor.
Off topic
Dit gaat een beetje een ambachtseconomie reactie worden.
Dat verhaal van Santos was inderdaad wel apart.
Het merk kwam uit het niets en had ineens een grotere stand op de fietsvakantiebeurs dan Vittorio en Snel samen.
Ze waren goed in storytelling en zie wat het hen gebracht heeft.
Het verschil met de andere merken toen was dat zij zagen dat andere merken de opkomst van de ATB negeerden en zij hier kansen zagen. Het verhaal was een beetje dat je met 26" door nog ruiger terrein kon en dat kreeg tractie.
Dat allemaal ondersteunt met mooie platen van Santos fietsen in ruig terrein.
De rest van de framebouwers hield stug vast aan 28" wielen en ook andere Nederlandse fietsmerken wilden een graantje meepikken. Er kwam zelfs een Frank van Rijn Gazelle special edition.
Met Santos kwam er ook een nieuw soort wereldfietser. Mensen die voor een paar weken naar Azie gingen, en ja, alles moest mee en kosten noch moeite werden gespaard.
Er ontstond een soort sfeer van waar je allemaal geweest moest zijn om mee te tellen. Het leek wel een 'sport' voor de welgestelde Hollandse yup.
De opkomst van de atb ging helemaal voorbij aan kleinere leveranciers zoals Snel en Vittorio.
Voor mij toch geen 26" met tassen want ik had al vastgesteld dat kleinere wielen voor geen meter bollen.
Toen ik mijn 2e Vittorio randonneur ging bestellen, omdat voorgaande fietsen mij te slap aanvoelden, wilde ik graag een 28" fiets met atb oversized buizen en ruimte voor extra brede banden.
Dat was bij Vittorio allemaal te lastig, uiteindelijk werd het een kruisframe en buizen van Columbus. Dat was overigens een jaar of 8 a 10 voor Santos en heeft in ieder geval bij Vittorio geen lampje doen gaan branden.
Die quorum's had ik op mijn eerste tocht.
De achtertassen waren leuk voor een beetje fietsen op goede Nederlandse fietspaden maar op slechter wegdek begonnen bij mij de haken te verbuigen en bij een flinke hobbel schoot je tas van de drager. Ik heb vervolgens Karrimor's gekocht.
Met een potje Seamseal maakte ik de Karrimor's waterdicht en dat scheelde de helft met een Ortlieb tas.
Alleen de Agu (zwaar verkleurde) stuurtas hield ik aan. Met de clickfix was die stuurtas erg handig.
Dus ja, schuldig, de Karrimor's met een verkleurde Agu stuurtas met quickfix, clickfix what ever liggen hier te wachten tot ze weer mee mogen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37371
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Mooi verhaal!
Less is bore
- trassi addict
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 apr 2022 10:00
@0475 ik wist niet dat afritsbroeken uit de ANWB ledenwinkel ook in andere kleuren leverbaar waren!
Nu serieus: ik lees niets/weinig over ketting smeren. Als ik dat voor vertrek nog een keertje doe (ik heb een nieuwe ketting) en daarna mijn ChainGlider er keurig overheen klik, is het dan noodzakelijk/hysterisch/wel aardig/overbodig/onverstandig om het onderweg nog een keertje te doen? Mijn vlakke tocht is max 800 km.
Nu serieus: ik lees niets/weinig over ketting smeren. Als ik dat voor vertrek nog een keertje doe (ik heb een nieuwe ketting) en daarna mijn ChainGlider er keurig overheen klik, is het dan noodzakelijk/hysterisch/wel aardig/overbodig/onverstandig om het onderweg nog een keertje te doen? Mijn vlakke tocht is max 800 km.