Alles over vakanties op én met de fiets

Ik ga fietsen en ik neem mee ...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 jul 2022 08:22

Een extra GPS unit? We hebben t hier over een rondje naar Noord frankrijk. Niet Kazachstan. Ik heb er nog nooit een onderweg kapot gehad. En anders dan koop je een kaart bij de kiosk en ben je maar een weekje ouderwets. Of je blijft ergens anders wat langer dan 1 dag en laat gewoon een nieuwe op dat adres bezorgen. Ook in frankrijk genoeg shops die binnen 1 dag leveren. Je kan overal fietsenmakers vinden voor een extra band.

Alles wat niet niet meeneemt is ook meegenomen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 jul 2022 08:22

0475 schreef: 28 jul 2022 08:16Hoe navigeer je? Een kennis die ook zulke tochten maakt neemt twee GPS’en mee, eentje als backup. Verder een flinke stapel Eneloops/power bank en een lader. Als derde backup neemt hij nog ‘n extra SD kaartje mee waar alles op staat want ooit bij het wisselen van de accu floepte het kaartje uit de GPS het hoge gras in. ...
Een navigatie speeltje (wahoo element bolt) en af en toe op mijn telefoon kijken naar google maps en de michelin app. En verder laat ik alle paniek thuis. :lol: :lol:
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 28 jul 2022 08:41

Wij zijn net met zijn tweetjes een week gaan rondtrekken met de racefiets, van hotel naar hotel, in de Ardeche/Gard/Drôme/Vaucluse... we hadden mee qua spullen voor de fiets:

- elk 2 binnenbandjes + ventielverlengers, + klein setje plakgerief + tubeless pluggenkit
- pompje
- snelsluiting voor ketting
- multitool
- squirt
- klein slot
- stukje zeilstof om eventueel grote snee in buitenband tijdelijk te kunnen repareren

Alleen het slot en de Squirt zijn gebruikt...
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 jul 2022 10:07

Kijk even goed op je fiets wat er zit aan boutjes en moeten; ik gok dat je een 8mm steeksleutel ook nodig hebt bij de spatborden of lichten of...
Multitooltjes; je hebt er met kettingpons en spaaktooltje. En moest de ketting het begeven, neem nog een een set kettingsluiters mee.
Voor de reservepad; je hebt noodversies die op alle fietsen passen (via de qr van je wielen).

Walter

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 jul 2022 12:37

Voor een naafversnelling moet het wel gek lopen wil je dropout krom zijn. Dus die kan je ook achterwege laten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 jul 2022 12:44

0475 schreef: 28 jul 2022 08:16 ... Een kennis die ook zulke tochten maakt neemt twee GPS’en mee, eentje als backup. Verder een flinke stapel Eneloops/power bank en een lader. ...
Op een tochtje langs B&B zoveel backup ;-). 't zal wel meevallen met enkel een powerbank.

Het helpt wel als je weet hoe lang je gps batterij meegaat. Mijn garmin 1030 gaat op trektocht zonder probleem 10 uur mee zonder dat ik er onderweg naar omkijk (dus gewoon altijd laten aanstaan met scherm)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 28 jul 2022 14:20

De waslijst groeit al lekker.

Gevleugelde uitspraak onder wereldfietsers: "alles wat je thuis laat is mooi meegenomen"

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 jul 2022 14:45

Ik was ooit actief op het forum van de wereldfietser, maar ik kijk daar zelden meer.
De algemene tendens daar werd steeds meer gericht op full packed reiziger. Tenminste toen ik weg ging,.... Het was vooral gericht op mensen met een Santos, 2 zijtassen achter, 2 voor en een grote roltas op de bagagedrager. Uiteraard Ortlieb. Alles zelf meenemen, een gehele gereedschapskoffer en reserve onderdelen. Alle kookspullen, grote tent, stoeltjes en heeeeeel veel kleding. Voor elk seizoen moest wordt alles dubbel ingepakt. En dan ging men hooguit een weekje in Frankrijk fietsen.
Goed, ik chargeer een beetje. Maar ideen uitwisselen over een korte bike pack tour op een racefiets. Daar kwam nooit iets van terecht.
Live fast; die young. mijn blog

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 28 jul 2022 17:02

Niet vreemd dat het wereldfietser heet en niet lang weekend b&b fietser forum 😂

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 28 jul 2022 20:35

Als je Rohloff een interne schakeling heeft dan is een Rohloff Easy Set een praktisch reserve onderdeel om mee te nemen. Je hebt dan ook een T20 sleutel (torx dus) nodig om 'm te kunnen vervangen. Neem de "kapotte" onderdelen die je vervangt mee naar huis zodat je thuisgekomen op je gemak voor 3 euro een nieuwe reserve kunt maken.

Het dunne schakelkabeltje gaat zo'n 10k - 20k kilometers mee, maar Murphy gebiedt dat'ie op de eerste dag van je vakantie stuk gaat (Murphy gaf me een dag respijt, hij brak ooit op de 2e dag van een vakantie).

Een tangetje is altijd handig, zelfs de kleinste Leatherman Style PS is al prettig (zeker ook het schaartje en nagelvijltje).

Een reserve SPD plaatje (indien je op SPD schoenen fietst uiteraard) kan van pas komen, vooral de twee extra boutjes.

Kettingpons / extra quicklink heeft m.i. geen nut bij een naafversnelling. Extra spaken en/of spakenspanner alleen als je van jezelf weet dat je wielen sloopt; bij een naafversnelling heb je geen last van asymmetrische spaakspanning en als iemand met verstand van zaken je wielen heeft gebouwd gaan ze niet stuk.

Hoe ga je terug naar huis? Moet dan je fiets uit elkaar? Pedalen los? Wat dat laatste betreft, haal ze thuis al eens los (weet je welke kant je moet draaien?) en monteer ze opnieuw na de schroefdraad van pedalen en cranks te hebben schoongemaakt en ingevet met no-seize (of desnoods kogellagervet).

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 28 jul 2022 21:20

Een goed opgeladen powerbank en wat extra kabeltjes. Voor lichtjes moest je een keer in het donker rijden en voor je telefoon/garmin/whatever.
Verder zou ik de tips van Rob 74 opvolgen; die is verreweg de grootste ervaringsdeskundige op dit gebied.
Do or don’t, there is no try

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 28 jul 2022 23:15

Ik heb ook een vrij lang cv met fietstrektochten door Europa en Azië en ben ook actief op het wereldfietser forum, hoewel recent wat minder.

Helemaal eens met Rob74, op de wd40 na dan haha. Je moet je vooral afvragen wat je ter plekke kunt krijgen danwel of het je 5 dagen van je vakantie gaat kosten om het te ritselen. In Europa heb je dan dus geen Shimano rem/schakelkabels nodig, in Verwegistan zitten ze in de tas. Net als een buiscommandeur, omdat we nu eenmaal per se met STIs willen rijden op de randonneur en dan bij schade altijd iets ter plekke in elkaar kan knutselen. Dat gezegd hebbende, toen we in Maleisie na een aanrijding met een kromme spd pedaal zaten, had de eerstvolgende stad een fietsenzaak met XTs op voorraad, zowaar een upgrade, en ook nog teruggekregen van de verzekering.

Plaats reactie