Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe woon/werk fiets

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 27 jul 2022 14:00

Ik gebruik mijn gravelfiets voor woon-werk. 18km enkele reis en dan 1x, soms 2x per week. In de zomer met 45mm banden zodat ik terug lekker door het bos kan. In de winter 40mm met spatborden. Ik doe 's ochtends redelijk rustig aan en 's middags plak ik er vaak een stukje aan vast. Dat kan uiteraard ook met racebanden, maar ook als ik verhard fiets moet ik door het bos en dan is met name in de herfst en winter iets dikker en een beetje profiel wel heel fijn. Er ligt dan nogal eens wat op de weg...

Ik heb recent een e-bike overwogen. Het idee was dat ik dan de auto vaker zou laten staan en met normale kleren (en dus zonder douchen) zou gaan pendelen. Maar realistisch gezien zou dat niet vaker voorkomen dan 3x per week en dan kan ik beter er naar streven structureel (of gemiddeld) 2x per week op de gravelbike te gaan.

Cube Nuroad is een goede suggestie, maar je zou ook eens bij de Decathlon kunnen kijken. Daar hebben ze voor €1.100 ook een leuke gravelbike.

hayes

hayes 27 jul 2022 21:32

Ik fiets zo veel mogelijk naar het werk. In de winter meestal een keer of drie, in d ebetere maanden 4-5 keer.
Ik doe dat eigenlijk met quasi al m'n fietsen.

Vanaf volgend jaar zouden we een fiets kunnen leasen via het werk.
Dan ga ik kijken voor een gravelracer met een extra wielset. DIe zal 75% woonwerk doen en de rest gravelritjes. Ik opteer voor afneembare spatborden (ik raad SKS aan) en een afneembare bagagedrager met fietstassen. In de zomer kunnen die er af en doe ik het voornamelijk met rugzak (omdat er dan minder kledij mee moet, ik mag in short werken).

Voor jouw budget (dat toch krap is) zou ik een alu gravelracer zoeken met tiagra of grx 400. Ik zou wegblijven van mechanische schijfremmen.
Maar als je je budget nog een 500 euro kan optrekken zo je echt meer keuze hebben.
https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... ivenblack/

Maar tweedehands kan je misschien toch een betere fiets scoren, al zijn de prijzen nog steeds hoog.
Kijk ook eens naar cyclocross fietsen, die zijn dikwijls iets goedkoper.

Plaats reactie