Alles over vakanties op én met de fiets

Waar (zonnig) wielrennen in de maanden oktober/november?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 jul 2022 07:47

nijkie schreef: 21 jul 2022 09:22 Povlakte Italië kan het prima fietsweer zijn in deze maanden.
Sowieso is oktober geen slechte fietsmaand in Italie. Meer als 10 keer daar geweest in oktober. Toscana is gewoon super maar ook Lombardije heb ik goede ervaring in oktober.
Ik heb zelfs de Stelvio in oktober gedaan.

Je kan natuurlijk altijd een keer pech hebben maar ik heb fotoboeken vol met zonnige fietsfoto's van Italië in oktober.
Toscana lijkt mij evenwel de beste keuze.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 25 jul 2022 12:55

Blo135 schreef: 21 jul 2022 17:45
AfloatCyclist schreef: 21 jul 2022 16:21
patrickvb schreef: 21 jul 2022 10:43 2 keer weekje Mallorca gedaan in oktober.
Eerste keer met regendag er tussen, voor het overige schitterende omstandigheden.
Kijk wel uit waar je logeert.
Dank!

Welke gebieden zou ik moeten ontwijken in Mallorca?
Ik zou niet in Palma gaan zitten. Erg leuke plaatsen zijn Port de pollenca en Port de soller, vanuit daar kan je de mooiste fiets tochten maken en de beste cols fietsen.

Ben zelf meerdere keren met de organisatie van Clips Mallorca cycling gegaan, zij organiseren de hele reis dus zal boven jouw budget liggen.Eventueel kan je onderzoeken of je bagage ergens halverwege de vakantie vervoerd kan worden naar een tweede standplaats. Zo haal je bij dit aantal dagen vakantie er wel het maximale uit.
Waar het echt rustig fietsen is en mooi is alcudia. Ook is daar Max Huxeler gevestigd met zijn fietsenzaak. Ook is alcudia een schitterend oud stadje met een zeer mooie markt en supermooie stranden en een ondiepe zee nabij het strand (met fietspad).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 25 jul 2022 13:07

Hou er wel rekening mee dat de weg naar de vuurtoren nog wel een tijdje afgesloten is wegens onderhoud. Je kunt tot Mirador al Far de Formentor komen, op zo'n drie kilometer van de vuurtoren af.
Dat was voor mij wel een kleine domper toen ik daar afgelopen mei was.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 25 jul 2022 13:34

E.e.a. hangt ook af van hoe uitdagend je wilt klimmen. Op de Canarische Eilanden (m.n. Tenerife en GC) kan je veel zwaardere bergritten uittekenen dan op Mallorca.

Nog niet genoemd maar m.i. ook een goede optie: Andalusië (bijv. Velez de Benaudalla).
t.a.f.k.a.e.h.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 25 jul 2022 19:01

AfloatCyclist schreef: 21 jul 2022 16:45
nijkie schreef: 21 jul 2022 14:59
AfloatCyclist schreef: 21 jul 2022 09:44

Het ligt vrij noordelijk in Italië, is het weer garantie daar dat het rond de 20 graden is? Fiets bij voorkeur in kort-kort namelijk.

Zijn er tevens mooie routes met hoogtemeters te vinden?
Voor het betere klimwerk is Montecatini terme Noord-Toscane een uitvalsbasis.Wielerbus.nl heeft in Oktober nog een reis hierheen met een prima hotel.
Ziet er leuk uit. Bedankt!
Montecatini terme is een leuke plek om te fietsen. Je zit direct aan de voet van een 15 kms lange klim (6%) met ook een aantal klimmen van een aantal kms lengte (1 tot 8 kms).
Vlak fiets je naar Lucca en Pisa (een 40 kms ver?), je kunt ook naar de kust. Met de trein kun je recht het centrum in van Firenze (zonder overstap) voor als je een snipperdag neemt.
Ik denk dat je daar in september - oktober wel goed weer kunt hebben.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 25 jul 2022 19:01

AfloatCyclist schreef: 21 jul 2022 16:45
nijkie schreef: 21 jul 2022 14:59
AfloatCyclist schreef: 21 jul 2022 09:44

Het ligt vrij noordelijk in Italië, is het weer garantie daar dat het rond de 20 graden is? Fiets bij voorkeur in kort-kort namelijk.

Zijn er tevens mooie routes met hoogtemeters te vinden?
Voor het betere klimwerk is Montecatini terme Noord-Toscane een uitvalsbasis.Wielerbus.nl heeft in Oktober nog een reis hierheen met een prima hotel.
Ziet er leuk uit. Bedankt!
Montecatini terme is een leuke plek om te fietsen. Je zit direct aan de voet van een 15 kms lange klim (6%) met ook een aantal klimmen van een aantal kms lengte (1 tot 8 kms).
Vlak fiets je naar Lucca en Pisa (een 40 kms ver?), je kunt ook naar de kust. Met de trein kun je recht het centrum in van Firenze (zonder overstap) voor als je een snipperdag neemt.
Ik denk dat je daar in september - oktober wel goed weer kunt hebben.
https://www.routeyou.com/nl-it/route/vi ... tini-terme

Augustus is ook zo'n warme maand. Vergelijkbaar aan de maand juli. Hete dagen met weinig regen. Gemiddelde temperatuur: 17 ° C - 30 ° C.
September is meestal een warme maand. In tegenstelling tot de maanden juli en augustus is het in september in Toscane meestal niet té warm. September is dan ook een prima maand om Toscane te bezoeken. Gemiddelde temperatuur: 15 ° C - 27 ° C.
Oktober is één van de beste maanden om naar Toscane te gaan. Veel zonnige dagen, maar ook enkele regenachtige dagen. Gemiddelde temperatuur: 11 ° C - 22 ° C.
November is de maand waarin de meeste regen valt. Gemiddelde temperatuur: 7 ° C - 16 ° C.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 25 jul 2022 22:43

Ik wil nu toch pas in November gaan ivm de herfstvakanties die in Oktober zijn.

Gezien mijn belangrijkste voorwaarden het weer en de hoogtemeters zijn, adviseren jullie nog steeds Gran Canaria, Italië (oa. Toscane) of de andere genoemde plaatsen in Spanje (Calpe, Mallorca, Andalusië, Tenerife ect)?

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 26 jul 2022 07:28

Voor veel hoogtemeters kun je ook naar La Palma. Een in verhouding groen eiland, weinig toerisme en qua weer gelijk aan de andere Canarische eilanden. Let op de klimmen zijn relatief steiler dan op de andere Canarische eilanden.

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 07 aug 2022 15:09

Hallo allen.

Ik zou graag begin oktober naar Calpe (Spanje) of Gran Canaria willen gaan. Beide opties zou ik met het vliegtuig willen bereiken. Heeft iemand ervaring met transport van het vliegveld naar plaats van bestemming? Voor bijvoorbeeld Calpe zou je kunnen aanvliegen op Alicante of Valencie, dit is nog een stukje vanaf Calpe zelf. Wat wordt aangeraden om in Calpe te komen? Ik zie dat er bijvoorbeeld geen treinverbinding hiertussen is. Via internet vind ik ook niet zoveel informatie over een bus naar Calpe.

Voor Gran Canaria idem dito, hoe zou ik van het vliegveld naar het zuiden kunnen gaan?

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 07 aug 2022 16:41

AfloatCyclist schreef: 07 aug 2022 15:09 Hallo allen.

Ik zou graag begin oktober naar Calpe (Spanje) of Gran Canaria willen gaan. Beide opties zou ik met het vliegtuig willen bereiken. Heeft iemand ervaring met transport van het vliegveld naar plaats van bestemming? Voor bijvoorbeeld Calpe zou je kunnen aanvliegen op Alicante of Valencie, dit is nog een stukje vanaf Calpe zelf. Wat wordt aangeraden om in Calpe te komen? Ik zie dat er bijvoorbeeld geen treinverbinding hiertussen is. Via internet vind ik ook niet zoveel informatie over een bus naar Calpe.

Voor Gran Canaria idem dito, hoe zou ik van het vliegveld naar het zuiden kunnen gaan?
Ik ben afgelopen mei met een busje (er moesten ook 2 fietskoffers mee) vanaf alicante naar calpe gegaan, van tevoren geboekt.
Op de terugweg zijn we vanaf Valencia gevlogen omdat dat gunstiger was qua vlieg tijdstip.
Het is om het even of je vanaf alicante of Valencia gaat.

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 07 aug 2022 17:45

Verwijderd
Laatst gewijzigd door AfloatCyclist op 07 aug 2022 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 07 aug 2022 19:09

Blo135 schreef: 07 aug 2022 16:41
AfloatCyclist schreef: 07 aug 2022 15:09 Hallo allen.

Ik zou graag begin oktober naar Calpe (Spanje) of Gran Canaria willen gaan. Beide opties zou ik met het vliegtuig willen bereiken. Heeft iemand ervaring met transport van het vliegveld naar plaats van bestemming? Voor bijvoorbeeld Calpe zou je kunnen aanvliegen op Alicante of Valencie, dit is nog een stukje vanaf Calpe zelf. Wat wordt aangeraden om in Calpe te komen? Ik zie dat er bijvoorbeeld geen treinverbinding hiertussen is. Via internet vind ik ook niet zoveel informatie over een bus naar Calpe.

Voor Gran Canaria idem dito, hoe zou ik van het vliegveld naar het zuiden kunnen gaan?
Ik ben afgelopen mei met een busje (er moesten ook 2 fietskoffers mee) vanaf alicante naar calpe gegaan, van tevoren geboekt.
Op de terugweg zijn we vanaf Valencia gevlogen omdat dat gunstiger was qua vlieg tijdstip.
Het is om het even of je vanaf alicante of Valencia gaat.
Dank voor u reactie. Hoe heeft u dat busje kunnen vinden? Heeft u er een internet-link naar?

Plaats reactie