Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Vermogensmeter Garmin Rally of Shimano Ultegra R8100

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jul 2022 07:39

swannie schreef: 22 jul 2022 20:14 Ik vind dat die keo plaatjes enorm snel slijten tov shimano plaatjes, shimano’s gaan makkelijk een seizoen mee. Keo’s een maand of 3 🤷
Wat is voor ons, amateurs, dan het extra voordeel van dubbelzijdig?
Keo plaatjes maand of 3? Bij mij en mijn fietsmaten ruim een seizoen (12.000 km in mijn geval).

Afijn. Enkelzijdig versus dubbelzijdig hangt gewoon af van hoe symmetrisch je bent en onder welke omstandigheden.

Ben je symmetrisch dan is enkelzijdig prima. Ben je dat niet of niet altijd dan is de afwijking gewoon te groot om er serieus mee te kunnen trainen.

Als je pm gebruikt als extra getalletje op je fietscomputer boeit dan uiteraard niet. Maar dan kun je net zo goed een Powercal oid kopen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 23 jul 2022 09:38

Exact mijn ervaring.
Ik heb eerst een linkse 4iiii crank gehad. Opzich prima, maar door een oude knieblessure en een flinke trombose in mn rechterbeen trap ik meestal rond de 53:47 l:r. Met alleen een linkse crank pm zou ik dus 6% overschatten. Op zich nog geen probleem, als dat ook de pm is waar je alle trainingswaardes mee gezet hebt, maar als je het bv wil vergelijken met wat je op een trainer doet in de winter, of tijdens een vermogenstest, dan moet je daar wel rekening mee houden.

Als je budget beperkt is, en het gaat om meer een richtwaarde te hebben, dan is dat verder prima. Die 4iiii an sich is nog best nauwkeurig, dat is het probleem ook niet.

Waar je evt wel rekening mee moet houden is dat de pm cranks een kleine uitstulping hebben. Niet elke fiets is daar compatible mee, en kan het frame raken.
Afbeelding

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 25 jul 2022 12:24

derxx schreef: 23 jul 2022 09:38 Opzich prima, maar door een oude knieblessure en een flinke trombose in mn rechterbeen trap ik meestal rond de 53:47 l:r.
@derxx waar haal jij de informatie vandaan dat je 53:47 trapt? Is dat een onderdeel van de powermeter? En zo ja, ik neem aan dat je dat dan alleen kunt zien bij een dubbelzijdige PM? Mijn vraag is eigenlijk: als ik kies voor een eenzijdige pm, dan kom ik er waarschijnlijk nooit achter hoe bij mij de l/r verhouding ligt?

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 25 jul 2022 12:25

JPAR schreef: 22 jul 2022 08:51 Ik heb een nieuwe Rally in de verkoop staan mocht je daarvoor kiezen.
Ik heb daar op zich wel interesse in, maar ik moet eerst maar eens de fiets binnen hebben. Dat gaat nog wel minimaal een aantal maanden duren verwacht ik.

Plaats reactie