Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets voor mijn zusje

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jul 2022 09:02

Hallo,

Mijn zusje is op zoek naar haar 1e racefiets. Nu is dit in de zomer en met de huidige fietsen-schaarste niet het beste moment, maar goed...

Nu ben ik niet echt thuis in het segment tot 750 euro, dus vraag het hier even.
Ze is 1m65, dus een 51-52 zal haar wel goed passen. Ik zag deze fiets die zij voor 750 euro kan kopen, is dit een passende prijs of veel te duur?
Het is een full carbon met Shimano 105 11 speed. Internet leert mij dat deze uit 2016 komt en destijds 1400 euro nieuw heeft gekost.

Ga je lager qua budget kom je al snel in 9-10 speed terecht. Wat denken jullie?

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -racefiets

Alvast bedankt!

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 20 jul 2022 09:38

In theorie zou je je aan deze Sensa met 105 technisch gezien geen buil kunnen vallen denk ik. De vraag is alleen is er schade aan het frame, zijn de wielen nog recht (en de remrand niet bijna doorgesleten) en wat is verder de staat van onderhoud: moeten er nog dingen (ketting, cassette, lagers, kabels, remblokjes, stuurlint, ....) vervangen worden of kan ze een tijdje vooruit. Dat zal bepalend zijn voor de prijs. Klein voordeel van deze fiets is dat de stuurbuis niet is afgezaagd, zou de zit voor je zus (in het begin) te diep zijn kunnen de spacers weer van boven naar onder het stuur gezet worden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jul 2022 10:08

0475 schreef: 20 jul 2022 09:38 In theorie zou je je aan deze Sensa met 105 technisch gezien geen buil kunnen vallen denk ik. De vraag is alleen is er schade aan het frame, zijn de wielen nog recht (en de remrand niet bijna doorgesleten) en wat is verder de staat van onderhoud: moeten er nog dingen (ketting, cassette, lagers, kabels, remblokjes, stuurlint, ....) vervangen worden of kan ze een tijdje vooruit. Dat zal bepalend zijn voor de prijs. Klein voordeel van deze fiets is dat de stuurbuis niet is afgezaagd, zou de zit voor je zus (in het begin) te diep zijn kunnen de spacers weer van boven naar onder het stuur gezet worden.
Bedankt.

Ja de staat van de fiets (slijtage onderdelen, wielen etc) kan ik wel ter plekke beoordelen en idd de lengte van de vorkbuis had ik ook gezien, dat is handig.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 20 jul 2022 12:02

Is je vraag dan puur of deze fiets vanaf nu ongeveer die waarde gaat behouden voor de komende paar jaar/duizenden kilometers? Als het is om die fiets volledig "op" te rijden, dan denk ik dat die 750euro wel een aardige prijs is. Als je zus deze fiets zou kopen om te kijken of fietsen haar bevalt en die dan binnen een (half) jaar zonder verlies wil doorverkopen, geen idee.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 20 jul 2022 12:08

Het ziet eruit als een fiets waar weinig mee gereden is.
Meestal zie je aan donkere crankbladen wel dat de tanden langzaam metaalkleurig worden.
Hier lijkt de coating er nog in zijn geheel op te zitten.

Eens met bartdr, koop je hem en hij bevalt niet kun je hem deze zomer nog wel voor hetzelfde geld doorschuiven.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jul 2022 12:44

@Bartdr en @NicoNB. Het is inderdaad even afwachten of zij het fietsen dusdanig leuk vindt. Ik vraag het meer om te weten of dit niet een te hoge prijs is voor een dergelijke fiets. Niet zozeer of de waarde gelijk blijft.

@NicoNB klopt ja. De slijtage schroef in de velg is ook nog goed zichtbaar (althans ik ga er vanuit dat die groef daarvoor is :mrgreen: )

Zij kan momenteel ook de fiets van een familielid gebruiken. Ik heb voorgesteld om daar de zomer eerst veel mee te gaan fietsen en als ze het dan in de winter nog steeds leuk vindt, direct een betere (nieuwere) fiets te kopen.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 20 jul 2022 15:27

NuitKor schreef: 20 jul 2022 12:44 @NicoNB klopt ja. De slijtage schroef in de velg is ook nog goed zichtbaar (althans ik ga er vanuit dat die groef daarvoor is :mrgreen: )
Die streep had ik nog niet eens gezien. :shock:
Ik denk dat je gelijk hebt. Al zoekend op de wielen kom ik met en zonder streep tegen.

Ik ben benieuwd als je gaat kijken naar de fiets of hij in goede staat is en wat het verhaal achter de wielen is.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 jul 2022 19:13

Stuurpen is voor haar lengte veel te lang, 70mm/80mm hooguit wanneer je voor deze mt52 gaat.
Laatst nog een alu Canyon met 105, maat XS gekocht op MTB forum voor de dochter van m'n fietsmaat, zij is ook 1.65m.
Stuurpen vervangen voor een 70mm en nu zit ze er perfect op.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jul 2022 13:50

idd de stuurpen zal korter moeten. Ik ken de geometry niet, maar voor een 52 lijkt het nog een relatief grote/lange fiets. Eventueel zou ik zelfs naar een 6cm stuurpen gaan. Relatief gezien hebben vrouwen iets langere benen. Ze komen dan hoger voor een liever iets kortere fiets (of kortere stuurpen, wat de stuureigenschappen wel wat verandert). Voor de nieuwe koper is het interessant dat de voorvork nog niet is afgezaagd.

Een aandachtspunt is of je zusje nog gaat groeien naar een zus of een zusje zal blijven.
En voor een 11 speed 105 vind je nog veer reserve onderdelen.

Walter

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jul 2022 15:00

Bedankt allemaal...mijn zusje zal niet meer groeien...eigenlijk is ze met 32 jaar al een zus :mrgreen:

We hebben besloten dat ze eerst even blijft fietsen op een geleende fiets. Dan weet ze daarna beter wat ze wil en is er in de winter misschien ook wat meer aanbod, of gelijk iets nieuws..

Plaats reactie