Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

2.25 of 2.4 inch banden

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jul 2022 21:37

havana schreef: 21 jul 2022 20:37 Die kreeg in Fiets toch geen denderende review van Rob Meeuwessen. Die ik veel serieuzer neem dan die clichestukjes van Van Bon.
Ik vind de oude sowiso mooier. Eerste indruk is mooi en clean, maar dan later wordt het toch log en lomp.
Daarnaast had ik van Scott eigenlijk een lichtere xc racer verwacht, lijkt nu alsof ze gewicht ondergeschikt hebben gemaakt aan looks.
Hoe die rijdt? Geen idee. Staat ook niet op mijn wishlist.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 jul 2022 22:36

Jij ging mijn tallboy al overnemen toch, zodra ik de nieuwe hightower binnen heb? ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 22 jul 2022 07:20

53x11 schreef: 21 jul 2022 14:36 @jakkel: Wij maken verschillende afwegingen bij het uitzoeken van een fiets, zoveel is duidelijk ;-)
Het woord "leuker" uit je laatste post is natuurlijk het toverwoord. Voor mij hoort daar een fiets mee waar ik zo hard mogelijk (met mijn beperkte skillset ;-) ) mee omlaag kan op de lokale rondjes, die me in het buitenland niet tegen houdt, maar die op de Nederlandse lusjes nog wel leuk is om mee te rijden. Dat is per definitie niet een fiets waar ik in Nederland het allersnelste rond ben (al zou ik dat op een full-rigid ook niet zijn), en ook niet een fiets waar ik met het meeste gemak de rode en zwarte lijnen in een bikepark rij. Een compromis dus. Maar dat is jouw fiets ook (als in: snel bergop, beperkend in de meer technische afdalingen).
Ik probeer gewoon een realistische en objectieve kijk op de zaak te geven, gestoeld op eigen ervaringen op verschillende terreinen met verschillende MTB's. En dan kan ik enkel concluderen dat een lichte rigide MTB 'overall' bekeken de meeste fun biedt op de terreinen die ik, en velen hier in mijn omgeving, vooral rijden. Het biedt enkel maar voordelen naar speelsheid, wendbaarheid, acceleratie en snelheid toe. Lange geaccidenteerde afdalingen hebben wij hier immers gewoonweg niet. Ik had een top of the range veervork steken van 1.500 gr. Ingeruild voor een 110 euro kostend Chinees vast exemplaar van 750 gr.. Als dat echt niet beter zou rijden, dan had ik die Fox nooit verkocht, hé. 750 gr. lichter op de voorkant maakt echt wel wat en als je bereid bent wat meer centen uit te geven, dan kan je met een duurder vast exemplaar daar nog makkelijk een 100 g afkrijgen. En dan zwijg ik nog wat je kan uitsparen op vorken uit de lagere klasses, dat kan zelfs tot een besparing op de voorkant tot 1,5 kg gaan! De MTB's die nu rondrijden zijn ook vooral 29'ers met 2.2 banden. Die banden hebben meer volume en een grotere afrol dan de vroegere 26" op max 2.0 banden. Bovendien zijn de duurdere MTB's nog lichter geworden door het veelvuldig gebruik van carbon in zowel onderdelen als frame. Allemaal dingen die het comfort aanzienlijk verhoogd hebben tegenover vroeger. Op de vlakkere toertochten waar vroeger iedereen met MTB's reed, het liefste met minimum 80 mm veerweg vooraan, zie je nu meer en meer gravelfietsen, met 40/45 mm bandjes en geen vering. Waarom? Gewoon omdat je met die dingen hier ook perfect weg kunt. Hier op de MTB parcoursen wordt ook getraind door de cyclocross toppers (Van Aert, VDP,...), ik ken van heel nabij enkele ex-toppers die nog steeds coachen en in het circuit zitten. Die beamen ook dat het met cyclocross en rigide fietsen ook op alle vlakken niet minder gaat. Trouwens, heb jij al met een rigide 8 kg wegende MTB over uw tracks gereden? Ik vermoed van wel gezien je nogal vrij zeker bent van uw stuk.
Nu, je kan er over blijven discussiëren en als mensen graag met fully's van 11 kg en meer en dikkere zwaardere banden over veldwegen en heuveltjes van 10m hoogte dokkeren, dan is daar niets mis mee, zeker naar comfort is het een pluspunt. Maar overall bekeken biedt dat dikwijls geen meerwaarde. Ik wil gewoon zeggen dat velen hier met fameus overkill dingen rijden. De marketing duwt het natuurlijk ook allemaal wat door onze strot. Logisch, de boel moet immers ook blijven draaien... en er moet over geluld worden. :D

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jul 2022 07:52

Ik jullie beider betoog goed volgen. Kwestie van andere insteek en andere manier van bikeplezier zoeken.

Maar een vaste vork verkiezen boven een goede geveerde gaat mij ook wel wat te ver. Op een gravelparcours zal het sneller zijn, maar 2 uur rijden in regio Amerongen of Limburg wordt al een ander verhaal.
Maar he, ieder zijn eigen manier van fun op de bike!
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jul 2022 08:54

daniel1975 schreef: 22 jul 2022 07:52 Ik jullie beider betoog goed volgen. Kwestie van andere insteek en andere manier van bikeplezier zoeken.
Dat schreef ik al ;-)
53x11 schreef: 21 jul 2022 14:36 @jakkel: Wij maken verschillende afwegingen bij het uitzoeken van een fiets, zoveel is duidelijk ;-)
(...)
daniel1975 schreef: 22 jul 2022 07:52 Maar he, ieder zijn eigen manier van fun op de bike!
P'cies. Whatever rocks your boat. Ik ga niets meer aan deze discussie toevoegen, want dan ga ik in herhaling vallen.

On Topic: Heb je al een keuze gemaakt @Havana? ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 22 jul 2022 13:30

daniel1975 schreef: 22 jul 2022 07:52 Ik jullie beider betoog goed volgen. Kwestie van andere insteek en andere manier van bikeplezier zoeken.

Maar een vaste vork verkiezen boven een goede geveerde gaat mij ook wel wat te ver. Op een gravelparcours zal het sneller zijn, maar 2 uur rijden in regio Amerongen of Limburg wordt al een ander verhaal.
Maar he, ieder zijn eigen manier van fun op de bike!
Zolang je 't niet geprobeerd hebt, weet je 't eigenlijk niet. Ik heb m'n veervork nog een half jaartje op het schap laten liggen vooraleer ik 'm verkocht. Kwestie van dat ik me toch nog zou bedenken. Maar ik had al vrij snel door dat die vaste me geen enkel nadeel bezorgde, integendeel zelfs. Je bespaart sowieso al minimum(!) 750 gr. op de voorkant (high-end veervork tegenover goedkoop chinees vast vorkje). Zeker bij de minder dure (zwaardere) veervorken kan je nog veel meer winnen. Als je ooit de kans hebt een high-end lichte full rigid 29" MTB met de juiste bandendruk te testen op de heuvelrug (...ook ik rijd hier op een heuvelrug), zeker doen. Je zal aangenaam verrast zijn. ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jul 2022 14:04

daniel1975 schreef: 21 jul 2022 21:37
havana schreef: 21 jul 2022 20:37 Die kreeg in Fiets toch geen denderende review van Rob Meeuwessen. Die ik veel serieuzer neem dan die clichestukjes van Van Bon.
Ik vind de oude sowiso mooier. Eerste indruk is mooi en clean, maar dan later wordt het toch log en lomp.
Daarnaast had ik van Scott eigenlijk een lichtere xc racer verwacht, lijkt nu alsof ze gewicht ondergeschikt hebben gemaakt aan looks.
Hoe die rijdt? Geen idee. Staat ook niet op mijn wishlist.
Zal die test eens lezen. Ja 120mm is misschien snel overkill (Als het daarover gaat)

Licht is ie nog wel, frame met demper 1900, dat zou inhouden 700 + 300 vork . 1kg meer dan mij HT kom je toch onder de 10.
Maar dan moet je wel een topafmontage hebben en ga je weer naar 10k.

Maar ik zou hem graag testen op de UHR. Die ken ik goed.
Tegenwoordig krijg ik steeds vaker opmerkingen dat ik op een Ebike rijd dat zal met zo,n spark nog erger worden.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jul 2022 14:32

High-end hardtail van rond de 9 kg? Heb ik op gereden. Met veel plezier ook. Was op de Nederlandse rondjes netto denk ik sneller dan mijn huidige Tallboy, maar vroeg wel erg veel concentratie en energie als ik er langer dan 2 uur op zat. En over de grens kwam 'ie al snel veel te kort. Heb bij aanschaf nog even overwogen om ipv geveerd met een starre vork te gaan rijden, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Waar ik dat op baseer? Als ik mijn lock-out op de SID vergat, dan stuiterde ik al vrij snel de bochten uit. Ben er achteraf gezien overigens van overtuigd dat ik op een XC fully (als een Spark) minstens even snel de NLse rondjes rondgegaan zou zijn, maar met minder vermoeidheid in het lijf na afloop. Mocht ik direct naast de routes wonen, dan zou ik denk ik wel een full-rigid voor erbij willen hebben, deels om redenen die jij noemt. Maar dan wel echt hardcore, dus single-speed ;-)

Voordeel van rigid leren rijden is dat je snel veel meer gevoel voor de fiets ontwikkelt omdat er geen demper is die foutjes en oneffenheden voor je weg filtert. En op een rigid bike kun je ook nog best ruige dingen doen ;-)

Afbeelding

EDIT: oeps :oops:
53x11 schreef: 22 jul 2022 08:54 (...) Ik ga niets meer aan deze discussie toevoegen, want dan ga ik in herhaling vallen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jul 2022 15:49

Ik ga voor de 2.25”.

Alleen nog even bestellen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jul 2022 16:14

2.25 is ruim genoeg in NL.
WP race/speed combi? Mijn favo zomersetje, in winter Cross/Race.
Less is bore

Plaats reactie