M’n nieuwe MTB is binnen en daar wil ik andere banden op zetten die geschikt zijn voor de Nederlandse trails.
De banden die erbij zitten houd ik voor het buitenland.
Over de banden zelf twijfel ik niet, dit worden Wolfpacks. De Speed achter en de Race voor. Fijne combi waar ik nu ook al mee rijd.
Maar nu de vraag, ga ik voor 2.25” of 2.4” ?
2.25 of 2.4 inch banden
Het is een fully.
Rijd nu ook op een fully. Aanvankelijk met 2,4". Toen ik die vervangen heb ben ik voor 2,25" gegaan (min of meer onbewust moet ik toegeven).
Rijd nu ook op een fully. Aanvankelijk met 2,4". Toen ik die vervangen heb ben ik voor 2,25" gegaan (min of meer onbewust moet ik toegeven).
Je vergeet de belangrijkste info te vermelden: hoe breed is je velg? Bij 30mm of meer zeker 2.4" (als het past bij je achterbrug), bij minder dan 25mm 2.25". En daartussenin hangt het er een beetje vanaf hoe goed een brede band valt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dan helemaal, maar ook grip en demping is bij bijna altijd fijner bij dikkere banden. Uitzondering is inderdaad modder. Daar werkt een dunnere band fijner.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Wielen
DT Swiss XRC 1700 Spline, 30 mm intern.
Overigens rijd ik niet meer in de modder. Dat heb ik na 1 seizoen afgeleerd.
DT Swiss XRC 1700 Spline, 30 mm intern.
Overigens rijd ik niet meer in de modder. Dat heb ik na 1 seizoen afgeleerd.
De vraag gaat in essentie over volume. Als je op een ouwe 26 inch fiets rijdt, dan is 2.4 nog een optie vanwege het grotere volume voor meer comfort en drijfvermogen. Op een 29 inch fiets is dat niet meer aan de orde en is 2.25 ruim voldoende.
Als je het interessant vindt, kun je er nog aan rekenen en de volumes uitrekenen voor beide bandbreedtes en wieldiameters.
Als je het interessant vindt, kun je er nog aan rekenen en de volumes uitrekenen voor beide bandbreedtes en wieldiameters.
hun fietsen.
No-brainer dan, lekker op 2.4" rijden. Ik baal er zelf een beetje van dat ik een jaar of drie terug een 25 mm set besteld heb voor mijn NL-XC-achtig gebruik. Die paar grammen winst wegen niet op tegen de extra controle van een beetje bredere band (zeker als je van een beetje aggressief sturen houdt).
2.4" lijkt wel een beetje de sweet-spot. Nog breder, en het wordt log. Heb ook een set 27.5+ wielen met 2.8" banden. Die liggen al heel lang ongebruikt in de schuur.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat hangt er vanaf wat je wilt.
Grip en comfort de 2.4.
Snelheid op de Nederlandse banen zoals Amerongen Leersum de 2.25.
Ik heb het twee jaar terug getest, stuk op het MTB forum gezet. In mijn geval Pirelli,s
De beide hetzelfde type.
In de vier lange klimmen, daar kon ik het redelijk testen scheelde het 10% rolweerstand. 2.4 stonden op 1.3 en 1.5 bar.
De 2.25 op 1.5 en 1.7.
Zette ik de 2.4 op de spanning van de 2.25 dan was het verschil 5 a 6% in het voordeel van de 2.25.
Ik heb gestest op dezelfde dag, enige verschil de 2.25 velg is 24,5mm breedt en de 2.4 27mm.
Wat ik nog ga proberen is 2.4 voor en 2.25 achter.
Als je de 2.4 op de spanning van de 2.25 zette voelde ik weinig voordeel in comfort van de 2.4 tov 2.25.
Dus als je met de 2.4 gaat rijden rijd ze dan ook op de lage spanning.
Op heftigere banen kan je natuurlijk wel voordelen behalen op de 2.4, maar bv alles boven Limburg is dat niet van toepassing.
Conditie speelt ook mee maar ik denk niet dat die heel anders is.
Met 30mm intern zou ik wel naar 2.4 neigen. Maart als je nu 2.25 hebt probeer het beide, verschilt ook per fiets.
Grip en comfort de 2.4.
Snelheid op de Nederlandse banen zoals Amerongen Leersum de 2.25.
Ik heb het twee jaar terug getest, stuk op het MTB forum gezet. In mijn geval Pirelli,s
De beide hetzelfde type.
In de vier lange klimmen, daar kon ik het redelijk testen scheelde het 10% rolweerstand. 2.4 stonden op 1.3 en 1.5 bar.
De 2.25 op 1.5 en 1.7.
Zette ik de 2.4 op de spanning van de 2.25 dan was het verschil 5 a 6% in het voordeel van de 2.25.
Ik heb gestest op dezelfde dag, enige verschil de 2.25 velg is 24,5mm breedt en de 2.4 27mm.
Wat ik nog ga proberen is 2.4 voor en 2.25 achter.
Als je de 2.4 op de spanning van de 2.25 zette voelde ik weinig voordeel in comfort van de 2.4 tov 2.25.
Dus als je met de 2.4 gaat rijden rijd ze dan ook op de lage spanning.
Op heftigere banen kan je natuurlijk wel voordelen behalen op de 2.4, maar bv alles boven Limburg is dat niet van toepassing.
Conditie speelt ook mee maar ik denk niet dat die heel anders is.
Met 30mm intern zou ik wel naar 2.4 neigen. Maart als je nu 2.25 hebt probeer het beide, verschilt ook per fiets.